Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-01, 16:57
  #169
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astro-Monster
Du måste förstå en sak.
Att handla billigt handlar om att veta hur man tillagar billig mat och använder råvaror rätt sätt. Basvaror och näringsrikt fullgod mat är inte mycket billigare på Lidl. När de istället säljer näringsfattigt halvfabrikat så blir det inte billigare om man räknar på vad man får i sig.
Helt rätt. Jag köper inte mycket hel-eller halvfabrikat, det är lika kass oavsett var man köper. Men grönsakerna är billigare, mjölken är billigare och exakt samma som i andra butiker, kött från Scan är oftast billigare än på andra ställen, Milbonas ost 10-15 kr lägre pris per kg, ägg och grädde från Sverige och till lägre pris. Vad är det för andra basvaror du jämför med?
2010-09-01, 16:58
  #170
Medlem
Adam211s avatar
jag handlar all min mat på coop forum och konsum
2010-09-01, 16:59
  #171
Medlem
Deger = neger...
Neger = Lidl
ICA = Svensk

Nu var fallet löst!
2010-09-01, 16:59
  #172
Medlem
Astro-Monsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techman
Några tior? Jag sparar lätt 500 spänn varje gång jag stor-handlar genom att handla där. Så säg 1000 spänn i månaden. Minst. Skulle kunna spara ännu mer genom att bara handla där, men det blir trist tycker jag.

Det är klart att det är billigare men sämre varor. Jag sparar 200 000 om jag köper en trasig bil istället för en ny..
2010-09-01, 16:59
  #173
Medlem
Litet gult djurs avatar
Jag tycker ICA är besvärligt att handla på, kan man tänka och läser innehållsföreteckningana så genomskådar man det snabbt; det är oerhört mycket skräp i fin inramning. Kvalitetsvarorna är hutlöst dyra och de har det medvetet usla Euroshopper endast för att få övriga varor att framstå som bättre. Höga hyllor som gör att man känner sig instängd mellan berg av varor, ett slösaktigt överflöd där minst hälften kastas, eller märks om. Jag misstänker även att ICA i sin enorma reklambudget - vilken givetvis kunderna betalar - har en hel del "undercover"-marknadsföring som går ut på att smutskasta konkurrenter och få det till att det skulle vara mer "klass" att handla på ICA.

För mig är det tvärtom, på Lidl hittar jag snabbt de kvalitetsvaror jag vill ha. Lagar man det mesta själv och sällan behöver halvfabrikat finns faktiskt det mesta där om man har ögonen med sig, men mycket av det onödiga skräpet är bortskalat. Vidare har man översikt över hela butiken var man än står, ingen irriterande musik och det går snabbt i kassorna. Nej, det blir Lidl och Saluhallen för min del.

Och en annan sak som de som är "för fina" för att handla på Lidl bör ha i åtanke, det är att ni får sluta gå på krogen om ni vill vara konsekventa, jag har noterat att många sådana, även de finare restaurangerna handlar en hel del från Lidl, i synnerhet när det tillfälligtvis kommer in mer exotiska delikatesser då det i många fall blir till och med billigare än att handla på grossen.
2010-09-01, 17:00
  #174
Medlem
IkaGlens avatar
Man handlar väl för fan på närmsta bästa affär. Fattar inte folk som jagar småkronor och åker extra mil med bilen istället.
Brukar handla mjölk och det mesta andra smått på typ statoil och shell bara för att man slipper gå så långt.
När ska drive-in affärer dyka upp?
2010-09-01, 17:02
  #175
Medlem
Peripheryys avatar
LIDL är tyskt med tattiga varor. Helvete heller. Jag åker till Coop!
2010-09-01, 17:05
  #176
Medlem
Risiga butiker, risiga produkter. Jag vill inte handla något obskyrt tyskt märke när jag kan få ett riktigt märke på Ica för bara några kronor extra.
2010-09-01, 17:06
  #177
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hvergelmir
Jag handlar ibland på sådana affärer. Det finns några saker som man kan jämföra med andra märken medan en hel inte kommer i närheten. Däremot tycker jag att det inte alltid är så billigt som vissa vill tro. Ibland har de vanliga affärerna någonting till samma pris och tillochmed bättre kvalitet. Mjölk är däremot någonting som jag aldrig köper där.
En annan sak som jag har märkt är att det ibland skiljer sig från affär till affär hur det ser ut inuti etc. Vissa hade tillochmed lite bättre utbud än andra såg jag.
Varför inte? Har inte du heller hajat att det är svensk mjölk?
2010-09-01, 17:08
  #178
Medlem
Geniets avatar
Jag handlar inte (så speciellt ofta) på Lildl eftersom de har väldigt dåliga avtal ang. de anställdas arbetssituation. Sedan har de inte tillfredställande bestämmelser ang. handikappanpassning.

En vara som är hyffsat bra (för att vara helfabrikat) är deras djupfrysta cevapccici, 97% nötkött, inga tillsatser eller konserveringsmedel. Minuset är ju såklart att de inte är ekologiska.

OT: De rasister som skrivit i tråden gör sig själva så fantastiskt korkade genom sina egna inlägg, stackars er!
__________________
Senast redigerad av Geniet 2010-09-01 kl. 17:42.
2010-09-01, 17:08
  #179
Medlem
Astro-Monsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Helt rätt. Jag köper inte mycket hel-eller halvfabrikat, det är lika kass oavsett var man köper. Men grönsakerna är billigare, mjölken är billigare och exakt samma som i andra butiker, kött från Scan är oftast billigare än på andra ställen, Milbonas ost 10-15 kr lägre pris per kg, ägg och grädde från Sverige och till lägre pris. Vad är det för andra basvaror du jämför med?

Ja det stämmer nog som du säger att basvarorna är lite billigare. Men det krävs en bättre helhet för att jag skulle handla på Lidl. Grönsaksutbutet är dåligt där jag bor, ägg och kött finns nästan alltid till lika bra pris på ICA vad jag vet, men det ska kollas upp. Finns det kött från Scan till bättre pris som även är av samma kvalité så ska jag ta en titt på det

I övrigt menar jag frysvaror som tex kycklingfilé och wok. Konserver, frukt, ost osv. Det är många av dessa svensktillverkade varor som säljs till bra rabatterade priser på ICA och Coop.
2010-09-01, 17:09
  #180
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiarn
För min del så beror det på 3 olika orsaker:

1. Personalpolitiken
2. Sortimentet är rent uselt
3. Kvaliteten på de flesta varorna är för dålig

Hur vet du att kvaliten är usel om du inte handlar om Lidl?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback