Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-03, 12:52
  #1
Medlem
Håller på att planera en resa för övriga familjen till Mallorca i sommar. Ingen av dem eller jag har varit där tidigare och jag undrar helt enkelt vilka orter som kan rekomenderas och varför. Har ni även något tips på hotel, resturanger så är det bara kul=)

Det är alltså en familj med 2 vuxna och 2 barn (12+14) som ska åka så det är väll inget party de eftersöker. Fina stränder och inte alltför mycket turister är väll det viktigaste.

Hoppas någon kan hjälpa till=)
Citera
2005-04-03, 20:18
  #2
Medlem
Va fan Mallorca är ju fortfarande en av svenskarnas populäraste resmål, nog fan måste någon ha lite tips?
Citera
2005-04-04, 01:07
  #3
Avstängd
Depraverads avatar
Senast jag var på Mallorce fick jag känslan av att det var mer inriktat på de äldre besökarna. Kanarieöarna däremot var nästan lite för barnanpassat. Jag skulle satsa på det istället!
Citera
2005-04-04, 11:32
  #4
Medlem
Flinta82s avatar
Magaluf / Palma = Partyställe för dom yngre förmågorna.

Alcudia = Familjer som åker för att sola och bada.

Det är min bild av Mallis. Har varit i Magaluf 2 ggr.
Citera
2005-04-05, 15:22
  #5
Medlem
Tantrum_Tabulevs avatar
mallis

hej! var pa Mallorca for nagra ar sedan och blev mkt positivt overaskad. Kan ge en del tips tror jag.

Vi bodde i Soller/Porto de Soller pa nordvastra sidan, vilket jag varmt kan rekommendera. En helt annan upplevelse pa den delen av on an jamfort med nere i Palma/Magaluf etc.

Fran Palma gar det en helt grym gammal jarnvag till Soller, inte missa! Fantastiska vyer och en riktig upplevelse, inget x2000 utan ett fint gammalt tag.
Norr om Soller ligger en jattefin by som heter Fornalutx eller liknande, dar kan man ata grillad blackfisk pa en kul liten restaurang. Dessutom fin utsikt over det storsta berget, Puig Major.

Vi hyrde bil i Soller (som oxa ar en bra badort med helt ok restauranger) och tog oss runt pa on, rekommenderas ocksa.

Grymma strander:

-Cala Deia, ungefar som en liten fjord/vik med hoga klippor runt om. Lite isolerat, jobbig vag dit (serpentiner).
-Sa Calobra, ocksa fint med kul snorkling.
-Cala Tuent, mycket folk men fint.
-Pa nordostra sidan fanns det en fin strand med nan slags barrtrad som vaxte intill stranden och fin utsikt over "bukten". Norr om Alcudia som jag minns det.

Nere pa sydostra sidan fanns det fina men turistanpassade underjordiska grottor, Cuevas del Drac el dyl. och inte sa langt darifran trevliga strander som jag tyvarr glomt namnet pa.

Hursomhelst kan jag rekommendera nordvastra delen av mallis om man vill undvika kaoset runt sydkusten. Mer intressant natur, inte lika exploaterat, roligare strander som inte bara ar platta och langgrunda.

Lycka till med reseplanerna!
Citera
2005-06-30, 16:10
  #6
Medlem
kokaloos avatar
om ni inte har åkt ännu så kommer här lite tips

Vart ni ska bo är någon stans i Cala Mayor (mellan palma stad å magaluf)
då har ni nära till strand samt storstad om ni vill shoppa samt slippa en massa dumturister .......
Cala Mayor ligger bara 5-10mins bil/bussfärd till Palma...
Det ställen som ni ska besöka är
*Festivalpark stort köpcentrum (en outlet ) med fullt med klädersbutiker å restauranger

*Inca (tåg från plaza españa i palma samma ställe som man tar tåget till Soller som nämdes tidigare ) där har dom marknadsdagar på Tors och fredagar kan göra mycket roliga fynd där ..samt att där ligger även flera st skinnfabriker (jackor,skor allt som har med skinn å mocka att göra) där kan man köpa från fabrikernas outleter skinjackor av bra kvalitet till billigpening.

Mat
allt som finns i La Lonja ligger i Palma (turistfällor vissa ställen)... Den bästa restaurangen som jag tycker i finns La Lonja heter La Trolla ( ett litet hak med goda grillrätter)....

Eller så kan ni åka upp till staden Genova som ligger en bit utanför Cala Mayor/Palma ....många restauranger (eller rättaresagt bara restauranger)
STÄLLEN NI INTE SKA ÄTA PÅ!!!!
ALLA RESTAURANGER SOM LIGGER FRAMFÖR KATEDRALEN !!!!!!!!!...riktiga turistfällor

Från Cala Mayor har ni närheten till Illetas samt Portal Nous ...I Portal Nous ska man bara sitta på caferna vid hamnen å sitta spana på kändisar som Claudia Shiffer, Michel Douglas och Zeta-jones ..samt sitta å spana feta lyxbåtar .....eller kanske åka till Port de andratx där dom flesta kändisarna bor

Vad du änn gör så åk inte till Play de Palma/el arenal eller PalmaNova/Magaluf bara en massa turister......Playa de Palma/ El arenal bara tyskar ....PalmaNova/Magaluf bara engelsmänn å svenska fylle ungdomar

OM du vill bada så är det Cala Mayor eller Illetas som gäller
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f197474

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback