Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-07, 13:30
  #1
Medlem
Nu är det mindre än 6 timmar kvar till WWDC´10 där Steve Jobs och den religiösa sekten Apple ska presentera den nya iPhone.

Nu har The Telegraph lagt ut 9 anledningar till att man inte bör köpa den nya iPhonen.
The Telegraph / E24.se går alltså emot vad världens media gör när sekten Apple släpper något, de börjar istället att frågesätta och kritisera produkten. Något världen behöver mer av.

Här är listan på varför man inte bör köpa.

1. Den är dyr.
Iphone kostar betydligt mer än de bästa Blackberry- och Android-telefonerna.

2. Det är en ”anti-teknologi”.
Nu när andra mobiltillverkares modeller exempelvis kan användas till delbara ”wifi hot spots” säger Apple nej. När ska bolaget lära sig att kunderna borde diktera villkoren för tillgänglighet?

3. Inget stöd för flash.
Iphone kan inte hantera flashgrafik, något som Android erbjuder med den senaste versionen av operativsystemet.

4. Ingen mulitasking.
Iphone saknar stöd för så kallad multitasking – att kunna köra flera program samtidigt. Även om det kommer framöver är det ingen ursäkt för att Apple inte erbjudit det tidigare.

5. Dålig batteritid.
Iphones batteritid är usel, vilket dock inte är ett unikt problem för Apple.

6. Dåliga hörlurar.
Detta är ett exempel på att Apple tar bra betalt men levererar en budgetprodukt.

7. Ingen bra design.
Iphone har ingen bra mottagning och är inte bekväm att använda under längre perioder.

8. Ingen gratis satellitnavigering.
Både Nokia och Googles Android erbjuder gratisprogram för satellitnavigering.

9. Håller tillbaka annan teknik.
I och med att allt fler hotell erbjuder dockningsstationer för Ipod och Iphone hålls utvecklingen av annan, bättre, teknik tillbaka.

http://www.e24.se/business/it-och-te...deshow&imgID=0

Det som får mig att tänka om tack vare denna listan är;
2,3,6,8 och 9. Varför ska man som individ köpa en iPhone när t.ex en Android-telefon gör det en iPhone inte gör? Lägg ner snacket om "bra gränssnitt" för de spelar ingen roll hur bra och gullig gränssnitt en telefon har, om man inte kan göra något med det ändå.

Detta är ingen anti-iPhone tråd eller något sånt, utan jag vill veta varför man köper en iPhone, när man får skit-hörlur, där flash inte funkar, där man inte har gratis satellitnavigering och så vidare.
Vad gör en iPhone till en "bättre" telefon när teknologin är betydligt efter i jämförelse med t.ex Android...
__________________
Senast redigerad av Pulse82 2010-06-07 kl. 13:49.
Citera
2010-06-07, 13:35
  #2
Medlem
iAlexs avatar
OS 4.0 kommer tillåta multitasking.
Citera
2010-06-07, 13:35
  #3
Avstängd
MedecineMans avatar
Det finns många som är lättpåverkade. Apple har ju länge lyckats med markadsföring och design av produkter och därav lockat många medelsvensson över till sin sida, utan att för den delen ha produkter som är bättre än konkurrenternas.
Citera
2010-06-07, 13:58
  #4
Medlem
boppaloozs avatar
Det är ett starkt varumärke helt enkelt. Jämför med Ipod, det finns massvis med jättebra mp3-spelare, som är mycket bättre än Ipod, med utbytbart batteri (EU-krav f.ö.), utbytbart/uppgraderingsbart minne, möjlighet att välja vilka hörlurar man vill, etc, men kidsen VILL ha en Ipod, inget annat.

Sen ska man inte sticka under stol med att Apple lyckats väldigt bra med sin användargränssnittsdesign och att väldigt många nya mobiltelefoner ser ut som iphone-kopior och till och med kallas Iphone-killers. Varför inte köpa originalet i stället för en kopia som försöker vara lika bra?

Detta är min högst personliga analys, och jag är varken Ipod- eller Iphone- eller Ipad-ägare, inte heller Mac-ägare.
Citera
2010-06-07, 14:08
  #5
Medlem
razorXs avatar
Jag har haft iphone sen Iphone 2g (import från usa) Äger idag en Iphone 3gs och jag tycker faktiskt att det är den bästa telefonen idag.

pro's and con's

1. + Väldigt lätt att navigera samt förstå telefonen.
2. + Appstore och itunes helt klart överlägset allt annat jag sett till telefoner.
3. + Googlemaps riktigt bra när man vill hitta nått i närheten samt att kunna navigera dit med gps.

1. - Batteritiden är usel (detta är nått jag vill se förbättrat i den nya modellen
2. - Inget stöd för 3e parts mjukvaror (det går om man jailbreakar)
3. - Ingen multitasking (hoppas det ändras med OS4.0)

Jag kommer oavsett köpa den nya Iphonen eftersom att jag blivit frälst och saknar inte direkt min Nokia
Citera
2010-06-07, 14:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razorX
Jag har haft iphone sen Iphone 2g (import från usa) Äger idag en Iphone 3gs och jag tycker faktiskt att det är den bästa telefonen idag.

pro's and con's

1. + Väldigt lätt att navigera samt förstå telefonen.
2. + Appstore och itunes helt klart överlägset allt annat jag sett till telefoner.
3. + Googlemaps riktigt bra när man vill hitta nått i närheten samt att kunna navigera dit med gps.

1. - Batteritiden är usel (detta är nått jag vill se förbättrat i den nya modellen
2. - Inget stöd för 3e parts mjukvaror (det går om man jailbreakar)
3. - Ingen multitasking (hoppas det ändras med OS4.0)

Jag kommer oavsett köpa den nya Iphonen eftersom att jag blivit frälst och saknar inte direkt min Nokia


Detta är vanligt bland folk som köper nya produkter. Det har alltid varit så.
Du köper en iPhone och du blir frälst. Hade du köpt en HTC så hade du också blivit frälst.

När jag köpte min första Mac blev jag också frälst, i några månader, men sen när man ser produkten ur en frågesättande perspektiv, då förstod man att man blivit lurad.

Men när man läser på olika forum så märker man att det är mer personer som går från iPhone till HTC och stannar. Folk köper iPhone, blir frälsta, älskar telefonen, men vissa börja frågesätta och läsa vidare och märker att HTC är betydligt bättre än iPhone, medan andra är kvar och inte vill testa de nya.

Samma sak gäller väl de första plattTVn man köper, första bilen och så vidare, man släpper det inte, man vill tro att det är de bästa man köpt. Som sagt, alltid varit så. Kom tillbaks när du köpt och testat t.ex HTC Desire och sen säg att iPhone är bättre.
Citera
2010-06-07, 14:35
  #7
Medlem
gläfss avatar
Det var ju ett satans tjat om Flash. Vad fan vill man ha det på en telefon till? Jag kan över huvud taget inte ens nästan begripa det.
Citera
2010-06-07, 14:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Det var ju ett satans tjat om Flash. Vad fan vill man ha det på en telefon till? Jag kan över huvud taget inte ens nästan begripa det.

Det är du de. Och du är en av 7 miljarder människor på Jorden, så va lugn.
Jag förstår inte varför man predikar för HTML5 när skiten inte ens är klar och inte kommer bli klar inom 3 år eller nått.

Undertiden som HTML5 håller på att fixas så borde Apple ge alternativ.
Alternativ = Du kan installera Flash på din mobil, men de kan sega ner din mobil, och du kan såklart avinstallera Flash om du nu inte vill ha det. Detta kallas för valfrihet, valmöjlighet, något som Android ger sina kunder. Inte Apple.

Sen kriget om flash vara eller icke vara kan tas på andra trådar, men det jag vill att Apple ger kunderna är VALMÖJLIGHETER, friheten av att bestämma vad man vill med sin telefon, såsom Android ger sina kunder.
Citera
2010-06-07, 14:43
  #9
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Det var ju ett satans tjat om Flash. Vad fan vill man ha det på en telefon till? Jag kan över huvud taget inte ens nästan begripa det.
Kan väl kanske vara bra när/om man vill kolla streams som kräver flash?
Citera
2010-06-07, 14:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Nu är det mindre än 6 timmar kvar till WWDC´10 där Steve Jobs och den religiösa sekten Apple ska presentera den nya iPhone.

Nu har The Telegraph lagt ut 9 anledningar till att man inte bör köpa den nya iPhonen.
The Telegraph / E24.se går alltså emot vad världens media gör när sekten Apple släpper något, de börjar istället att frågesätta och kritisera produkten. Något världen behöver mer av.

Här är listan på varför man inte bör köpa.


Vad förvånad jag blir att du postade denna sak, du som är välkänd här på FB för att vara mycket neutral och saklig ang. Apple/iPhone och andra konkurrerande tekniker och märken.....

Nåväl, jag läste denna artikel tidigare idag och ger mins personliga svar på dessa 9 punkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
1. Den är dyr.
Iphone kostar betydligt mer än de bästa Blackberry- och Android-telefonerna.

Dyr och dyr, allt är relativt. Har man inte råd och lust så kan man köpa nåt annat.

Porsche år också dyr och det mesta en Porsche klarar kan även en Skoda Fabia klara (ja en del mer faktiskt) och ändå köper folk Porsche...

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
2. Det är en ”anti-teknologi”.
Nu när andra mobiltillverkares modeller exempelvis kan användas till delbara ”wifi hot spots” säger Apple nej. När ska bolaget lära sig att kunderna borde diktera villkoren för tillgänglighet?

Nu är kanske det viktigaste med en mobiltelefon att målvakten i fotbollslaget ska kunna dela ut sin internetuppkoppling till alla andra i bussen på väg till matchen. Kan hända det slöar ner saken lite om 5-10 st ska samsas om samma uppkoppling?

Personligen så har jag haft behov ett par gånger på snart tre år med iPhone att dela ut min internetuppkoppling i mobilen till någon annan, så det är ju inte det man sitter och tuggar på armbågarna för dagligen. De gångerna så löste jag det genom att använda min iPhone som wifi-hotspot till min MacBook Pro via blåtand och sen dela ut uppkopplingen från min MBP istället.

Så, även om det alltid är trevligt med ett lass extra funktioner, så är bristen på den i denna punkt för de allra flesta inget vansinnigt tungt vägande argument för att inte köpa iPhone

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
3. Inget stöd för flash.
Iphone kan inte hantera flashgrafik, något som Android erbjuder med den senaste versionen av operativsystemet.

Då Flash har sina för och nackdelar så förstår jag att Apple valt som de gjort, även om det hade varit trevligt med Flash även i iPhone. Men då Flash ännu inte ens fungerar problemfritt i någon mobil enhet, för att Adobe bara till för alldeles nyligen inte ens hade släppt något Flash anpassat till mobila enheter över huvud taget.

Kikar man på tråden här på FB om HTC Desire med Android så kan man se att Flash på inga vis fungerar helt problemfritt ens i Desire, utan det är div strul med seghet och sidor man inte kan se Flash på

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
4. Ingen mulitasking.
Iphone saknar stöd för så kallad multitasking – att kunna köra flera program samtidigt. Även om det kommer framöver är det ingen ursäkt för att Apple inte erbjudit det tidigare.

Jo, då multitasking ofta kan sätta hård press på processorn m.m. i mobila enheter så är inte multitasking så där bara bara. Vissa påstår ju de kan köra 10 program samtidigt på sin mobil utan att det märks minsta skillnad mot med bara ett program. Det är rent bull shit, och det räcker med att kolla vad dessa program kräver tillsammans av processor och minne kontra vad man har tillgängligt så inser man att ingen mobiltelefon klarar mer än ett par tre program innan man börjar märka av att processorn har mer att jobba med och det börjar sega ner mobilen.

Men, helt klart ska det bli trevligt med möjlighet till multitasking på nya iPhone som antagligen presenteras ikväll, även om jag själv sällan har nåt större behov av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
5. Dålig batteritid.
Iphones batteritid är usel, vilket dock inte är ett unikt problem för Apple.

Ja här hade de ju i alla fall hederligheten att säga att det inte bara gällde Apple/iPhone, men då bör det ju inte ens vara ett argument då iPhone är ungefär lika som de flesta andra lika stora och avancerade touch mobiler idag.

Kikar man i tråden om HTC Desire så är det många som klagar över väldigt kass batteritid även på den.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
6. Dåliga hörlurar.
Detta är ett exempel på att Apple tar bra betalt men levererar en budgetprodukt.

Även här borde man ha upplyst om att detta på ingavis är unikt för Apple, då i princip alla freestyle och mobiler alltid har levererats med kassa hörlurar, och man får ett stort lyft i ljudkvalitet om man uppgraderar för någon hundring till bättre lurar.

Alltså inget vettig argument egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
7. Ingen bra design.
Iphone har ingen bra mottagning och är inte bekväm att använda under längre perioder.

Mottagningen på iPhone är sannolikt inte lika bra som de bättre Nokia el. Ericsson t ex. Ergonomin är ju som den är, det är svårt att få en mobil med så stor skärm att bli liten på alla vis. Fysikens lagar sätter i princip stopp. Samma sak torde mer eller mindre gälla för alla andra mobiler i iPhones storlek och klass.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
8. Ingen gratis satellitnavigering.
Både Nokia och Googles Android erbjuder gratisprogram för satellitnavigering.

Kan ju kanske vara viktigt för de med mindre kassa, sen blir ju då frågan hur bra dessa gratisprogram står sig i en direkt jämförelse med t ex TomTom och Navigon.

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
9. Håller tillbaka annan teknik.
I och med att allt fler hotell erbjuder dockningsstationer för Ipod och Iphone hålls utvecklingen av annan, bättre, teknik tillbaka.

Jaha, vad är då bättre teknik? Och varför?

Jag bor förresten på hotell utomlands bra mycket varje år, och har ännu inte sett någon enda med iPhone/iPod-docka, så det torde vara ett litet problem i realiteten.


Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Det som får mig att tänka om tack vare denna listan är;
2,3,6,8 och 9. Varför ska man som individ köpa en iPhone när t.ex en Android-telefon gör det en iPhone inte gör? Lägg ner snacket om "bra gränssnitt" för de spelar ingen roll hur bra och gullig gränssnitt en telefon har, om man inte kan göra något med det ändå.

Så, du menar att man inte kan göra nåt med en iPhone? Är du frisk?

Sen är det väl så att man bör välja mobil efter de behov man själv har i första hand, eller hur?

Om du t ex aldrig bor på hotell, så vad fan spelar det för roll för dig om det skulle finnas iPhone/iPod-docka på några finare hotell här och var?

Samma sak med wifi hotspotdelningen. Om man inte har nåt behov att dela ut sitt internet till andra så var det väl skit det samma om mobilen man har klarar det eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Detta är ingen anti-iPhone tråd eller något sånt, utan jag vill veta varför man köper en iPhone, när man får skit-hörlur, där flash inte funkar, där man inte har gratis satellitnavigering och så vidare.
Vad gör en iPhone till en "bättre" telefon när teknologin är betydligt efter i jämförelse med t.ex Android...

Jo, det är precis vad det är, och du har med direkt avsikt skapat en anti-iPhone-tråd och du har gjort det med ribba i brallan med droppe på toppen, ety du är ökänd som en totalt rabiat och okunnig Apple och iPhone hatare på detta forum.

En liten slutkläm.

Varför har då inte HTC Desire med sina överlägsna hårdvaruspecar och med det fantastiska Android lika bra och responsivt uppförande i touchskärmens reaktioner m.m.

Du kan ju läsa lite om det i denna länk, där en kille berättat om både positiva och negativa upplevelser mellan 3Gs och en HTC Desire.

http://podzemski.se/2010/05/fran-iph...orsta-intryck/


Dr Tinnitus
Citera
2010-06-07, 15:03
  #11
Medlem
Johanboyboys avatar
Förlåt för OT, men finns det någonstans där man kan se live när Steve Jobs presenterar nya Iphone?
Citera
2010-06-07, 15:18
  #12
Avstängd
Blackhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Förlåt för OT, men finns det någonstans där man kan se live när Steve Jobs presenterar nya Iphone?

Menar du den i aprill?
Apple OS 4 Event
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback