Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-05, 21:43
  #1
Medlem
Zombie-cats avatar
Är det någon som vet vad en medel timlön ligger på i brasilien. Alltså inte en månadslön, veckolön eller likande. Jag vill gärna veta per timme.

Och sen undrar jag över levnadskostnaden där oxå. Alltså, hur mkt kostar det / dag genomsnittligt att leva där?
Citera
2010-06-07, 19:33
  #2
Medlem
Minimilön (som dock inte alltid efterföljs) ligger på runt 550 R$ i månaden, har jag för mig. En vanlig arbetsvecka är på 48 h. Detta är för vanliga okvalificerade jobb, t.ex. servitris, receptionist på hotell osv.
550/(48*4)=2,9 R$, vilket ger en timlön på runt 12 SEK. En administratör av lägre grad kan tjäna runt 1200 R$ i månaden (6,5R$/25SEK i timmen), och en universitetsutbildad banktjänsteman 2500 R$ (13 R$/52 SEK i timmen).

Dock skiljer detta stort beroende på var i landet man arbetar, jag har hört att en Taxichaffis i Sao Paolo tjänar mer än motsvarande i Berlin. Jobbar man som språklärare (vanligt för utlänningar) kan man tjäna runt 25 R$ (100 SEK) per effektiv lektionstimme, detta dock i Sao Paolo.

Du kan leva väldigt billigt på många ställen i Brasilien, men vill du ha en europeisk standard i de större städerna kommer det att vara dyrare än i Sverige. Som alltid är storstäder mycket dyrare än landet, men man vill ju gärna ha något att göra också.

Generellt sett är Brasilien dyrare än vad de flesta tror, det påstås vara det dyraste landet i Sydamerika. Trots allt, folk kan försörja hela familjer på bara en minimilön, det handlar mest bara om vad man vill göra och till vilken standard man vill hålla sig. Klyschigt, men sant.

(Exemplen ovan är hämtade från personer jag träffat och inte baserat på någon statistik.)
__________________
Senast redigerad av lumberjacker 2010-06-07 kl. 19:37.
Citera
2010-06-08, 22:26
  #3
Medlem
RioBeachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zombie-cat
Är det någon som vet vad en medel timlön ligger på i brasilien. Alltså inte en månadslön, veckolön eller likande. Jag vill gärna veta per timme.

Och sen undrar jag över levnadskostnaden där oxå. Alltså, hur mkt kostar det / dag genomsnittligt att leva där?

Minimilönen är 510R$ för tillfället, som ovan de som tjänar bäst av de "okvalificerade" jobben är Taxi chaufförer, har hör mellan 2300 - 6000 R$ i månaden här i Rio, men för 6000 sliter dom häcken av sig och jobbar 10-12 timmar om dagen 7 dagar i veckan typ. (Vanlig taxi) En normallön ligger mellan 510-1200, en vanlig polis tjänar 1200.. Något för Svenska polisen att ta efter kanske ? Och har do lite hårdare jobb men såklart de flesta drar väl in ett par 300 extra i månaden, i alla fall Policia Militar som är ordningspolisen här. (Lägsta ranken)

Typ reklamfirma tar väl mellan 40-80 reais ungefär, vet inte exakt men en polare som jobbar med det tar 60... Det går inte att säga vad en timlön ligger på om du inte berättar inom vilket arbetsområde du tänkt på. Samma med vad en dag kostar... beror helt på var du befinner dig... Det går ju att käka en dagens på ett "billigare" ställe för 7-9 reais....

Deras valuta Reais går som tåget också... betalade 2.20 1994 idag 4,35 så det är inte så roligt längre att föra över pengar från Sverige. Dyraste ställena är turist täta områden och såklart landsbygden billigast men det kan skilja hur mycket som helst på priserna bara med några kilometers mellanrum i storstäderna.. ligger ju fattiga områden och favelas insprängt i storstäderna lite var som helst.

Restaurang besök i lite bättre områden ligger på samma pris som hemma nu skulle jag tro, Tex Mc Donalds Big Mac meny = 62:- (SEK) Vet inte vad det ligger på i Sverige just nu..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback