2010-05-10, 23:06
Medlem
Finns det en cm gräns för när brott mot knivlagen gäller?
Eller gäller lagen alla knivar oavsett storlek?
Citera
2010-05-10, 23:09
Medlem
Amagadwats avatar
Från wikipedia:

"Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal knivlagen, är en lag i Sverige från 1988 som förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser. Sådana vapen, till exempel knogjärn, får ej heller överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lagen gäller inte där vapenlagen är tillämplig. "Springstiletter eller springknivar" får enligt lagen inte innehavas av personer under 21 år. Brott mot lagens regler ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid grovt brott döms till ett års fängelse."

Här står resten:
https://lagen.nu/1988:254
Citera
2010-05-10, 23:11
Medlem
så ett multiverktyg faller inte under knivlagen då det inte är menat som ett vapen utan ett verktyg som en fogsvans
Citera
2010-05-10, 23:16
Medlem
Amagadwats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
så ett multiverktyg faller inte under knivlagen då det inte är menat som ett vapen utan ett verktyg som en fogsvans

Det vet jag inte. Om man jämför en fällkniv med det så är fällkniven till 9/10 saker utom att skära. Visst kan en fällkniv ha ett stort knivblad. Beror väl på vart man är någonstans?
Citera
2010-05-10, 23:33
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Det finns ingen centimeter-gräns. Men åker du fast pga. av nått ute på stan en lördags-kväll så kan de definitivt sätta ditt dig för brott mot knivlagen, o du har t.ex en swiss-army-knife på dig. Dock sätter ingen dit dig om du t.ex jobbar som hantverkare o bär morakniv o tar dig ett glas öl på krogen, på väg hem från jobbet.
Citera
2010-05-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannibal.Lecter
Det finns ingen centimeter-gräns. Men åker du fast pga. av nått ute på stan en lördags-kväll så kan de definitivt sätta ditt dig för brott mot knivlagen, o du har t.ex en swiss-army-knife på dig. Dock sätter ingen dit dig om du t.ex jobbar som hantverkare o bär morakniv o tar dig ett glas öl på krogen, på väg hem från jobbet.

oki, men som privatperson om man inte fäktar med den, vad tror du då polisen skulle säga om jag har en tång med bågfil kapsylöppnare konservöppnare träsåg sax osv, + en liten kniv på 4 cm.
http://www.leatherman.com/products/product.asp?id=11&f=6&c=1
Citera
2010-05-10, 23:53
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
oki, men som privatperson om man inte fäktar med den, vad tror du då polisen skulle säga om jag har en tång med bågfil kapsylöppnare konservöppnare träsåg sax osv, + en liten kniv på 4 cm.
http://www.leatherman.com/products/product.asp?id=11&f=6&c=1
Ja, jag tror inte de skulle säga nått. Själv brukar jag ha min swiss-army med mig, inte för knivens skull, utan för att den är praktisk. Men sen beror det ju på varför de kollar dig! Har du varit inblandad i t.ex nått slagsmål, så kan de sätta dit dig för brott mot knivlagen. Även om du inte viftat med den.

Men skulle polisen bara stoppa dig på stan, o visitera dig, vilket är högst otroligt... Så skulle de förmodligen strunta i det.
Citera
2010-05-10, 23:54
Medlem
gr0gg0s avatar
Beror väl på vad, var och när. Och hur grinig Konstapeln är.
En butter jävel kan nog ta dig för att du har för stor nyckel på nyckelknippan.
Du får bära verktyg om de ska användas till något.
http://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/
Citera
2010-05-11, 00:02
Medlem
Hannibal.Lecters avatar
Precis, du kan åka dit för brott mot knivlagen om du har en skruvmejsel på dig, utan att du har nån användning av den. Samt en för stor nyckelknippa, om du inte kan förklara behovet för alla nycklar på den. Samt såna här kubotonger eller vad heter... Små slagvapen som man fäster i nyckelknippan.

Min syster blev ifråntagen sitt "armband" för vakten sa att det kunde användas som vapen. Men samtidigt fick hon igenom en mini-butterfly i fickan, genom flygkontrollen i New York! Kanske 3 cm långt blad... Räcker gott att skära halsen av nån...
Citera
2010-05-11, 00:15
Medlem
_Monk_s avatar
Taget från polisens hemsida

Det finns några undantag från förbudet:
Som exempel på tillåtet innehav kan nämnas militär som till uniform bär kniv, hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv, svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv eller normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

är du ute på stan och polisen stoppar dig och visiterar dig och upptäcker att du har en Schweizisk armékniv i fickan så kan dom inte säga ett skit om du inte nyss slagits eller gjort inbrott.
självklart måste du förklara på ett vettigt sätt varför du bär just den kniven/multiverktyget, du kan inte bara börja skrika om att du visste får bära kniv osv... en lugn och sansad logisk förklaring, det räcker.

börjar dom gnälla så ska du bara hänvisa till att du läste det på deras egen hemsida. fortsätter dom gnälla och tar kniven av dig så ska du gå och kräva tillbaka den på polisstation, för då har dom begått ett fel.

det är tillåtet att bära kniv på allmän plats om man sköter sig, enligt polisens egen hemsida, en fickkniv är ett verktyg, inget vapen.

förresten, hur stora är oddsen för att polisen kommer att upptäcka att man bär en pennkniv? väldigt små måste jag säga...
Senast redigerad av _Monk_ 2010-05-11 kl. 00:26.
Citera
2010-05-11, 00:29
Medlem
Eh, det är nog inte att rekomendera att ha med vare sig morakniv, swiss-army knife eller multiverktyg på krogen!
Det kan bli problem enligt polis jag pratat med.
Att man kommer direkt från jobbet godtas nog inte som en ursäkt hur som helst. Innebörden av lagen är nog att man får ha morakniv på sig när man jobbar. Inte att man får ha det på sig närsomhelst, varsomhelst bara för att man har en på jobbet. Så har jag tolkat det..

Inte går man väl heller ut och dricker öl direkt i arbetskläder efter jobbet?
När jag jobbade på bygge brukade vi alltid lägga av knivarna på arbetsplatsen eller i bilen när vi drog iväg och käkade lunch. Vare sig vi skulle till McD eller nån "finare" lunchrestaurant.
Inget "beordrat" utan bara normalinteligent förnuft..
Senast redigerad av Macke85 2010-05-11 kl. 00:48.
Citera
2010-05-11, 00:30
Medlem
sprithitlers avatar
Knivlagen är skapad för att vara en gummilag under vilken polisen kan kalla praktiskt taget vad som helst för vapen och beslagta det.
Å andra sidan så kan Polisen inte bara stoppa vem som helst var som helst och visitera dem, så om du håller dig undan platser och situationer där polisen sannolikt kommer att visitera dig, är hel och ren och inte röker på så kan du utan större risk bära sju-åtta stiletter.
Läser man vad de skriver på sin hemsida så lär en schweizisk armekniv eller en multitool inte vara något problem någonstans om du är städad, men en större fällkniv med fällknivsblad och inget annat kan ge bekymmer oavsett situation, om polisen visiterar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in