Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-30, 15:25
Medlem
OBS GÅ INTE IN PÅ WAPLOTTO.NET OCH LOGGA IN OM NI FÅTT SAMMA SMS.

Fanns en annan tråd angående detta i telefoni, men tyckte det passar bättre här då den inte var speciellt aktiv heller.

Jag fick för några dagar sen ett sms där det stod, "Välkommen till EuroMillions. Logga in på www.waplotto.net med ditt mobilnummer och koden ***** Mvh Support". Jag var trött och dum, läste inte så noga och funderade bara ifall någon gjort ett konto med mitt nummer, då jag är hundra på att jag själv inte gjort något konto. Loggade in och då stod det att jag var nu registrerad bla bla.

Fanns även en avregistrering och gjorde detta omgående. Idag fick jag en faktura på 399:-.

På fakturan står det följande: Beloppet skall vara Oss tillhanda: Omgående. Betalas fakturan för sent tillkommer dröjsmålsavgift. Dröjsmålsavgiften är minimum 50 kr.

Brukar väl _ALDRIG_ stå på en riktig faktura att den ska betalas omgående, måste ju finnas ett förfallodatum? Vem bestämmer annars om fakturan är inbetald försent?

Det fanns även ett nummer man kunde ringa, som skulle gå till dem. +46 737 676 21, men det här numret var ur bruk, what a surprise.

Jag funderar på att ta en kopia av fakturan, skicka tillbaks kopian med "GODKÄNNES EJ" och gå med den andra till polisen, och även ta kopia på polisanmälan och skicka till dem. På detta sätt lär väl dom aldrig kunna hota med kronofogden när dom har en polisanmälan på sig?

Verkar som att man ska få lottorader, som man kan "bevaka" med att gå in på sidan och kolla. Men loggar man in, så accepterar man direkt att få fler lottorader.

Företaget ligger f.ö i Malmö, box 21020, 20021.

Under villkor på fakturan står följande:

Tjänsten löper under 52 veckor efter beställning. Kunden har rätt att avsluta tjänsten efter de första fyra veckorna. Detta sker på hemsidan under menyrubrik 'Avslut'. OBS! Inkommer ej betalning för de första kommer kunden att krävas på hela beloppet för hela perioden 52 veckor á 5187 kr.

Tips?
Citera
2010-04-30, 15:43
Medlem
UPDATE:

Det står även ett bankgiro nummer som är: 5483-4593 som går till fastighetsinvest i skåne AB. http://www.fastighetsinv.se/

Kontakten där är någon ronnie som bara går att nås via e-mail.
Citera
2010-04-30, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonymast
UPDATE:

Det står även ett bankgiro nummer som är: 5483-4593 som går till fastighetsinvest i skåne AB. http://www.fastighetsinv.se/

var inte länge sedan detta hände mig, dock var det något helt annat, jag ringde och sa till dem att jag ej beställt så han avbeställde direkt, lät som han satt inne på ICA och svarade, bara ring om det går eller maila, får du en påminnelse till eller inkasso så anmäl dem lär förlora.
Citera
2010-04-30, 17:08
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
UPDATE:

Luktar illa hela vägen. Ett bolag med säte på British Virgin Islands. Hänvisar till att de köpt telefonnummer där ägarna godkänt direktreklam. Bluff.

Bankgironumret kanske blev fel där, för det är inte aktivt på BGC. Kolla igen på www.bgc.se och sök sedan på företagsnamnet på www.allabolag.se.

Den svenska domänen tillhör någon Jessica med e-post info@snyggast.se(!) med ett oregistrerat nummer 040-680 81 90, kolla mer på www.nic.se

Ful skrämseltaktik att man måste betala full årsavgift om de första 399:- inte inbetalas inom 4 veckor, även om tjänsten avbokats. Troligen ett oskäligt avtalsvillkor.
  1. Avboka tjänsten på deras hemsida
  2. Bestrid fakturan
  3. Fortsätt ringa/mejla de kontaktpersoner du får fram - för du förstod inte att det kostade pengar.
  4. Kontakta din kommunala konsumentrådgivare, i liknande fall har företag åkt på att de inte varit tillräckligt tydliga i sin prisinformation.

[EDIT] Jasså, du var i full sving med samma fråga i flera trådar. Dumt.
Senast redigerad av Lodbroker 2010-04-30 kl. 17:33. Anledning: men va fan...
Citera
2010-04-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Luktar illa hela vägen. Ett bolag med säte på British Virgin Islands. Hänvisar till att de köpt telefonnummer där ägarna godkänt direktreklam. Bluff.

Bankgironumret kanske blev fel där, för det är inte aktivt på BGC. Kolla igen på www.bgc.se och sök sedan på företagsnamnet på www.allabolag.se.

Den svenska domänen tillhör någon Jessica med e-post info@snyggast.se(!) med ett oregistrerat nummer 040-680 81 90, kolla mer på www.nic.se

Ful skrämseltaktik att man måste betala full årsavgift om de första 399:- inte inbetalas inom 4 veckor, även om tjäsnte avbokats. Troligen ett oskäligt avtalsvillkor.
  1. Avboka tjänsten på deras hemsida
  2. Bestrid fakturan
  3. Fortsätt ringa/mejla de kontaktpersoner du får fram - för du förstod inte att det kostade pengar.
  4. Kontakta din kommunala konsumentrådgivare, i liknande fall har företag åkt på att de inte varit tillräckligt tydliga i sin prisinformation.

Okej, tack för info!

Jag hittade även detta:

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink....erResult=False

Verkar vara en Jessica som äger det företaget. Plus att jag alldeles just fick ett svar från deras support via e-mail:

From: no-reply@Waplotto.xxx
To: *********@hotmail.com
Date: Fri, 30 Apr 2010 16:59:44 +0200
Subject: Från Waplotto

Efter som det inte är en scam så måste ni betala.

Lycka till med dragningarna.

--------------
Ps. Det går inte att svara på detta mejl. Använd kontakt-formuläret på Waplotto vid ytterligare konversation

Jag använde precis deras kontaktformulär på hemsidan och skrev följande:

Okej, då kommer jag polisanmäla detta omgående.

Kul att ni använder samma bankgiro till erat andra företag, fastighets invest, verkligen seriöst. Så här kan det ju inte gå till, att jag får ett sms att jag har en inloggning på eran sida(misstänker direkt att någon eventuellt gjort en användare med mitt mobilnummer och vill avregistrera), så fort jag loggar in har jag helt plötsligt accepterat något som jag inte alls vill acceptera.

Kul att ni har telefonnummer som inte går att nå er på, testade båda numrena som fanns på fakturan, riktigt seriöst företag. Ena numret var ett +43 nummer där någon svarade på tyska, antar att dom sa att numret var ur bruk som även svenska numret var. Och ingen e-mail som man kan hålla en direkt konversation med, utan ni använder no-reply. Men ni kanske är konflikträdda? med all rätt antar jag. Jag kommer inte ge mig i detta, bara så ni vet. Nåja, vi ses väl i rätten kanske..?

Ha en trevlig valborg och hoppas att något rattfyllo kör över dig!

MVH
Citera
2010-04-30, 17:30
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
...
Ha en trevlig valborg och hoppas att något rattfyllo kör över dig!
En allmän reflektion är att det oftast är en bra idé att ha en ödmjuk ton när man vill ha en faktura krediterad. Av deras svar anar jag att inte heller ditt första mejl hade det.

Din enda chans är att det kan anses att du inte tydligt förstått att det kostar pengar att logga in, inte vem som har flest invektiv i sin korrenspondens.
Citera
2010-04-30, 17:32
Medlem
Citat:
En allmän reflektion är att det oftast är en bra idé att ha en ödmjuk ton när man vill ha en faktura krediterad. Av deras svar anar jag att inte heller ditt första mejl hade det.

Din enda chans är att det kan anses att du inte tydligt förstått att det kostar pengar att logga in, inte vem som har flest invektiv i sin korrenspondens.

Mitt första mail var normalt, där jag bara skrev att jag inte tänker betala då detta är en scam. Då blir man ju lagom irriterad när man får ett sådär kortfattat och drygt svar.
Citera
2010-04-30, 17:39
Medlem
Jag kan dock hålla med dig om att det var onödigt att lägga in de sista raderna där, men svårt att hålla ett lugn när man får ett otrevligt svar tillbaks. Plus att man vet att dom är endast ute efter att lura folk, stör mig så sjukt mycket på såna människor
Citera
2010-04-30, 19:23
Medlem
jag har råkat ut för samma sak idag. gör i sådana fall som jag kommer att göra.

jag kommer att anmäla dom har skrivit ut från BGC där det står vart företaget är reggad och kommer göra anmälan på allt.

Mvh
Citera
2010-05-01, 00:32
Medlem
TTKs avatar
ingen juridisk frågeställning.

Prövar företagsskvaller då det verkar handa mer om bolagets generella vandel.

Jur -> FS

/Mod
Citera
2010-05-01, 03:07
Medlem
carass avatar
Citat:

ödmjuk ton mot bedragare? - hahaha!!!
kostar pengar att logga in? - bedrägeri!!!
Citera
2010-05-01, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikerton
jag har råkat ut för samma sak idag. gör i sådana fall som jag kommer att göra.

jag kommer att anmäla dom har skrivit ut från BGC där det står vart företaget är reggad och kommer göra anmälan på allt.

Mvh

Okej, ja, jag tänkte nog också anmäla det på måndag. Ju fler, desto bättre. Antar att alla deras företag har ett x-antal anmälningar på sig redan, men anmäler man det kan dom nog inte kräva betalning genom kronofogden/inkasso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in