2010-02-21, 15:01
Medlem
persiflages avatar
En sak som man blir förbannad på är människor som tycker att det är jobbigt att visa legitimation, som om de trodde de var en auktoritet som inte behövde visa legitimation eller att det är ansträngande att plocka fram det och i nästa stund få tillbaka det.
Citera
2010-02-21, 15:11
Medlem
knasklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonbarkis
20 för att köpa. 20 för att jobba.

Stämmer inte. Vet en kille som jobbade på Systembolaget här i stan då han var 19 år.
Citera
2010-02-21, 15:17
Medlem
Förstår hela debatten med legg, är själv yngre men ser väll äldre ut och brukar inte plocka fram det då det helt enkelt inte har frågats om det än.

Dock en sak jag tycker är konstigt är systemet, misstänker att datorn slumpar fram personer som ska visa legg, har stått i kön flertalet gånger och Anna-Greta på över 80 år med rullator blir tvungen att visa legget, vilken hon uppenbarligen inte trodde hon behövde, och får stå krökt över sin handväska på rullatorn i 10 min och leta medan frustrationen i kön växer.
Citera
2010-02-21, 15:41
Medlem
festivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickeT
Förstår hela debatten med legg, är själv yngre men ser väll äldre ut och brukar inte plocka fram det då det helt enkelt inte har frågats om det än.

Dock en sak jag tycker är konstigt är systemet, misstänker att datorn slumpar fram personer som ska visa legg, har stått i kön flertalet gånger och Anna-Greta på över 80 år med rullator blir tvungen att visa legget, vilken hon uppenbarligen inte trodde hon behövde, och får stå krökt över sin handväska på rullatorn i 10 min och leta medan frustrationen i kön växer.
Det fetstilta kan väl för fan inte ha hänt. Om nu så är fallet måste kassabiträdet varit gravt utvecklingsstörd eftersom kassan i sig inte "slumpar fram" några personer.
Citera
2010-02-21, 16:30
Medlem
Rigels avatar
Vad tjänar en regiondirektör på systembolaget tror ni?
Citera
2010-02-21, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GostaBerling
Jag är stammis på bolaget. Det retar mig att personalen inte fattar när det är läge att småprata.

Står det en snygg tjej bakom mig i kön så vill jag inte ha småprat. Står det en gammal gubbe bakom så vill jag ha småprat. Jag önskar högre social kompetens hos bolagspersonalen annars vet snart varenda tjej i kvarteret att jag är stammis.

Ha, ha, det var faktiskt roligt.

OnT: Vad är ingångslönen för en som står i kassan på systemet?
Vad krävs det för utbildning för att få jobbet? Har för mig att det är ganska gedigen utbildning...
Citera
2010-02-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
en kassörska på ICA har för övrigt ingen skyldighet att sälja till dig, precis som en kassörska på systembolaget.

Vilket inte är helt korrekt då Systembolaget har en s.k. kontraheringsplikt mot sina kunder om du uppfyller kriterierna och inte bryter mot alkohollagen.

"8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.
Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.
"

En kassörska på ICA har däremot ingen som helst skyldighet att sälja till en person om det inte är väldigt extrema förutsättningar.

Annars håller jag med dig i sak, släpa inte med kompisar in i butiken om du vill köpa något.
Citera
2010-02-21, 18:15
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammy
men herregud.. är väl ingen mänsklig rättighet att få handla på bolaget? precis som vilka andra ställen som helst kan neka någon att handla så kan bolaget det.. Dom väljer själva vilka dom säljer till och man får helt enkelt ta och acceptera deras policy..

Hur jävla svårt kan det vara att ha id-handling i fickan? eller inte gå in med sin lilla finniga kompis som inte orkat skaffa ett legg än?
Systembolaget är ju ett statligt bolag och kan däför inte neka sina kunder hur de vill. Hade systemet varit privat hade jag köpt att de kan neka sina kunder (så länge det inte är pga etnicitet, kön osv) lite hur de vill, men inte nu när det är statligt ägt.

Tycker du att apoteken också ska få neka vilka personer de vill?
Citera
2010-02-21, 20:15
Medlem
Pjäxs avatar
Jag har själv jobbat på Systembolaget för en massa år sedan. Nog fan hade jag önskat att jag slapp ta dessa eviga diskussioner kring ålder och langning, men man är så illa tvungen. Det som jag upplevde som mest intressant var ju att i 9 fall av 10 där det blev snack och tjafs kring dessa regler, fanns det sannolikt fog för mitt ifrågasättande. Allra vanligast var att det stod nån lagom finnig nyfylld 20-åring som med ett släptåg av fnissiga valpar utan leg skulle köpa 3 lock öl. Vågar väl påstå att det föreligger misstanke om langning där.

Man undrar ju dessutom onekligen varför debattörerna väljer att hoppa på TS om rutinerna kring utlämning av alkohol. Det är skitenkelt - Systembolaget har ett alkoholpolitiskt uppdrag och mycket tydliga regler kring hur detta uppdrag skall hanteras. Ur det kommer sedan handfasta rutiner, satta av företagsledning, om hur personalen praktiskt skall gå tillväga. Därutöver sker slumpvisa anonyma kontroller att dessa rutiner efterlevs, där ett negativt utfall påverkar den anställde negativt.

Dessutom ska vi inte glömma att en viktig punkt i diskussionen med Europa angående att få behålla detaljhandelsmonopolet just har varit ålderskontrollen och att Systembolaget håller en nivå på denna som vida överstiger andra butiker.

Reglerna och rutinerna är som de är. Rösta annorlunda eller ring din riksdagsman, det är jäkligt svårt för den genomsnittliga anställde att göra något åt situationen. Fram till dess reglerna är annorlunda föreslår jag att ni helt enkelt handlar åt er själva och tar med leg. Problem solved.
Citera
2010-02-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Systembolaget är ju ett statligt bolag och kan däför inte neka sina kunder hur de vill. Hade systemet varit privat hade jag köpt att de kan neka sina kunder (så länge det inte är pga etnicitet, kön osv) lite hur de vill, men inte nu när det är statligt ägt.

Tycker du att apoteken också ska få neka vilka personer de vill?

Systembolaget har så kallad kontraheringsplikt vilket innebär att de har skyldighet att ingå avtal (i detta fallet sälja alkohol) till de personer som uppfyller kraven och de inte på annat sätt bryter mot Alkohollagen. Detta hör nödvändigtvis inte ihop med att det är statligt ägd utan att det är ett monopol. Även privata bolag som har monopolliknande ställning och vissa andra typer av bolag har kontraheringsplikt mot kunder som vill ingå avtal med dem.
Citera
2010-02-21, 20:57
Medlem
WangHaos avatar
Varför finns det inte kylskåp som ölen kan stå i ?

Vore riktigt najs att kunna ta sig en kall öl ute i parken en varm sommardag..
Citera
2010-02-21, 21:00
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonbarkis
Det finns kundvagnar. Fixa det själv så kan din kompis hjälp dig efter att ni lämnat butiken. Eller be kompisen väntar på stolarna utanför kassorna, och visa därmed aktivt att han ej är med i köpet. Då blir det inga frågetecken.

Angående cidern. Vi kan inget göra där även om vi misstänker. Bara att sälja och se glad ut. Men man kan ju säga typ "ska du ha det här själv" för att visa att man liksom har koll på dem, men så brukar inte jag göra. Händer att vi skickar ut en spekulant från personalen om vi tror att någon snorunge står och väntar med pengar utanför.

Hur skiljer sig detta ifrån det faktum att du (Vid misstanke om langning) kan neka köp till någon som har med sig en minderårig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in