2009-12-29, 16:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Som Kyckligkungen skriver, Lenin bodde ju inte precis här, men det är stor historisk humor att han - i alla fall enligt myten - köpte sin kostym till "revolutionen" i Stockholm.

När händer något sådant igen? Att oppositionella i ett land passerar Sverige och sedan tar över sitt hemland?

Det är mig veterligen inte så mycket myt: Expressen tror jag att det var (jo jag vet... den journalistiska kvalitén..) gjorde ett reportage om kostymen för en massa år sedan där de lyckades få ta en närmare titt på den på museet och kunde plåta PUB-etiketten.
Citera
2009-12-30, 16:55
Medlem
catt-disens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmanto
Hej!
Vet att han varit här och bland annat köpt en kostym på PUB, men har aldrig hört att han rent utav skulle ha bott i Stockholm en period.
visst köpte han även sin keps i stockholm?
Citera
2009-12-30, 21:34
Bannlyst
Bodde inte Lenin i Finland också har jag för mig?
Citera
2010-01-01, 14:58
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamGeller
Lenin bodde en längre tid i Finland som da var en ryskkoloni. Om jag inte missminner mig sa var det där han skrev "Staten och revolutionen".

Det var ocksa lenin som gav Finland sin frihet till Svinhufvud.
Citera
2010-02-20, 12:01
Medlem
frankensteins avatar
Eric Persson, legendarisk ordf. i MFF, fick nyckeln till Lenins rum när hotellet som Lenin bott på revs.
Citera
2011-01-13, 23:12
Medlem
Cristons avatar
Wow det trodde jag då aldrig att både Lenin och Stalin bodde på hotell här i Stockholm. Synd att dom bara inte kom och hjälpte oss med en revolution
Citera
2011-01-14, 15:53
Medlem
Ördögs avatar
Det är alltid kul när nya generationer upptäcker historien.

Ett annat boktips är Ryska posten - De ryska revolutionärerna i Norden 1906-1917 av Hans Björkegren. (Utkom 1985).
Kolla även den här artikeln av samme författare.

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=33&template=.print.t

Citat:
Ursprungligen postat av AdamGeller

Flera gånger. Det var i Finland som Lenin och Stalin träffades första gången, vid bolsjevikpartiets kongress i Tammerfors i december 1905. Lenin-museet i Tammerfors är veterligen det enda i sitt slag i Västeuropa.

http://www.lenin.fi/

Också i bland annat Helsingfors, Kotka, Åbo och Pargas finns monument, minnestavlor och liknande, som påminner om Lenins vistelser i Finland.
Senast redigerad av Ördög 2011-01-14 kl. 16:43.
Citera
2011-01-14, 20:58
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Lenin bodde en längre tid i Finland som da var en ryskkoloni. Om jag inte missminner mig sa var det där han skrev "Staten och revolutionen".

Det var ocksa lenin som gav Finland sin frihet till Svinhufvud.

Det var ingen rysk koloni det var ett storfurstendöme med betydligt större självbestämmanderätt än under den svenska tiden.
Citera
2011-05-02, 22:47
Medlem
Findmypasts avatar
Det är inte många som känner till Lenins svenska rötter. Det var en väl förborgad hemlighet fram till 1970 av någon anledning.

Men hans mormors mor hette Anna Beata Östedt och var född i Stockholm. Lenins syster talade och skrev svenska. Lenin var väl medveten om sina svenska rötter men om han talade svenska när han gjorde snabbvisiten i landet det vet jag inte.
Citera
2011-10-26, 22:06
Medlem
Kimar003s avatar
Man ska ju se fin ut även om det är en revolution man ska gå och styra upp.
Senast redigerad av Kimar003 2011-10-26 kl. 22:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in