2010-01-13, 14:57
Medlem
rullstol39s avatar
Hejsan!

Jag har varit på Clas Olsson och köpt en ny låskolv, men får den inte på plats! På baksidan (motsatt sida från där man för in nyckeln) har den nya kolven en utstående sak medan den gamla har ett hål. I dörren är det alltså en sak som sticker ut som gick in i låset men det nya låset har inget hål utan en sak som sticker ut!

Hoppas ni förstår vad jag menar, var ganska svårt att förklara.

Här kommer en bild:
http://img709.imageshack.us/img709/6974/64526040.png

(1) Är den nya låskolven medan (2) är den gamla. Några tankar?
Citera
2010-01-13, 15:00
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullstol39
Hejsan!

Jag har varit på Clas Olsson och köpt en ny låskolv, men får den inte på plats! På baksidan (motsatt sida från där man för in nyckeln) har den nya kolven en utstående sak medan den gamla har ett hål. I dörren är det alltså en sak som sticker ut som gick in i låset men det nya låset har inget hål utan en sak som sticker ut!

Hoppas ni förstår vad jag menar, var ganska svårt att förklara.

Här kommer en bild:
http://img709.imageshack.us/img709/6974/64526040.png

(1) Är den nya låskolven medan (2) är den gamla. Några tankar?

Det är där du passar in vredet på insidan så du kan låsa/låsaupp dörren.
Din gamla passar antagligen inte då, fick du ingen ny låsmeganism för insidan?
Citera
2010-01-13, 15:18
Medlem
rullstol39s avatar
Ja, jag förstår att den ska passa in i den som redan finns i dörren. Men det kanske helt enkelt är så att den inte passar. Ser ut som om man skulle kunna ta bort den yttersta "ploppen" på den nya kolven och så är det ett hål under... men får inte bort den.
Citera
2010-01-13, 16:41
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullstol39
Ja, jag förstår att den ska passa in i den som redan finns i dörren. Men det kanske helt enkelt är så att den inte passar. Ser ut som om man skulle kunna ta bort den yttersta "ploppen" på den nya kolven och så är det ett hål under... men får inte bort den.

Tror inte du ska ta bort ploppen.
Det är inte så att det finns en "förlängare" eller en kolv till som har "hål" i båda ändarna som passar in.
Annars måste du nog köpa till ett låsvred på insidan som passar.
Har du kollat alla delar som du fick när du köpte kolven? (Dum fråga) Annars hade jag satsat på att köpa en kolv från ett större dörrföretag ist (swedoor.se).
Citera
2010-01-14, 11:18
Medlem
rullstol39s avatar
Hej, det visade sig att jag trots allt hade en hemförsäkring så jag ringde och beställde låsservice istället.

Låskillen sa att vi hade en lite ovanlig dörr och det jag kunnat göra var att ta bort den yttersta "ploppen" på insidan av den nya låskolven genom att först ta bort en ring som höll den på plats.

Nu har vi nya lås men ville bara avsluta tråden om det är någon som hamnar i en likadan situation. Tack för svaren också! Ha pra
Citera
2010-01-17, 14:24
Medlem
Ett tillägg om nu nån annan råkar ut för samma sak, inte så troligt då den varianten av lås är mycket gammal och rätt ovanlig men ändå. När man tar bort medbringaren längst bak på cylindern. Glöm för allt i världen inte att klämma tillbaka ringen som höll fast den. Det är den som låser cylinderkärnan i cylinderhuset.
Citera
2010-01-19, 11:42
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Brott och brottsbekämpning --> Bostad, hem och trädgård

// Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem