2009-10-21, 13:10
Moderator
evilhoneys avatar
För er som ej följer någon speciell diet men vill ha tips om hur man ska äta.

Anledningen till samlingstråden är att det svämmar över med enskilda likadana trådar vilket gör att alla andra hamnar i skymundan.
//mod
Senast redigerad av evilhoney 2013-03-13 kl. 08:51.
Citera
2013-01-18, 21:43
Medlem
Hur ''bra'' äter jag för att gå ner i vikt?

Tja då FB skulle bara vilja visa er hur min dag ser ut så att ni kan säga vad ni tycker om den är bra, dålig eller om jag saknar något.

Frukost 7.00 - 2 knäckebrödsmackor med ett ägg på vardera och mjölk

Lunch - Burkar vara något med pasta. (Är byggjobbare så enligt min polare spelar det inte roll om jag käkar kolhydrater till lunch)

Middag - Kycklingfilé med wokade grönsaker - Paprika-Morot-Lök-Majs och så vidare.

Kvällsmål - 2 knäckebröd utan något på.

Brukar gå 30 min - 60 min varje dag plus 40 min det tar att gå till jobbet.
Gör armhävningar varje kväll (inte så många men jag försöker)
Väger: 95 Kg. Har följt denna plan i två veckor och har gått ner 5 kg (Fattar inte hur?)
Borde jag fortsätta med denna eller borde jag byta till något annat?
Citera
2013-01-18, 21:53
Medlem
PappaCools avatar
Vet inte vad ditt mål är men skulle säga att du får i dig alldeles för lite protein. Din kompis har dels rätt - för att gå ner i vikt krävs det att du ligger på ett underskott av den energi din kropp behöver och så länge du håller det under ditt dagsbehov kommer du gå ner i vikt. Om jag var du skulle jag dock byta ut dina fyra knäckebröd mot några proteinshakes och lättkesella för att bli mättad på ganska få kalorier men samtidigt få i mig protein. Sen skulle jag dessutom byta ut pastan till lunch mot något proteinrikare, exempelvis någon kycklingfilé eller annan mager köttbit. Lycka till
Citera
2013-01-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twtm
Väger: 95 Kg. Har följt denna plan i två veckor och har gått ner 5 kg (Fattar inte hur?)
Borde jag fortsätta med denna eller borde jag byta till något annat?

Utan storlek på maten är det omöjligt att veta hur mycket du går ner....

"Något med pasta" kan ju vara allt ifrån 2kg till 100g....

Du har troligen förlorat mest vatten... Fortsätter du såhär kommer du även börja förlora muskler, varför vill du stressa ner din vikt? har du boxningsmatch nästa vecka lr?

Sätt upp ett mål på kanske 0.5kg-1kg max i veckan, öka proteinet för att undvika minska muskler... (du kommer tappa muskler, men mindre)

När sommaren är här om ca 20veckor ska du se att -10 till -20kg har räckt mer än väl!
Citera
2013-01-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccchector
Utan storlek på maten är det omöjligt att veta hur mycket du går ner....

"Något med pasta" kan ju vara allt ifrån 2kg till 100g....

Du har troligen förlorat mest vatten... Fortsätter du såhär kommer du även börja förlora muskler, varför vill du stressa ner din vikt? har du boxningsmatch nästa vecka lr?

Sätt upp ett mål på kanske 0.5kg-1kg max i veckan, öka proteinet för att undvika minska muskler... (du kommer tappa muskler, men mindre)

När sommaren är här om ca 20veckor ska du se att -10 till -20kg har räckt mer än väl!

Mitt mål är att förlora runt ett kilo per vecka det är därför jag blev chockad när jag hade förlorat 5 kg
Citera
2013-01-18, 23:21
Medlem
Glömde visst bort att skriva mitt mål. Mitt mål är att förlora runt 20 kg tillsl September.
Och jag när det gäller pastan är det väl 300-400g pasta på ett ungefär.
Citera
2013-01-28, 23:51
Medlem
För att gå ner i vikt lättare borde du skippa pastan eftersom det innehåller kolhydrater som inte är bra när du vill gå ner i vikt
Citera
2013-01-29, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anno2010
För att gå ner i vikt lättare borde du skippa pastan eftersom det innehåller kolhydrater som inte är bra när du vill gå ner i vikt

Kolhydrater eller inte spelar ingen roll om man vill gå ner i vikt. Det man ska tänka på är att man ska ligga på ett kcal underskott.
Att sen kolhydrater inte är optimalt pga relativt högt energivärde är en annan femma.
Till Ts, räkna ut ditt energibehov och lägg dig därefter på ett underskott på 1000 kcal om dagen så genererar det 1 kg i veckan i viktnedgång. Tänk på att det är ett ganska stort underskott och det är inte lämpat för alla. Många rekommenderar 500 kcal/dag i underskott.
Muskler kan bli lidande om du inte får i dig tillräckligt med protein (ca 2g per kg kroppsvikt är ett bra riktmärke)
Citera
2013-03-06, 21:10
Medlem
Gå ner 2 kg i veckan?

Hej alla, nu behöver jag verkligen eran hjälp.. Det skulle betyda sjukt mycket! Det är såhär att jag förut gått ner nästan 20kg på nästan 3,5 månader bara men över sommaren gick jag upp allt på grund av att jag frossade i mig varje dag (så felet var av mig och inte av att jag gick ner så snabbt på så kort tid)! Men nu bantar jag igen, så här ser min dag ut..

Frukost: bara kaffe
Lunch: soppa (spenatsoppa, linssoppa osv)
Middag: yoghurt och två/fyra smörgåsrån..
Övrigt: frukt.

Min fråga är nu, hur mycket tror ni jag kan gå ner på 2 månader ungefär om jag fortsätter äta såhär varje dag framöver? Vill ner nu nu nu, kom med tips om ni har några och hjälp mig! Tar studenten i år och måste gå ner minst 10kg!
Citera
2013-03-06, 21:17
Medlem
Om jag inte är helt ute och cyklar, så istället för frukt skulle jag käka kvarg eller något liknande. Har hört att frukt innehåller mycket kalorier.
Citera
2013-03-06, 21:55
Medlem
Allt handlar om "input vs output" dvs kalorier in vs kalorier ut. Om jag vore du så skulle jag satsa på att ha en mer balanserad kost tex 40% protein 40% kolhydrater och 20% fett. Sammt regelbunden motion.

Ps gick själv ner 10 kg förra sommaren och har sedan dess legat på samma vikt.
Citera
2013-03-06, 22:10
Medlem
Siinsanos avatar
Jag skulle verkligen rekommendera LCHF (Low carb high fat)! Ge det en månad och jag lovar du kommer ha tappat minst 5 kilo! Sköter du dig exemplariskt kan du räkna med upp till 10 på en månad. Jag har själv lyckats med det så jag vet att det fungerar. Det bästa med lchf är att du närstan får påminna dig själv om att äta för du behöver aldrig gå hungrig Min dag såg ut såhär; -varje dag till min målvikt och sedan dess har jag fortsatt med lchf och det var 2 år sen jag började

Frukost: 1 ägg med majonäs (utan socker)
Lunch: 2 Finncrisp med mycket smör och skinka eller annat protein som pålägg med minst 75% kött i. Ca 2 dl grädd spenat soppa (kanonnyttigt!)
Middag: Gravad lax med romsås och 1 avokado (också supernyttigt!)
Kväll: Om det ens behövs, något litet bara som liknar det ovan.

När du äter LCHF kan det gå flera timmar, upp mot 5-6 timmar utan att du ens känner dig hungrig. Jag själv äter bara 3 mål om dagen. Glöm inte att ej vara rädd för fettet, det är det som gör och håller dig mätt!

Förutom denna simpla meny gick jag ut på powerwalk 40 min 3 ggr/vecka under tiden jag gick ner i vikt, nu motionerar jag väldigt sällan och jag har hållit min vikt sedan dagen jag stannade på 63kg. (Du kommer gå ner även om du inte motionerar alls, det går bara saktare)

Läs på lite om LCHF vad du inte ska äta och jag lovar att du inte kommer ångra att du följde mitt råd!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in