har tyvärr inge fungerande digitalkamera nu.. tappade min i lappmöglet..
kan dock berätta att jag pröjsade 900 för kopian, inte direkt billigt för att vara en kopia men klart dugligt med tanke på hur grymt bra gjord den är..
grade 1 (som anses vara dom bästa..flytande urtavla, mekaniskturverk hologram å allt som en riktig klocka har) ...som jag har kollat på å jämfört med orginalen (rolex) så var det som skilde att rolexkronan var lite större än orginalet (vi pratar om mm) samt att armbandet var lite tjockare än vanligt (mm där oxå) å dessa går oftast på några tusen lappar t.ex Rolex submarine 4500-6500skr.
Sen så har vi Japanmode som är billiga skiturverk å oftast så står det japanmade istället för swissmade i urtavlan. oftast dessa som brukar säljas på diverse marknader å turistfällor
Breitling.
Breitling är väldigt lätta att se om det är en kopia. Pilotlänken glänser förvisso, men det syns att den inte är äkta. Roleauxlänken har jag inte sett någon kopia på.
Knappar på boeten skiljer sig från originalet, rektangulära istället för runda på tex Crosswind. En annan sak är att det finns breitlingkopior, som det inte finns något original av. Alltså påhittade modeller.
Har man som jag koll på sortimentet, och vad modeller och länkar heter, så är det inget problem att se.
Rolex.
Rolexkopior upptäcks inte lika lätta att upptäcka. Dom är lättare att förfalska än tex Breitling, som har mer svårkopierade smådetaljer och unika stil. En annan sak kan ju vara att originalen är i många fall lika sladdriga som kopiorna.
Jag köpte en thaikopia i Bangkok, som var relativt nära originalet på en Daytona.
Jag pratar främst om submariner, explorer, explorer II, oyster perpetual, daytona.
Givetvuis är det inte diamant men glasen i kvalitetsur är gjorda av kristal som tål mer än vanligt glas...
Klockor som Speedmaster Pro har Hesalite, dvs plast istället för glas.
Citat:
The reason for this is directly related to its certification for use in space. While sapphire crystals are less prone to scratching, they can be shattered. When shattered, they break into tiny fragments that would be hazardous in a zero gravity environment.
So the Hesalite crystal is maintained on that specific model as a safety feature for its use in space flight missions.
Jo, jag har blivit klockfetischist på senare tid och det är ju en ganska dyr böjelse. Så jag tänkte börja med att försöka få tag på några riktigt välgjorda kopior och det ser jag ju folk som säljer dagligen. Påstår de.
Det finns dessutom ett dussin ställen på nätet som enligt egen uppgift säljer otroligt bra klockor som bara en expert kan skilja från orginalet. Jag är skeptisk.
Finns det någon här som har tips på var jag kan hitta det jag söker, finns det några seriösa ställen som säljer? Tips och erfarenheter tages tacksamt emot.
Ni som har riktigt bra kopior, var fick ni tag på dem?
Verkar vara samma företag, men priserna skiljer rätt rejält ändå. Alla klockorna är 100$ billigare på replicahause. Vet inte om thetimeandstyles utbud är större eller vad som är skillnaden egentligen. Frakten ingår i priset för övrigt