Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-16, 23:33
  #1
Medlem
BengtZzs avatar
Guide/FAQ om EAA av BengtZz för Flashback.

Index:
1. Introduktion
2. Vad är EAA?
3. Vad gör EAA?
4. Varför använda EAA?
5. Vilket EAA skall man välja?
6. När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?
7. Är EAA farligt och hur länge kan man äta det?
8. Slutsats och egna reflektioner


Innan ni läser denna tråden så rekommenderar jag att ni först läser Stora Tråden om Proteinpulver - Med Guide/FAQ

Introduktion
Denna tråden är till för att behandla frågor om alla olika produkter av EAA, dess effekter, vart man köper och allt annat som hör där till. Syftet med tråden är att informera om EAA samt att utveckla nya diskussioner och frågeställningar kring EAA. Men det viktigaste är att tråden i sig skall besvara på övergripande frågor som rör ämnet EAA som helhet, för att minska på antalet skapade trådar och onödiga frågeställningar som har besvarats flertalet gånger tidigare. Ämnessvar i tråden är följaktligen riktade kring att besvara frågeställningar kring ämnet eller att ställa frågeställningar, alternativt diskutera dem i en utvecklande konstruktiv diskussion.

Sammanfattningsvis skall denna tråden bidra till att råda bot på förvirring om EAA, bidra till större kunskap om EAA och hålla en utvecklande diskussion om EAA så att nya förhållningssätt, idéer och tankar kan få utrymme. Vetenskapen är ju som sagt kumulativ och utvecklas hela tiden.

Trevlig läsning!
Vad är EAA?
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89, 2009, Kolozzeum forum
EAA står för Essential Amino Acids. De essentiella aminosyrorna är fenylalanin, isoleucin, leucin, lysin, metionin, treonin, tryptofan och valin (arginin och histidin är essentiella för barn). Essentiell betyder livsnödvändig, och innebär att kroppen själv inte kan syntetisera dem, utan måste intas från födan.
EAA är alltså en grupp av aminosyror(åtta stycken) som är essentiella, det finns många fler aminosyror än just de essentiella aminosyrorna. Det finns flertalet produkter som innehåller EAA, när man talar om EAA som kosttillskott menar man en produkt som enbart innehåller EAA hur själva aminosyrorna är fördelade skiljer sig lite ifrån tillverkare till tillverkare men i generella drag är de väldigt lika varandra.

Sammanfattningsvis är alltså EAA en grupp av aminosyror och en generell benämning på kosttillskott som enbart innehåller EAA.

Vad gör EAA?
När du äter EAA så tas de direkt upp av tarmarna utan spjälkning. Sedan inne i kroppen igen syntetiseras protein utav olika aminosyror(AA) för att skapa olika typer av protein, exempelvis enzymer, DNA och muskelprotein. Majoriteten av alla aminosyror man äter ingår aldrig i någon proteinsyntes, vissa aminosyror oxideras och syntetiseras till andra aminosyror om det råder brist på någon. Därmed nyttjas den största mängden av allt protein(aminosyror) man äter, som energi och inte som byggstenar. EAA kan ingå i alla proteinsynteser, även i de proteinsynteserna där andra AA än just EAA krävs eftersom med hjälp av EAA kan man skapa de AA som behövs. En EAA kan dock inte skapas i kroppen, just därför är den essentiell, man måste alltså inta en EAA ifrån födan.

EAA används som alla andra AA och protein i proteinsyntesen och 10g EAA räknas som 10g protein i din kost om man ser till dagsbehovet utav protein. EAA har dock andra akuta effekter än till exempel andra AA eller protein, vilket är det som gör EAA intressant, mer om det nedan.
Varför använda EAA?
Det finns egentligen bara en anledning att använda EAA som kosttillskott och det är dess påverkan på den akuta proteinsyntesen, vilket är fördelaktigt i speciella sammanhang. Övrig tid på dygnet finns det andra billigare AA-/proteinkällor än EAA. En konditionstränande individ behöver inte använda sig av EAA.

Att få en akut förhöjd proteinsyntes, vad innebär det egentligen?
Det innebär att under en viss tidsperiod efter intag av ett protein som akut förhöjer proteinsyntesen över basnivåer så syntetiserar man mer protein utav aminosyror än man gjorde innan. Under den tidsperioden är alltså proteinsyntesen högre än annars. I övrigt har man aldrig sett att det fyller någon funktion förutom kring aktivitet där nedbrytningen av muskelprotein är stor, exempelvis när man styrketränar. När man styrketränar har man således hög nedbrytning av muskelprotein, under den tiden vill man följaktligen maximera uppbyggnaden samtidigt som nedbrytningen är hög, för att maximera resultaten(mer muskler) utav styrketräningen, eftersom majoriteten av nedbrutet muskelprotein är det som används i muskelproteinsyntesen igen.

EAA är det ämnet som är överlägset effektivast på marknaden med att akut förhöja proteinsyntesen, därför är det effektivare än tex vassleprotein innan och efter träning och man kommer bygga mer muskler om man ersätter sitt vassleprotein med EAA inramat med sitt styrketräningspass.
Vilket EAA skall man välja?
Välj det som är billigast alternativt godast. Väldigt många produkter av EAA smakar dåligt, det kan vara rentav äckligt att dricka. Men no pain no gain? Skämt och sidor, hur som helst så bör man välja det EAA som är billigast, förutsatt att komponeringen av de olika EAA är bra. Jag vet ingen produkt EAA som har bevisat sämre komponering av de åtta olika EAA, så man får helt enkelt dra en egen slutsats om smak emot priskostnad för den EAA man nu väljer att köpa. Själv köper jag den billigaste.
När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?
När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt EAA skall man inte ha ätit mat en timme innan(helst längre tid), eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver. Det är väldigt viktigt att det är på tom mage, annars finns det en risk att man inte ut någon effekt av sitt EAA. Det beror också på hur tom ens mage är och vad exakt som definierar tom mage. Dricker man sitt EAA med en måltid kan man dock räkna med att effekten av EEA:t blir negligerat med resten av måltiden.

Äta(komplett måltid) ---> En timme(helst mer) ---> EAA ---> (Styrke)träning ---> EAA ---> 30 till 60 minuter ---> Äta mat(komplett måltid)

En komplett måltid skall vara de makronutrienter(protein, fett och kolhydrat) du nyttjar och helst en minimumdos av 30g protein, en större mängd kcal är att föredra intill träningspasset i din kompletta måltid.
Hur mycket?
10g räcker. Mer per gång är inte bättre i detta syftet.
Är EAA farligt och hur länge kan man äta det?
Nej det är absolut inte farligt på något sätt och man kan äta EAA varje dag året runt. EAA är skapat utav mat(på ett eller annat sätt) och kan således ses som näringslösa proteiner i din kost.
Slutsats och egna reflektioner
EAA är enligt mig det absolut viktigaste kostillskottet man kan nyttja som en styrketränande, effekterna på muskelbyggning över tid är så överlägsna jämfört med andra kosttillskott och det finns ingenting som kan ersätta EAA med lika bra effekter. Vassleprotein kring träning verkar med identiska mekanismer, om man ser ur aspekten av effekter för en styrketränande individ, fast mindre effektivt än EAA.

Köp EAA om ni inte redan har!
Tack BePositive och Slazenger för input, korrekturläsning och reflekteringar.

Skål!

Mvh BengtZz
__________________
Senast redigerad av BePositive 2009-10-17 kl. 12:56.
Citera
2009-10-16, 23:37
  #2
Medlem
Dreass avatar
Grymt Bengan
Citera
2009-10-16, 23:39
  #3
Medlem
Porryhatters avatar
Bra jobbat som sagt. Hoppas att folk kan lära sig att använda stickys mera dock.
Citera
2009-10-16, 23:48
  #4
Medlem
Bengan till härskare

--

Alla nya borde bli tvingad av webbläsaren att läsa igenom stickys innan dom får gå vidare!
Citera
2009-10-16, 23:49
  #5
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Bra jobbat som sagt. Hoppas att folk kan lära sig att använda stickys mera dock.
Med det nya uppläget på forumet som är väldigt bra så tror jag det kommer bli så i större utsträckning att stickies syns och ges utrymme för.

Helt övertygad om att det kommer bli bättre i alla fall, men man kan nog inte nå alla, men så många som möjligt!
Citera
2009-10-17, 00:29
  #6
Avstängd
Zatackas avatar
Satan vad bra info! Det har du gjort bra BengtZz! Imponerande som alltid.

Dock tycker jag du kunde ha stressat det faktum att aminosyror oftast smakar redigt jävla äckligt.

Eiselts grape tonic utan sötningsmedel smakar sju svåra år. Fullkomligt odrickbart.
Citera
2009-10-17, 09:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zatacka
Satan vad bra info! Det har du gjort bra BengtZz! Imponerande som alltid.

Dock tycker jag du kunde ha stressat det faktum att aminosyror oftast smakar redigt jävla äckligt.

Eiselts grape tonic utan sötningsmedel smakar sju svåra år. Fullkomligt odrickbart.

Ja, det är nog många som kommer köpa EAA och spola ner det i toaletten snabbare än kvickt :P

Bra guide Bengtzz!
Citera
2009-10-17, 09:19
  #8
Medlem
NineCarloss avatar
skillnad på tabs och pulver? effektvis menar jag
Citera
2009-10-17, 09:29
  #9
Medlem
Gymvaruhusets Brutal berry ska vara bra grabbar!
Citera
2009-10-17, 10:21
  #10
Medlem
ddlss avatar
Bengtz: Du har säkert läst något om detta, men en timma känns inte tillräckligt för att magsäcken skall vara tömd. Jag har för mig att det tar närmare 6 timmar? Beroende på måltidens uppsättning såklart.

Bra guider!
Citera
2009-10-17, 10:46
  #11
Medlem
klasklätters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slazenger
Gymvaruhusets Brutal berry ska vara bra grabbar!

Japp! Smakar lite funky i början men man vänjer sig snabbt! Min nästa burk som står på lager är naturell - jag längtar inte.

Oerhört bra artikel BengtZz, läst alla och dom är tokbra upplagt! Creds till dig, korrekturläsarna, ^Eaz samt BePositive.
Citera
2009-10-17, 10:49
  #12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddls
Bengtz: Du har säkert läst något om detta, men en timma känns inte tillräckligt för att magsäcken skall vara tömd. Jag har för mig att det tar närmare 6 timmar? Beroende på måltidens uppsättning såklart.

Bra guider!
Det finns nyare studier som visar på att man inte behöver ha helt tömd mage, men ändå få effekt utav EAA. Å andra sidan får man ingen effekt utav EAAt om man tar det samtidigt med en måltid. Så egentligen behöver man bara definiera vad som är samtidigt som en måltid, en timme skall räcka, det räcker för att återfå gensvar på ökad aminosyrebalans i muskelproteinsyntesen av till exempel andra måltider eller vassleprotein.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback