Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-03, 03:57
  #1
Medlem
De Larges avatar
Tja, klämde en finne på benet idag, efter det gjorde det jätteont på det stället, det är lite svullet och ömt, klämde lite på det nyss och fick ut små mängder koagulerat blod, det känns som om det finns mer under huden för det är som en bula, vad ska jag göra?

Jag gissar på att jag har haft sönder ett blodkärl när jag klämde som fan förut och det är därifrån det koagulerade blodet kommer, ska man ha ut allt blod eller försvinner det av sig självt?

BILD:
Citera
2005-02-04, 10:53
  #2
Medlem
Är det här seriöst? Det är ju ett myggbett, låter som du pratar om att en artär gått sönder eller liknande.
Citera
2005-02-04, 11:18
  #3
Medlem
FetFulElaks avatar
Låt du det vara i fred bara. Kroppen tar hand om det.
Citera
2005-02-04, 14:44
  #4
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Är det här seriöst? Det är ju ett myggbett, låter som du pratar om att en artär gått sönder eller liknande.

Det syntes inte på bilden, men det var en rätt stor bula om man säger så.

Det är lugnt nu, svullnaden har gått ner.
Citera
2005-02-04, 15:20
  #5
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag får vibbar av något jag läste för länge sedan: En fluga som lägger ägg under huden på däggdjur. Efter ett tag så kläcks ägget och en larv bosätter sig i subcutis. När larven till slut blir fluga så stannar den kvar ännu ett tag, så kan man se dess andningssnabel sticka upp ur huden, ungefär som på din bild. När flugan tröttnat på kött så äter den sig igenom huden och flyger iväg.

Eller så är det ett myggbett. Jag vet inte.
Citera
2005-02-04, 15:36
  #6
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag får vibbar av något jag läste för länge sedan: En fluga som lägger ägg under huden på däggdjur. Efter ett tag så kläcks ägget och en larv bosätter sig i subcutis. När larven till slut blir fluga så stannar den kvar ännu ett tag, så kan man se dess andningssnabel sticka upp ur huden, ungefär som på din bild. När flugan tröttnat på kött så äter den sig igenom huden och flyger iväg.

Eller så är det ett myggbett. Jag vet inte.

Men hur ska jag kunna få ett myggbett på vintern? Det är en finne som jag klämt.
Citera
2005-02-04, 20:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Men hur ska jag kunna få ett myggbett på vintern? Det är en finne som jag klämt.


Kanske en mygga som övervintrat? Fick flera mygbett vid ett tillfälle under fel årstid.
Det som det kallas, det du visar upp pöå bilden är nog en blod-blåsa; blodutgjutelse subcutant där inte huden förstörts
Citera
2005-02-04, 20:35
  #8
Medlem
Headquakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag får vibbar av något jag läste för länge sedan: En fluga som lägger ägg under huden på däggdjur. Efter ett tag så kläcks ägget och en larv bosätter sig i subcutis. När larven till slut blir fluga så stannar den kvar ännu ett tag, så kan man se dess andningssnabel sticka upp ur huden, ungefär som på din bild. När flugan tröttnat på kött så äter den sig igenom huden och flyger iväg.

Eller så är det ett myggbett. Jag vet inte.
Jag får rysningar...

Jag hade iaf klämt den lille gynnaren igen eller kanske skurit bort den efter att ha läst om ägg och larver...

Fan!!! Jag ryser fortfarande.
Jävla Wittgenstein!
Citera
2005-02-05, 15:01
  #9
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Du är döende.

I'm not dead!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback