Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-16, 20:14
  #925
Medlem
MrEpics avatar
Det finns en historia att under andra världskriget, så hade Winston Churchill och hans stab åkt ut till nån förort i London för att se med egna ögon hur läget såg ut. De slog sig ner i en byggnad och Winston gick upp på taket för att få bättre överblick över staden. Han ska då ha satt sig på byggnadens skorsten och alla i byggnaden höll på att bli rökförgiftade innan någon tog mod till sig och gick ut och upplyste den bistre Churchill att han var tvungen att flytta på arslet.
Citera
2009-05-16, 23:12
  #926
Medlem
Nowhere Hills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whipstick
Ni får ursäkta de nautiska tveksamheterna, marina verksamheter är inte min forte.

Min gode väns far är uppvuxen på Djursholm. Under barndomen bodde han granne med en gammal, gammal marinofficerare som alltid hade en skröna på lager. Han berättade saker som kanske känsliga gossöron inte skulle höra men det sket han i. Bland annat så berättade han om hur han hade varit med om att bygga upp det fasta kustartilleriet och att de skulle ha en stor manöver i Blekinge, problemet var att det blev en så tjock djävla dimma så att att det var meningslöst att göra n ågra riktningar. De sket i det och söp istället. Efter tre dagars dimma och lika mycket supande så tröttnade de på det hela och gick ut och sköt några skott rakt ut mot vattnet, säkerhetstänkandet var alltså inte detsamma som idag med skjutvarningar och zoner.

Den gamle officeraren hade senare under mellankrigstiden varit i Berlin och där kommit i lag med några befäl ur den tyska flottan. När han berättade att han tillhörde det svenska kustartilleriet blev de eld och lågor och uttryckte sin enorma respekt och beundran för vapenslaget. De berättade för honom att de ett par år tidigare hade fått se vad som hände om man ryckte det svenska lejonet i svansen för de hade varit på ett provoceringsuppdrag för att se hur långt in i Sveriges territorialvatten man kunde ta sig utan att svenskarna vågade reagera. De hade tänkt sig kunna komma ganska långt eftersom det var dimma men de hade knappt tagit sig över de bestämda koordinaterna innan det började dimpa ner pjäser framför dem, de lade full back och begav sig skakade hem till den tyska kusten utan att någonsin kunna förstå hur svenskarna kunde ha en sådan fruktansvärd koll på överträdelser i dimma.

hehe, den köper jag gärna, mycket skön skröna.
Citera
2009-06-03, 22:04
  #927
Medlem
Fiolitos avatar
Fantastisk tråd, så det börjar bli dags att väcka den till liv igen. Om den här anekdoten har varit med förut så skyller jag det på dåligt minne:

Erik Johansson Vasa har beskrivits som en rätt brutal och självgod person, som visste att han var tillräckligt mäktig för att göra vad han ville, och det gjorde han verkligen. Han skall ha varit på väg till Kristian II:s kröningsfest på Stockholms slott, försenad men vem bryr sig? Men när han kommer till Slottet är portarna stängda och låsta, så han blir förbannad och börjar skrika och bulta utanför. Det här är ju knappast en fest som han vill missa. Efter att ha bultat ett tag blir han till slut insläppt, och när han väl kommer in visar det sig vara en rättegång på gång där inne och, ja... ni vet ju vad som händer sedan. Erik måste nog ha känt sig rätt dum vid det tillfället.
Citera
2009-06-03, 22:39
  #928
Medlem
Smutzs avatar
Jag hoppas denna inte redan tagits upp.
Kung Oscars II:s stabschef var en ganska egen typ, greven samt generalen Sven Lagerberg. Han var allmänt känd som "Sven i helvete" eftersom han svor så mycket.
Hursomhelst var Siams kung Chulalongkorn på stadsbesök och som gåva hade han med sig en livs levande elefant! Kungen blev då fundersam på vad som skulle vara en lämplig motgåva och frågade därför Sven, det fick inte vara för futtigt men inte heller alltför grandiost.
Sven ska då ha svarat: Ge honom Norge!
Citera
2009-06-03, 22:46
  #929
Medlem
Discobands avatar
Några dagar innan General Paulus kapitulerade i Stalingrad så blev han befodrad till Fältmarsalk av Hitler, mest för att han inte skulle ge upp för fram tills dess hade ingen tysk fältmarshall kapitulerat utan har heller valt att strida till slutet eller tagit självmord. Men som alla vet kapitulerade Paulus och sa "jag tänker inte skjuta mig i huvudet för en Österrikisk korprals skull."


Edit: blandade ihop en del :P
__________________
Senast redigerad av Discoband 2009-06-03 kl. 23:24.
Citera
2009-06-03, 22:52
  #930
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Några dagar innan General Model kapitulerade i Stalingrad så blev han befodrad till Fältmarshall av Hitler, mest för att han inte skulle ge upp för fram tills dess hade ingen tysk fältmarshall kapitulerat utan har heller valt att strida till slutet eller tagit självmord. Men som alla vet kapitulerade Model och sa "jag tänker inte skjuta mig i huvudet för en Österrikisk korprals skull."
1) det heter fältmarsalk.
2) 6:e arméns (den i Stalingrad) befälhavare hette Friedrich Paulus.
3) den riktige (Walter) Model tog självmord.
__________________
Senast redigerad av Wie bitte? 2009-06-03 kl. 22:58.
Citera
2009-06-03, 23:02
  #931
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
1) det heter fältmarsalk.
2) 6:e arméns (den i Stalingrad) befälhavare hette Friedrich Paulus.
3) den riktige (Walter) Model tog självmord.

Detta var ett avsnitt ur "Den tragiska historien om när anekdoten träffade verkligheten."
Citera
2009-06-03, 23:22
  #932
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
1) det heter fältmarsalk.
2) 6:e arméns (den i Stalingrad) befälhavare hette Friedrich Paulus.
3) den riktige (Walter) Model tog självmord.



oh shit... haha blandade ihop skiten
Citera
2009-06-03, 23:23
  #933
Medlem
Discobands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Detta var ett avsnitt ur "Den tragiska historien om när anekdoten träffade verkligheten."

hahahah xD
Citera
2009-06-04, 07:13
  #934
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discoband
Några dagar innan General Paulus kapitulerade i Stalingrad så blev han befodrad till Fältmarsalk av Hitler, mest för att han inte skulle ge upp för fram tills dess hade ingen tysk fältmarshall kapitulerat utan har heller valt att strida till slutet eller tagit självmord. Men som alla vet kapitulerade Paulus och sa "jag tänker inte skjuta mig i huvudet för en Österrikisk korprals skull."


Edit: blandade ihop en del :P

Var redo för lite Ju 88-olja

Tro inte på allt vad folk skriver på nätet, för rätt stavning är marskalk och inget annat

Etymologin till ordet är marha och skalka, eller skrivet på någon form av svenska, märr och skalk, alltså en typ av hästsven. Ordet kommer från fornhögtyskan.

Nu får jag nog leta efter en bunker att gömma mig i
Citera
2009-06-04, 08:54
  #935
Medlem
dasRubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
1) det heter fältmarsalk.
2) 6:e arméns (den i Stalingrad) befälhavare hette Friedrich Paulus.
3) den riktige (Walter) Model tog självmord.

Haha! Komma här och leka besserwisser och sen ha fel!! Du är rolig du.
Citera
2009-06-04, 10:07
  #936
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Var redo för lite Ju 88-olja

Tro inte på allt vad folk skriver på nätet, för rätt stavning är marskalk och inget annat

Etymologin till ordet är marha och skalka, eller skrivet på någon form av svenska, märr och skalk, alltså en typ av hästsven. Ordet kommer från fornhögtyskan.

Nu får jag nog leta efter en bunker att gömma mig i
Haha, ja attans, där fick jag så jag teg. Nu lärde jag mig nåt nytt också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback