Seglade förbi Alby härkomkvällen. Ett märkligt område som både har en topp och en botten... Tunnelbanan är helt insprängd i berget med två nivåer för de boende. Jag lade märke till de vanliga tallrikarna på balkongen men också en hel del nybyggt.... samt även radhus i området mot sjön. Vilka bor där? Vad händer om kvällarna. Finns det en sammanhållning i området eller är det en anonym förort. Finns det klass-skillnader inom området? Finns det folk som säger wow där måste jag bo...? Slutligen är det ett segregerat eller ett integrerat område? Jag tyckte mig se en hel del vita människor där. Speciellt på toppen där man kan se ut över "fittja, hallunda".
Detta kommer kanske som en shock men vi lever inte under ett apartheid system. Allt är inte "svart och vitt."
Finns en massa svenskar i Alby. Men dessa flyr så fort de kan. Dessa är white-trash som inte har lust att flytta till en mindre ort. De flesta svenskar i Alby har nog blivit varslade vid det här laget.
I radhusområdena i Alby bor det en hel del svenskar. Fast de blir allt färre för varje år. Även här sker en förvandling från svenskt område till ett multikulturellt område.
Vet en hel del gästarbetare från gamla östblocket som flyttat till Alby på sista tiden polacker, slovaker etc. Är relativt enkelt att få en lya där så länge du har ett arbete.
Vet en hel del gästarbetare från gamla östblocket som flyttat till Alby på sista tiden polacker, slovaker etc. Är relativt enkelt att få en lya där så länge du har ett arbete.
Och det förklarar förekomsten av vita människor kanske... under turen så mötte vi två polisbilar och en polisbil var parkerad i området som kollade igenom någon moped.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!