Citat:
Ursprungligen postat av Alexsback
Bra inlägg du gör! Och jag tror du har helt rätt. Frågan är vad som kom först: Marklunds projektidé eller hennes vetskap att "a true story" i samma kaliber som [i]Inte utan min dotter[i],var eftersökt av förlagen.
PiaMes inlägg den 31 januari på MA:s blogg om yellow journalismvar mycket bra:
Nej, Jane Betts, Marklund skriver inte i "new journalism" genren. Hon laborerar i "yellow journalism".
Hon framkallar själv händelseförlopp i verkligheten för att skapa en "sann historia" som hon sedan kan fabulera om under journalistisk täckmantel, med sin yrkesheder som "stjärnreporter" som garant. Ungefär som när Hearst fixade till ett krig på Kuba. Han liksom Marklund tillverkade konflikter för att få en lönande, initierad och exklusiv "breaking news" historia av högsta aktualitetsrang på sitt förlags löpsedlar, med ett politiskt projekt i bakfickan.
Informatören på plats: "Snälla Liza, det pågår ingen etnisk krigföring mellan onda svartögda arabiska män och en präktigt svensk helylle kvinna här i Oxelösund. Hon behöver inte fly".
Liza: "You provide the pictures, I'll provide the war."
Hur fixade Marklund det? Jo, med "Inte utan min dotter" som mall och med flygbiljetter till Chile åt kvinnan med familj, som Liza betalade. I gengäld för en rasslande sann historia om hur en svensk kvinna jagades och fick fly Sverige. Behövde bara ändras lite för att skydda de inblandade, såsom t ex orsaken, nämligen att kvinnan och en trygg, norrländsk make flydde undan gäng fradgatuggande muslimer när maken egentligen var en chilenare som i ett svartsjukedrama försökt mörda araben.
Steg 2 (efter 25 miljoners kassaklirr för Steg 1): Den sanna historien ställs till förfogande i en rasslande Hollywoodlik asylrättegång, med bokens sanningshalt uppbackad av diverse nyhetsartiklar och recensioner som behandlat den som sann. Vips, simsalabim, Liza fanns av en slump på första parkett igen, redo att skriva om den sensationella nyheten.
Hennes sanna bok nummer två beskriver sagan om hur en svensk kvinna som första europeiska kvinna i heeela vääääärlden fått asyl i USA för att den stygge araben jagat henne i över 10 år. Tidningarna och politikerna förfasas över den sanna fortsättningen och Marklund spär på med att mannen än idag hotar mörda kvinnans föräldrar och hennes stackars lille son som finns kvar i Sverige. Tyvärr blev fotograferingen lite sned..det publicerades plötsligen foton av sonen och den stygge araben ihop, inga knivar, inget blodbad, inga tarmar som fick tryckas tillbaks in i magen medan man ringer efter ambulansen. Olyckligtvis verkar de istället sitta och fika snällt ihop framför TV:n eller nåt lika banalt. Och inte nog med det, en annan katastrof för den sanna romanfabriken drogs om igen i fokus pga av debatten om denna sanna tvåstegshistoria, nämligen fiktionen presenterad i Expressen om Trossen, den där Marklund polisanmälde utan fog och sedan fanns på plats bland soptunnorna på bakgården när polisen kom för att arrestera den, som det sedan visade sig, oskyldiga kvinnan. Samma genre: yellow journalism.
Bra jobbat!
Med din historieskrivning så kommer inte Liza Marklund undan så lätt. Många har ju velat göra gällande att Mia ljugit för LM och på det viset kunnat skydda undan Liza. Jag tror mer spontant på din version.
Liza hade det inte så gott ställt då, 95 när hon gav Mia pengar till utlandsflytten, läste jag någonstans. ÄNDÅ gick hon till banken och fick ut 25000 till Mia. Hon måste ju ha kalkylerat på saken.
Kanske kan man tänka att det skulle också jag ha gjort om en vän till mig var hotad till döden. JAMEN; DET VAR JU INTE DET SOM VAR HOTET.
Det som föregår Lizas utlåning av pengar till Mia är att boken blivit antagen på Bonniers (stort för den som hyser författardrömmar...), Mia har fått avslag i kammarrätten och socialen har beslutat sig för att omhänderta barnen.
Mia är ingalunda dödshotad. Det som är hotat är Lizas bokkontrakt. Hennes väg in i författarnas lovade krets. Klart att det är värt 25000 i lån. Och det visade ju sig också vara en god investering.
(Om bara inte denna korkade småstadsbrutta hade gett sig på att skriva fler böcker och blanda korten. Liza och Mia hade en rejäl konflikt där inför lanseringen av Mias hemlighet)