2008-10-13, 19:17
Medlem
mongors avatar
nån som vet om hur det är att jobba där? (främst med själva spaningen) vad krävs för att få jobb där? utbildning etc
Senast redigerad av mongor 2008-10-13 kl. 19:21.
Citera
2008-10-14, 00:32
Medlem
Realizts avatar
Liksom nästan alla större organisationer så annonserar de ut lediga jobb på sin hemsida:

Medarbetare för teknisk analys av signaler

Medarbetare till teknisk signal- spaning (Gotland)

Nätverkstekniker

Medarbetare till kommunikations- driften

Stationsingenjör (Skåne)

Unix systemtekniker

Under andra världskriget, och före dess, satt ju folk med hörlurar och skrev ned konversationer de avlyssnade. Och t.ex. Astrid Lindgren jobbade under kriget med att öppna och läsa och censurera svenska soldaters brev till sina familjer. Det FRA nog sysslar mest med är snarare att skapa tekniska system som automatiskt analyserar elektronisk kommunikation. Men i grunden är det samma sak.
Senast redigerad av Realizt 2008-10-14 kl. 00:37.
Citera
2008-10-21, 17:36
Medlem
Alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglimten
Så folk som vill/ska börja jobba på FRA går antingen teknik eller annat tex. Naturvetenskap?
Tell me

De kräver en högskoleutbildning oftast, gärna högskole ing eller civ ing. Men självklart, det är beroende på typ av tjänst. Naturvetenskap är nästan givet då de sysslar mkt med matte.
Citera
2008-11-09, 16:54
Medlem
Klamydiatorsks avatar
min polare, som även medlem på flashback, har jobbat på FRA. Han var nätverkstekniker och utbildad på nackademin. Vet också att han inte heller fick prata så mycket om vad han jobbade plus att innan han fick jobbet så var det lämplighetssamtal och en mer eller mindre grundlig "check" av han familjs bakgrund. True story aint no lie...
Citera
2008-11-19, 01:48
Medlem
ignorantfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongor
nån som vet om hur det är att jobba där? (främst med själva spaningen) vad krävs för att få jobb där? utbildning etc

http://www.fra.se/arbeta.shtml
Senast redigerad av ignorantfucker 2008-11-19 kl. 01:54.
Citera
2008-12-07, 17:20
Medlem
Jag var på intervju där för länge sen, när allmänheten inte kände till att de fanns ens (en del av er var nog inte födda tror jag...).
Mina bestående minnen är att de hade kombinationslås på kontorsdörrarna, och att de gillar pyssel & knåp-frågor. Slår vad om att det finns ett FRA-mästerskap i sudoku!
Personalen var mycket... avslappnad... kan vi säga. Kufisk. Typ, dagcenter-kufisk.
Citera
2008-12-07, 22:22
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Den statliga lönen lär ju inte vara så jävla bra. Men säkert spännande arbetsuppgifter, om man hamnar rätt.
Citera
2008-12-08, 00:19
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Det ligger en riktigt tung spionstämpel över det hela. Ungefär som att jobba som analytiker för NSA fast man dekrypterar mail innehållandes information om att brevlådan utanför ICA maxi snart ska sprängas istället för att bekämpa digital terrorism world wide.
fast. är inte spionstämpeln bara häftig om man faktiskt gör det för sin egna nations säkerhet?
Citera
2008-12-08, 01:22
Medlem
Bluesmokes avatar
Haha, vore galet tufft att jobba på FRA. Låt oss säga att om det jobbar många kufar där, så är jag inte det minsta överraskad.
Citera
2008-12-08, 10:32
Medlem
*nickNames avatar
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.181029
Kolla på plats 12. Han är tydligen mycket uppskattad föreläsare.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesmoke
Låt oss säga att om det jobbar många kufar där
Hehe, han ser ju inte alls ut som en kuf...
http://www.easyfairs.com/shows/443/Virta_web.jpg
Citera
2008-12-08, 12:40
Medlem
Bluesmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *nickName
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.181029
Kolla på plats 12. Han är tydligen mycket uppskattad föreläsare.

Hehe, han ser ju inte alls ut som en kuf...
http://www.easyfairs.com/shows/443/Virta_web.jpg

Nä, inte alls...
Citera
2010-05-04, 22:53
Medlem
redbet111s avatar
Jag var på intervju hos FRA för nått år sen, kommer inte riktigt ihåg vilken tjänst jag sökte. Utbildningskravet var en teknisk gymnasiebakgrund vilket jag hade. Fick göra en del personlighetstester för att se huruvida jag passade in. Jag fick inte riktigt hela bilden av arbetsuppgifterna beskrivet för mig innan jag blivit anställd men det handlade om signalspaning iaf.

Rätt så luddig intervju var det. På nått sätt råkade vi komma in på att jag kanske skulle börja plugga i framtiden och att jag var för "social" som dom uttryckte sig. Fick tyvärr inte jobbet. Detta var min första "riktiga" arbetsintervju så jag var ganska orutinerad och nervös, jag sabbade det ganska rejält kan man säga.

Visst så präglas många anställda av sekretess och visst finns det vakter runt området men någon James Bond känsla fick man knappast.

Hela intervjun var för övrig ute i Lovön om någon undrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in