• 1
  • 2
2002-12-01, 04:23
äldre konto (old)
Ej medlem
Har inte testat amerikansk football men jag tycker det mest verkar vara avblåsningar å skit.
Citera
2002-12-01, 11:07
Medlem
Memnoks avatar
precis som jag skrev: Amerikansk fotboll är mycket mer intensivt, man kör 100% i två minuter, sedan tillbaka till huddel för att prata om nästa spel.

Rugby är mycket mer kondition. Fast det är som sagt ingen tvekan om att amerikansk fotboll har hårdast smällar.
Citera
2002-12-01, 13:40
äldre konto (old)
Ej medlem
ja precis...... taktik och sen ge 100 %
Citera
2002-12-01, 17:09
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Rugby är mycket mer kondition. Fast det är som sagt ingen tvekan om att amerikansk fotboll har hårdast smällar.

I rugby smäller det hårdast dom använder en hel jävla massa fula knep i rugby. :!:
Citera
2002-12-01, 18:59
Medlem
Memnoks avatar
Läste du inte mina förra poster eller? Amerikansk fotboll har hårdast smällar. Det spelar ingen roll vilka tjuvknep man använder, en hjälm mot knät är fan så mycket tuffare. Jag har spelat båda sporterna så jag tror att jag vet. I min första rugbymatch var det en kille som gick offside och fick en smäll över käften, blev lite förvånad men snubben blev i alla fall utvisad.

I min första amerikanska fotbollsmatch var det en kille som fick armen bruten på tre ställen när en kille körde in hjälmen i honom. Detta var fullkommligt lagligt och bestraffades inte alls.

Jag skulle dock inte vilja byta smällar med All Blacks om det är det du menar....
Citera
2002-12-02, 02:19
Medlem
Hupp tänkte bara tillägga att jag lirar rugby med =)
Citera
2002-12-02, 23:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Jag skulle dock inte vilja byta smällar med All Blacks om det är det du menar....
Knappast. Vem vill dö i förtid helt i onödan? Jag skulle gärna se All Blacks live men att bli tacklad av Lomu och grabbarna måste vara det närmaste man kan komma att bli överkörd av ett tåg så jag avstår helst. :mrgreen:

Rugby är verkligen en stenhård sport. De jag känner som spelat både rugby och amerikansk fotboll och även aussie rules som är betraktat som en mycket hård sport, anser att rugby är hårdast.

Det är nåt speciellt med rugbyn som gör att man älskar sporten trots alla skador och smällar. Kan det möjligtvis vara känslan när man kliver ut på planen och känner att "Hmm..undrar om jag kommer gå av planen eller om jag kommer bli utburen?" som gör sporten så speciell? Det kanske är allt det sociala runtomkring eller helt enkelt den aura av fair play och gentlemannamässighet (kan man säga så?) som omger sporten trots alla de fula knep, tjuvnyp, fula smällar osv som försekommer på planen? Jag menar, i vilken annan sport kan man slåss för fullt på plan, trampa folk i ryggen och dylikt för att efter avblås vara de bästa vänner som bjuder motspelarlaget på bärs och käk? Finns det överhuvudtaget något liknande inom någon annan idrott?
Citera
2002-12-14, 16:57
äldre konto (old)
Ej medlem
Amerikansk football

Citat:
Ursprungligen postat av Pox
Har inte testat amerikansk football men jag tycker det mest verkar vara avblåsningar å skit.

Och i "Normal" fotboll finns aldrig avblåsningar å skit..??? Hummm..
frisparkar, hörnor m.m

Lite statastik från sista Allsvenskan omgång 26 (tack aftonbladet.se)
Avblåsningar..

Elfsborg - Djurgården.
5 hörnor
27 frisparkar
4 offside.

Örebro SK-Örgryte
8 hörnor
35 frisparkar
8 offside.

IFK Göteborg-Kalmar
9 hörnor
33 frisparkar
3 offside.

AIK-Helsingborg
12 hörnor
31 frisparkar
7 offside.

Jag bara undrar.. hur många gånger någon eller några sparkat bort bollen utanför planen.. mmm

Nja.. finns ingen avblåsningar å skit i våran fotboll..

Ja, Jag gillar båda Amerikansk football och fotboll.
Citera
2003-07-09, 02:59
äldre konto (old)
Ej medlem
Tjena!

Det är ingen här som vet var man kan tanka hem amerikanska fotbollsfilmer?

Jag har sökt på dc och kazaa, men det är mest småklipp man hittar där. Jag vill ha hela matcher.

Just nu är det ganska lugnt i NFL, men jag skulle vilja kunna tanka hem ett par matcher i veckan när säsongen börjar.

Jag är intresserad av all möjlig fotboll NFL, CFL, NCAA, NFL Europe, Arena Football m.m.

PS.
Ett bra länktips för er som gillar NFL: http://ww2.nfl.com/nflfilmstv/
Citera
2003-08-04, 04:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
precis som jag skrev: Amerikansk fotboll är mycket mer intensivt, man kör 100% i två minuter, sedan tillbaka till huddel för att prata om nästa spel.

I rugby är det fullt ös i 40 minuter, ett kort avbrott och sen är det fullt ös i ytterligare 40 minuter. Under de 80 minuterna är det 100% som gäller eftersom man inte kan gå och löka på planen.
Citera
2003-08-04, 08:38
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Citat:

I rugby är det fullt ös i 40 minuter, ett kort avbrott och sen är det fullt ös i ytterligare 40 minuter. Under de 80 minuterna är det 100% som gäller eftersom man inte kan gå och löka på planen.

Nåja, det där är väl en sanning med modifikation. Du spurtar ju inte i 80 minuter och du tacklar inte/blir tacklad varenda sekund av den tiden. Det finns spelavbrott, långsammare situationer(som när du står och väntar på att bollen skall ut ur huddlen eller när du är längst bort på linjen och väntar på passning). Hade det varit som du beskriver så hade alla rugbyspelare dominerat de längre distanserna på OS eftersom de kunde hålla 100-meters tempo i 80 minuter.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in