• 26 976 online
  • 1 111 988 medlemmar
  • 57 833 924 inlägg
2008-07-24, 23:29
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Alla, inklusive Världen i Dag och kriminalpoliser som ingående undersökt och känner till Knutby, betecknas av dig som icke trovärdiga.
Dvs du låter påskina att alla som inte har samma åsikter som du och sekten inte är trovärdiga.
Metoden verkar bekant på något sätt.

Jag undrar vem det är som mest framstår som inte trovärdig.

Ja är det inte makalöst med dessa sektförespråkare som talar sig varma för sin Gud=Åsa's oskuld.

Rena dårpippin
2008-07-25, 17:21
Avstängd
condors avatar
Hela Sverige, inklusive de som aldrig varit i närheten av den här tråden, verkar vara eniga om att det är något fishy i Knutby och man undrar vad Åsas roll i dödsfallen _egentligen_ var.
Jag har diskuterat saken med många i vår och nästan alla verkar förvånansvärt misstänksamma mot vad som försigår på sektkullen. Det gläder mig att sunt förnuft och kritiskt tänkande fortfarande verkar existera i stugorna.
2008-07-25, 18:33
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av condor
Hela Sverige, inklusive de som aldrig varit i närheten av den här tråden, verkar vara eniga om att det är något fishy i Knutby och man undrar vad Åsas roll i dödsfallen _egentligen_ var.
Jag har diskuterat saken med många i vår och nästan alla verkar förvånansvärt misstänksamma mot vad som försigår på sektkullen. Det gläder mig att sunt förnuft och kritiskt tänkande fortfarande verkar existera i stugorna.
Jag har upplevt exakt detsamma. Alla tycks förstå att sektledarinnan är den som styr och ställer. Dom som vet vad Knutby är och det tycks ju alla veta tror också att Åsas roll är betydligt mer inblandad i vad som hänt. Folks undran är hur länge det ska hålla innan det spricker.
2008-07-25, 19:54
Medlem
Therons avatar
Den skärpte och klarsynte professorn Leif GW erkände i en intervju att han är "yrkesskadad" efter alla år med polisen. Till hösten slutar han visst hos dem, kanske han inte längre med ålderns rätt orkar att hela tiden kämpa i motvind?

Men vad gör samhället för att ta hand om och hjälpa alla yrkesskadade inom polis- och rättsväsendet? Svar - just ingenting. De jobbar kvar, kanske inte lika effektivt som tidigare. Är det en av orsakerna till rättssamhällets sönderfall och tecken på Knutbrändhet?
2008-07-26, 17:16
Medlem
iakttagares avatar
Jag läser denna viktiga bok Sektbarn och känner mig verkligen manad att återge en del av texten där Anne Edelstam blir intervjuad.
”Man ska ge barnet en helt annan sida av livet, men akta sig för att kritisera föräldrarna och sekten. Ju mer man kritiserar desto mer stängs barnet inne mentalt och försvarar sina föräldrar.” ( Åsa)
Detta förutsätter förstås att barnet inte blir utsatt för övergrepp av något slag; fysiska, psykiska, sexuella, emotionella. Då måste man som anhörig eller vän självklart ingripa på en gång. Barn som far illa måste få hjälp. Skillnaden mellan Sverige och övriga Europas intresse för sekter är tydlig, menar Anne

( Är inte både barn och vuxna utsatta för dessa övergrepp och varken anhöriga, vänner eller samhället gör något mer än tycker det är bedrövligt)

”Det verkar till stor del bero på ifall någon politiker är personligt intresserad. (Barbro Westerholm behöver allt vårt stöd) De flesta politiker i Sverige har inte heller riktig koll på vad som händer i Europa, kanske är det en språkfråga. I Frankrike och Belgien finns det ett speciellt departement under inrikesministeriet som enbart ägnar sig åt sektproblematiken.”

Inte heller Knutbyhändelserna verkar få människor att öppna ögonen och förändringar i Sveriges syn på sektfrågan måste kanske gå via Europa. Därför är arbetet inom FECRIS så viktig för Sveriges del.
”Knutbysekten väckte mer intresse ute i Europa än det gjorde i Sverige”, säger Anne. ”Här i Sverige skrevs det visserligen mycket i kvällspressen, men sedan verkar det som om de flesta bara tycker att ’jaha, det var ju en konstig liten grupp’. Man tänker inte vidare i frågan. Det är viktigt att komma ihåg vad människor i sekter går igenom och att de hela tiden är hotade.”

Självmord och psykoser är vanliga i manipulativa grupper. Medlemmarna har en svartvit bild av livet: ”de andra” och ”vi i gruppen”. Ledaren har alltid rätt och kan inte ifrågasättas. Hans eller hennes ord är lag.
”Det är på det viset som psykopater och massmördare som Hitler och Stalin har kunnat härja fritt.”
HUR LÄNGE SKA KNUTBYSEKTENS LEDARE TILLÅTAS HÄRJA FRITT ?
2008-07-27, 20:53
Medlem
the saints avatar
Ur Sektbarn

sid.39

Citat:
Att församlingen även senare har lagt
stor vikt vid hur deras barn ska uppfostras, visar artikeln "Barndag!" i
församlingstidningen Inblick från april 2005. Två medlemmar beskriver
där hur ett femtiotal vuxna samlats för att "lära sig hur man leder och
hanterar ett barn" och under några timmar fått höra vad Gud har tänkt
för barnen.
De närvarande personerna delades sedan upp i grupper och
fick olika uppgifter - skriva en barnsång, lära sig leda en samling med
barn i ett till tre års ålder och göra en bibelberättelse spännande och
verklig. Föredragshållare var därefter Patrik Waldau, som fick berätta
för sina åhörare hur man bemöter och fostrar ett barn.
Det viktigaste i
barnuppfostran, menade han, är inte att få fina barn som man kan visa
upp, utan att man får barn som älskar och vill följa Gud.

Snacka om att sätta bocken till trädgårdsmästare!
Han, som tydligen med modell efter sina egna erfarenheter som barn, nu lär ut i parti och minut hur man fysiskt skall tillrättavisa barn för att få dem lydiga och att följa Gud.

Stackars, stackars barn i Knutbysekten!