2004-07-03, 18:13
Medlem
tokens avatar
Jag har hört från en bekant något om att nikotinmängden i en portion snus motsvarar nikotinmängden av 70 cigaretter. Hur sant är detta på en skala?

Jag finner det väldigt otroligt att detta skulle vara fallet och ifall någon har ett mer korrekt svar eller kunskap om detta får ni gärna upplysa mig så att jag kan tillrättavisa personen som kom med detta (absurda?) påståendet.

Notis till moderator: Jag tyckte det kändes lite krystat att peta in den här i Övriga droger därför fick det bli Övrigt, skulle en moderator hitta ett bättre hem för den här så är det tillåtet att flytta den.
Citera
2004-07-03, 18:17
Medlem
Ja tycker också det låter extremt överdrivet, 2 cigg kan ja hålla med om.

EDIT: 2 "alfare" i rad i en tråd
Citera
2004-07-03, 18:48
Medlem
LadyTieras avatar
2-5 är vad jag har kollat upp nu på många sidor, viss säger en portionspåse motsvarar ~2-3 cigaretters nikotinmängd

så däromkring, din polare är ute och cycklar.
Citera
2004-07-03, 18:54
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combat84
EDIT: 2 "alfare" i rad i en tråd

Det var ju illa. Har du alltid haft Alf på din avatar? Har för mig att du hade någon annan under en period?

Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
2-5 är vad jag har kollat upp nu på många sidor, viss säger en portionspåse motsvarar ~2-3 cigaretters nikotinmängd

så däromkring, din polare är ute och cycklar.

Mjo, det var där jag hade vågat landa. Skall sätta honom på plats.
Citera
2004-07-03, 19:29
Medlem
Nelsons avatar
Om man tittar på gothiateks hemsida så står det att deras snussorter av portionmodell innhåller 6 mg/g nikotin, lössnuset är satt till ~8 mg/g för en prilla. En portionssnus väger 1 gram. En vanlig prilla borde innehålla minst det dubbla.

Jämför man sedan med philip morris testvärden från exempelvis vanliga marlboro med filter så är nikotinvärdet 1.1 milligram.

Grovsnus (ej portion) vs Marlboro, ger att prillan rent teoretiskt är ~ 7,3 gånger starkare. Om nu prillan väger 1 gram.

Sen finns det en massa andra faktorer som kanske borde tas med, men en vanlig snus borde vara ca ~ 6-20 gånger så nikotinstark. En vanlig snus väger klart mer än 1 endaste gram.

Edit: fanns visst portionssnus med 8 mg/g också..
//Snusmumriken
Citera
2004-07-03, 20:37
Medlem
hubbes avatar
en kopis till mig hade läst någon bok om snus och där stog det att man bara behöver ett korn för att få i sig nikotinet man behöver.
Citera
2004-07-03, 20:39
Medlem
UrbanKids avatar
Men varför lanseras då snus som ofarligare än ciggaretter? eller är det sättet att dra in rök på som är farligt för hälsan

Har alltid trott att ciggs är farligare än snus?

lite confused

Citera
2004-07-03, 20:40
Medlem
LadyTieras avatar
därför att snus påverkar inte folk i din närhet
Citera
2004-07-03, 20:41
Medlem
Brors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe
en kopis till mig hade läst någon bok om snus och där stog det att man bara behöver ett korn för att få i sig nikotinet man behöver.

Jag har läst texter om Cannabis som säger att man blir tung missbrukare av att använda det.
Din polare får lära sig att sortera sina källor bättre.
Citera
2004-07-03, 20:42
Medlem
Brors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanKid
Men varför lanseras då snus som ofarligare än ciggaretter? eller är det sättet att dra in rök på som är farligt för hälsan

lite confused

Det finns mer än nikotion i en cigarett...
Citera
2004-07-03, 20:45
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanKid

lite confused

Nikotin är visserligen ett gift, men är ändå relativt ofarligt i små doser. Det är dom andra gifterna i i rökgaserna som ger cancern.

Edit: Bror hann visst före.
Citera
2004-07-03, 21:04
Medlem
UrbanKids avatar
Ok, då kan man fortsätta snusa med gott samvete Det är ju inte nikotinet i ciggsen som är farligt utan den andra röken man drar ner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in