Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-04-03, 19:52
  #1
Medlem
Krafses avatar
Hej, har stött på lite problem med foten, det gör som sagt ont i fotknölen.
Stickande smärta som verkar färdas uppåt på skenbenet, är det en stressfraktur? Har hoppat runt lite hemma och sprungit som fan själv..
Bör jag uppsöka läkare för detta, tänkte ifall det är dåligt att ha nån spricka där.
Iom att det är i änden på benet alltså, det finns ju ledbrosk osv där, tar det skada av det?

Om det inte är en spricka, vad kan det då vara?
Citera
2008-04-03, 21:58
  #2
Medlem
Fru Vs avatar
Hej;

stressfrakturer uppstår vanligen på mellanfotens ben, alltså snarare benen som är strax ovan hålfoten. Det är svårt att svara på vad det är som drabbat din fotknöl. Det beror helt på vad för trauma du råkat ut för. Vanligt är att man över den laterala fotknölen kan få ont om man stukat foten (lateralt är alltså fotknölen på utsidan). Är det mycket svullet? Blått? Vad hände egentligen?
Citera
2008-04-04, 00:59
  #3
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
Hej;

stressfrakturer uppstår vanligen på mellanfotens ben, alltså snarare benen som är strax ovan hålfoten. Det är svårt att svara på vad det är som drabbat din fotknöl. Det beror helt på vad för trauma du råkat ut för. Vanligt är att man över den laterala fotknölen kan få ont om man stukat foten (lateralt är alltså fotknölen på utsidan). Är det mycket svullet? Blått? Vad hände egentligen?


Okej, nja smärtan är vid fotknölen på insidan, (skenbenets ända) har bara hoppat och sprungit lite, i nedförsbacke också, med arbetsskor..
Det syns ingenting faktiskt, gör heller inte speciellt ont, men det känns ju att något är knas.
Det känns mest på morgonen och avtar mer och mer under dagen efter att man har belastat foten lite.
Ingen stukning har inträffat vad jag kommer ihåg.

Kan det vara så att jag inte är van vid att belasta foten? Har mest suttit vid datorn i 3 år eller så, kanske någon sena eller senfäste? Det gör dock inte ont om man spänner foten och "bänner" (brist på ord) den i olika vinklar, mycket märkligt alltså, det verkar endast göra ont vid belastning.
Citera
2008-04-04, 09:24
  #4
Medlem
Fru Vs avatar
hur länge har du haft ont? Begränsar det dig i ditt yrkesliv?
Citera
2008-04-04, 10:41
  #5
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fru V
hur länge har du haft ont? Begränsar det dig i ditt yrkesliv?

Är andra dagen tror jag, har varken ett yrke eller ett liv, men det begränsar mig inte nämnvärt.
Det är ingen överjävlig smärta, bara relativt smärtsamt på morgonen (fattar inte varför det gör ondare på morgonen bara) om man belastar foten lite mer snett än vanligt, då sticker det till och värker och strålar lite uppåt på fotknölen, annars känns det inte någonting.

Nu t.ex, känns det ingenting, får se om det gör ont i morgon bitti när jag tar mina första stapplande steg..
Citera
2008-04-04, 11:52
  #6
Medlem
Peta_Es avatar
Låter spontant som en lättare inflammation. Det behöver inte synas på utsidan. Undvik i största mån att överbelasta foten och prova ett par dagars behandling med ett receptfritt antiinflammatoriskt om det inte redan börjat bli bättre.

Finns naturligvis många aspekter att bejaka, men det är iaf vad jag kan tänka mig.
Citera
2008-04-05, 03:46
  #7
Medlem
Krafses avatar
Oi!
Kändes ingenting i morse, undra vad det kan ha varit? Aja, lås tråd eller nåt!
Citera
2008-05-06, 16:49
  #8
Medlem
Krafses avatar
Tur att inte tråden låstes för problemet har kommit tillbaka.

Det är samma sak nu, ont på morgonen och en starkt stickande smärta. Vid belastning känns det som om något ska spricka/gå sönder, för att förklara känslan då.

Nu har jag även fått ont i hälsenen på samma fot, så det är en riktig sensation av smärta runt om i foten!
Vad bör jag göra, enklare övningar eller bara vila?
Citera
2008-05-06, 16:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tur att inte tråden låstes för problemet har kommit tillbaka.

Det är samma sak nu, ont på morgonen och en starkt stickande smärta. Vid belastning känns det som om något ska spricka/gå sönder, för att förklara känslan då.

Nu har jag även fått ont i hälsenen på samma fot, så det är en riktig sensation av smärta runt om i foten!
Vad bör jag göra, enklare övningar eller bara vila?

Låter lite som benhinne inflammation, Det uppstår när benet är överansträngt. Men vad ja vet är det på skenbenet. Har haft det en gång själv. Då kändes det ända ner till fotleden så vem vet, Kanske är det vad du har råkat ut för ?
Citera
2008-05-06, 17:16
  #10
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokans
Låter lite som benhinne inflammation, Det uppstår när benet är överansträngt. Men vad ja vet är det på skenbenet. Har haft det en gång själv. Då kändes det ända ner till fotleden så vem vet, Kanske är det vad du har råkat ut för ?

Den där smärtan vid fotknölen är ju skenbenets ända, fast benhinneinflammation brukar väl sträcka sig ganska långt upp på benet? Fast det kanske varierar mycket?
Jag skrev iofs förut att det strålar upp mot skenbenet, men vad jag menade var att smärtan färdas uppåt en liten bit (nån centimeter bara) och att det är på skenbenets ända. Rätt dåligt förklarat där, men smärtan sitter absolut i ändan av skenbenet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback