2008-03-31, 16:32
Medlem
FnurrHas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Ni som förordar att staten driver bolag kanske kan förklara för mig?

Systembolaget har inget vinstintresse.
Systembolaget sysslar inte med merförsäljning.
Systembolaget förhindrar att Svensken i gemen blir alkoholmissbrukare.

Citera
2008-03-31, 16:35
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Systembolaget har inget vinstintresse.
Systembolaget sysslar inte med merförsäljning.
Systembolaget förhindrar att Svensken i gemen blir alkoholmissbrukare.

Varför går man då med så många miljoner i vinst?
Varför är inte folk i länder med en mer öppen marknad alkoholmissbrukare?
Citera
2008-03-31, 17:01
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Om det fungerar på ett tillfredsställande sätt har jag heller inte uttalat mig om. Jag har bara påtalat att Systembolagets uppgift av folkhälsomässiga skäl inte är att gå med vinst eller att ha så låga priser som möjligt.
Folkhälsomässiga skäl? Om det hade varit så hade man antagligen förbjudit alkohol helt och hållet. Men då vet du, liksom jag, att smuggelspriten hade ökat och hembränningen likaså.

Samma sak händer med höga priser. Smuggelspriten och hembränningen ökar.
Därmed bör man av folkhälsomässiga skäl erbjuda låga priser.
...så att folk handlar på Systembolaget och så att man kan kontrollera att ingen under 18 år (förvisso är det 20 år) köper sprit. Hade smuggelspriten varit dyrare än Systembolaget hade givetvis folk handlat hos Systembolaget istället eller struntat i hembränningen.

Och drivs man inte av vinstintresse bör man ju rimligtvis erbjuda priser till inköpspris, eller till priser så att bolaget går plus minus noll.

Monopol och höga priser brukar alltid klassas som girighet och ägare som enbart tänker på profit.
Citera
2008-03-31, 17:04
Medlem
kenth44s avatar
Men herregud, hur svårt ska det vara att förstå? Jag är inte intresserad av en debatt om systemet i sig, utan försöker bara påtala vilket uppdrag Systembolaget har och varför.
Citera
2008-03-31, 17:07
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenth44
Men herregud, hur svårt ska det vara att förstå? Jag är inte intresserad av en debatt om systemet i sig, utan försöker bara påtala vilket uppdrag Systembolaget har och varför.
Det har jag full förståelse för.

Jag riktar heller ingen kritik mot dig, utan mot just vilket uppdrag Systembolaget har och varför.
Citera
2008-03-31, 17:17
Medlem
Brandbils avatar
Jag är inte insatt i just det här fallet, men jag undrar varför ni ställer er så kritiska mot detta och även deras priser när (journalistens?) motivering av detta löd: "bland annat till följd av prissänkningar".

Det sker en det ljusskygga överrenskommelser. Men som svensson kommer man aldrig att veta nog om verksamheten för att ha några åsikter som är relevanta i andra perspektiv än att man röstar och är konsument.
Citera
2008-03-31, 17:19
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Det har jag full förståelse för.

Jag riktar heller ingen kritik mot dig, utan mot just vilket uppdrag Systembolaget har och varför.

edit: offtopic
Citera
2008-03-31, 17:21
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Jag är inte insatt i just det här fallet, men jag undrar varför ni ställer er så kritiska mot detta och även deras priser när (journalistens?) motivering av detta löd: "bland annat till följd av prissänkningar".
Visst har man sänkt priserna bland annat i Skåne då man till slut insåg att vinsten springer iväg till Danmark och Tyskland i stället.

Man försöker maximera vinsten så mycket som möjligt. Samtidigt hävdar man att Systembolaget drivs utan vinstintresse.

Antingen bör man slopa alkoholmonopolet och sälja Systembolaget eller så driver man det helhjärtat med låga priser och utan vinstintresse.
Citera
2008-03-31, 17:29
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Visst har man sänkt priserna bland annat i Skåne då man till slut insåg att vinsten springer iväg till Danmark och Tyskland i stället.

Man försöker maximera vinsten så mycket som möjligt. Samtidigt hävdar man att Systembolaget drivs utan vinstintresse.

Antingen bör man slopa alkoholmonopolet och sälja Systembolaget eller så driver man det helhjärtat med låga priser och utan vinstintresse.
Jag vet ganska lite om deras affärsidé och vad deras roll är i förhållande till såväl kunder som statskassa. Men jag kan absolut tänka mig en situation där man inte försöker maximera sin vinst samtidigt som man har höga priser för att försöka påverka konsumtionen. Inget jag är påläst om dock. Du kanske skulle starta en tråd om det istället?
Citera
2008-03-31, 17:37
Medlem
Jeckes avatar
Systembolaget är som sagt ett lustigt bolag. Vars uttalade mål är att sälja så lite som möjligt.
Så där kanske man kan tyck att VDn har lyckats, eftersom hon har "jobbat" för att nå bolagets uppsatta mål.

Citat:
Jag tror Alliansen först och främst tänker avskaffa alkoholmonopolet innan de säljer Systembolaget. Tror att liknande kommer att ske med Svenska Spel, när man har fått igenom förslaget om att tillåta bolag som Unibet mfl. att vara verksamma inom Sverige.

Dock lär det väl inte ske innan 2010, då - såvitt jag vet - man inte gav något vallöfte ang. spel- och spritmonopolet.
Ett stort skäl till att alliansen är emot spelmonopolet är att den största aktören på svenska marknaden är statliga svenska såel, följt av A-lotterierna, som ägs av SAP, och pumpar stora mängder pengar ner i sossarnas fickor. Jag tror att 40% av deras inkomster kommer ju från A-lotterierna. Pengar de får genom att de fifflat lite med det statliga monopolet.
Citera
2008-03-31, 17:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article312523.ece

Nu måste jag erkänna att jag inte har så stor inblick i hur lönesättningen för styrelsen och VD'n är i Systembolaget - men för mig ter det sig väldigt intressant hur man kan få en så stor lönehöjning när man tappar 40% i vinsten.

Ni som förordar att staten driver bolag kanske kan förklara för mig?

VD's löner har väl sällan att göra med hur företaget går, snarare handlar det om antalet ryggdunk och golfrundor som denne lyckas avverka med styrelsens ledamöter.
Citera
2008-03-31, 17:50
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Jag vet ganska lite om deras affärsidé och vad deras roll är i förhållande till såväl kunder som statskassa. Men jag kan absolut tänka mig en situation där man inte försöker maximera sin vinst samtidigt som man har höga priser för att försöka påverka konsumtionen. Inget jag är påläst om dock. Du kanske skulle starta en tråd om det istället?
Fast det är ju knappast Systembolagets sak att sätta höga priser, utan det skall ju mig veterligen regleras via alkoholskatterna lagstiftningsvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in