Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-17, 00:22
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jag ser ingen större skillnad på hur tyskarna internerade judarna eller hur japanerna blev internerade i USA eller hur de svenska kommunisterna blev internerade i Sverige.
Förutom det som redan nämnts att nästan alla internerade judar försvann spårlöst, medan japaner i USA och kommunister i Sverige i allmänhet överlevde?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
De flesta japaner eller svenska kommunister var inte särskilt upproriska de heller.
Nu tar jag inte ställning för internering, men det tillhör sammanhanget att japanerna i USA härstammade från en krigsmakt som attackerade USA, och att Sveriges regering pressades av Nazityskland att hålla kommunisterna korta.

Och om du nu har erkänt att judarna inte var något hot mot Nazityskland, varför blev de i så fall internerade över huvud taget?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det fanns fördelar med stora lägerkomplex och naturligtvis nackdelar, man bedömde fördelarna som större än nackdelarna.
Även om nackdelarna var hundratals mil långa resor genom ett överbelastat transportsystem, från främmande ockuperade länder, in i ett Tyskland som Hitler ville rensa från judar?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Att man ville ha motståndsmännen förvarade lokalt tror jag berodde på att det var praktiskt att förhöra dem på plats.
Nu är det rena gissningar från din sida. På vilket sätt skulle det vara bättre?
Citera
2010-02-17, 17:35
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Förutom det som redan nämnts att nästan alla internerade judar försvann spårlöst, medan japaner i USA och kommunister i Sverige i allmänhet överlevde?
Det var inte krig i Sverige eller i USA vilket naturligtvis har betydelse. Dessutom finns det en massa judiska så kallade överlevare. Många dog dessutom i krigets slutskede av tyfus då de allierade bombade sönder infrastrukturen. Exempelvis Anne Frank.
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Nu tar jag inte ställning för internering, men det tillhör sammanhanget att japanerna i USA härstammade från en krigsmakt som attackerade USA, och att Sveriges regering pressades av Nazityskland att hålla kommunisterna korta.
Jag tror sossarna var rädda för att få kommunistiska femtekolonnare. Tänk bara på IB-affären långt efter nazitysklands sammanbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Och om du nu har erkänt att judarna inte var något hot mot Nazityskland, varför blev de i så fall internerade över huvud taget?
Det har jag inte alls, judarna hade förklarat krig mot tyskland på trettiotalet. Man var rädd att de judiska kommunisterna skulle starta oroligheter eller försöka sig på en revolution. www.biblestudysite.com/judeawar.htm
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Även om nackdelarna var hundratals mil långa resor genom ett överbelastat transportsystem, från främmande ockuperade länder, in i ett Tyskland som Hitler ville rensa från judar?
Man ville flytta dem österut därför var det bra att ha dem i Polen i väntan på att det skulle gå att flytta dem längre österut. Man flyttade Japanerna i USA långväga också, det var lättare att organisera stora än små läger.
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Nu är det rena gissningar från din sida. På vilket sätt skulle det vara bättre?
Att man ville ha motståndsmännen förvarade lokalt tror jag berodde på att det var praktiskt att förhöra dem på plats. Därför att de poliser som förhörde dessa och kände till nätverken och angivare verkade lokalt var det bättre att motståndsmännen fanns fängslade i närheten och inte flera hundra mil bort. Dessutom var de mer flyktbenägna. Vad tror du?
Citera
2010-02-17, 18:27
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det var inte krig i Sverige eller i USA vilket naturligtvis har betydelse. Dessutom finns det en massa judiska så kallade överlevare.
Bland de norska judarna, som diskuterats här, var det inte "en massa" överlevare. Över huvud taget fanns ungefär sex miljoner färre judar i Europa efter kriget, än vid tiden för Wannseekonferensen.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Många dog dessutom i krigets slutskede av tyfus då de allierade bombade sönder infrastrukturen. Exempelvis Anne Frank.

Upp till 2,8 miljoner civila tyskar dog under kriget. Med all respekt för deras efterlevande, så blir det inte mer än några procent av Tysklands totala befolkning. Jämför detta med att de flesta deporterade judar aldrig återfanns (se ovan).

Bombningarna av Hamburg och Dresden, de största bombanfallen mot tysk civilbefolkning, omfattade ett tusental flygplan, pågick i flera dygn, och tog i storleksordningen 100 000 civila liv tillsammans. Utan att försvara de här bombningarna, så undrar man hur många bombräder de allierade utförde mot koncentrationsläger? Och hur många dödsoffer kan vi räkna med att dessa påstådda bombningar krävde?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jag tror sossarna var rädda för att få kommunistiska femtekolonnare. Tänk bara på IB-affären långt efter nazitysklands sammanbrott.

Jo, det var ett möjligt motiv för Sveriges regering att internera kommunister. Men det intressanta är vilka motiv som Nazitysklands regering hade för att internera judar.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det har jag inte alls, judarna hade förklarat krig mot tyskland på trettiotalet.

Krig, säger du. Hur såg styrkeförhållandet ut i detta krig? Hur många armébataljoner, stridsvagnar och stridsflygplan hade judarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Man var rädd att de judiska kommunisterna skulle starta oroligheter eller försöka sig på en revolution. www.biblestudysite.com/judeawar.htm

Kommunisterna hade man redan internerat för att de var kommunister. Var alla europeiska judar kommunister?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Man ville flytta dem österut
Judar från Baltikum, Grekland och andra länder i östra Europa flyttades inte österut.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
därför var det bra att ha dem i Polen i väntan på att det skulle gå att flytta dem längre österut.
Hur många judar transporterades vidare österut? Var hamnade de?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Man flyttade Japanerna i USA långväga också, det var lättare att organisera stora än små läger.

USA:s transportsystem var inte överbelastat eller utsatt för bombningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Att man ville ha motståndsmännen förvarade lokalt tror jag berodde på att det var praktiskt att förhöra dem på plats. Därför att de poliser som förhörde dessa och kände till nätverken och angivare verkade lokalt var det bättre att motståndsmännen fanns fängslade i närheten och inte flera hundra mil bort. Dessutom var de mer flyktbenägna.

Varför gällde inte samma principer för judarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Vad tror du?

Tror gör man i kyrkan. Min och hela den etablerade historievetenskapens syn är att Nazityskland skulle utrota judarna.
__________________
Senast redigerad av CaesarDavid 2010-02-17 kl. 18:39.
Citera
2010-02-22, 05:31
  #148
Medlem
vad har hänt med den nya judiska staten som skulle upprättas i öst?
det är låg nivå på dom här senaste argumentationerna bara så att ni vet de!
phhah! jämföra judarnas situation med svenska kommunister !!! tillåt mig hånlee

dom judar som inte gasades vid ankomst sattes i slavarbete under sanslöst hårda förhållanden
där dom flesta dukade under judar sköts till höger och vänster och därtill gasades många

för att höja nivån lite tycker jag vi kan återgå till dom ungerska judarna tex
jag ska hänvisa till lite källor (riktiga sådana inget revisionisttrams) och sedan
vill jag höra hur ezzelino och vad dom nu heter bortförklarar det
Citera
2023-04-06, 22:56
  #149
Medlem
Kanske för att Hitler bara var en människa. Han borde ha skickat alla judar till Madagaskar.
Citera
2023-04-06, 23:08
  #150
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
En något tragikomisk fråga som både jag och Fritz kom att ställa i en annan tråd.

Revisionisternas tolkning av koncentrationslägren var att Hitler ville rensa Tyskland från judar, eftersom judarna påstods ha för stort inflytande där. Enligt revisionisterna ville de egentligen inget ont mot judarna.

Varför flyttade naziregimen i så fall judar från ockuperade områden som Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien, Frankrike och till och med Grekland, till de polska territorier som man senare annekterade?

Borde man inte ha skickat judar åt motsatt riktning - ut ur Stortyskland?
Intressant teori.
Jag är helt emot den bisarra tanken som nassarna hade att utrota ett helt folkslag.
Iofs ska västvärlden vara tacksamma för det irrationella beslutet eftersom judeutrotningen tog enorma resurser som istället kunde ha satsat på krigsindustrin.
Kanske en bidragande anledning till att tyskarna förlorade kriget eller åtminstone påskyndade förlusten.
Citera
2023-04-06, 23:24
  #151
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
En något tragikomisk fråga som både jag och Fritz kom att ställa i en annan tråd.

Revisionisternas tolkning av koncentrationslägren var att Hitler ville rensa Tyskland från judar, eftersom judarna påstods ha för stort inflytande där. Enligt revisionisterna ville de egentligen inget ont mot judarna.

Varför flyttade naziregimen i så fall judar från ockuperade områden som Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien, Frankrike och till och med Grekland, till de polska territorier som man senare annekterade?

Borde man inte ha skickat judar åt motsatt riktning - ut ur Stortyskland?

Man behövde väl ha dem som arbetskraft i Tyskland i krigsindustrin. Rentav kan man säga att det var en kulturgärning att lära judarna arbeta istället för att bara parasitera genom prostitution, börsspekulation och bankverksamhet. Plus att man förbättrade deras hygien och tvättade bort rävarna bakom deras öron.
Citera
2023-04-06, 23:28
  #152
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Intressant teori.
Jag är helt emot den bisarra tanken som nassarna hade att utrota ett helt folkslag.
Iofs ska västvärlden vara tacksamma för det irrationella beslutet eftersom judeutrotningen tog enorma resurser som istället kunde ha satsat på krigsindustrin.
Kanske en bidragande anledning till att tyskarna förlorade kriget eller åtminstone påskyndade förlusten.

Jo för nassarna var så efterblivna att de slösade betong och armering på att bygga gaskammare och krematorier - när de bara hade kunnat använda en kula per jude. Eller bara sänka dem i gamla skepp eller pråmar ute på Nordsjön och låtit dem vila på 100 meters djup.

Nu råkar jag veta vad som egentligen skedde - men jag uppmanar folk att tänka själva istället för att skriva dem på näsan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback