Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-28, 17:04
  #1
Medlem
någon annans pengar.

Nu är det så att person x är rädd för fogden som är efter honom, han har en del pengar och vill förvara en del av dom på en aktiedepå som är i mitt namn. Finns det några risker med detta för min del? Själv har jag ganska mycket pengar som inte är skattade och jag nolldeklarer så jag tänkte om det kan strula till det hela lite. (Tjänat de helt legalt och de är skattefria pengar btw.)

Kan det på något sätt vara olagligt att ta emot pengar i en "skengåva" för att förvara det åt person x? Begår jag ett brott eller kan det på något sätt krångla till något för mig nu eller i framtiden?

Han har erbjudit sig att fixa allt med min deklaration och så vidare.
__________________
Senast redigerad av hellsis666 2009-07-28 kl. 17:06.
Citera
2009-07-28, 17:53
  #2
Medlem
poena.naturaliss avatar
Kan möjligen vara någon form av häleri/penning-häleri om pengarna kommer från brott. Se om någon moderator kan flytta tråden till juridik så kanske någon kunnig kan svara.
Citera
2009-07-28, 18:18
  #3
Medlem
ne hans pengar är as far as i know också legala men får fogden nys om att han har pengar så ryker ju hans pengar illa kvickt tydligen. Frågan är då om jag gör något brott genom att ta hand om hans pengar för att försvåra för skatteverket att nosa upp pengar från honom?

jo, det var nog fel forum insåg jag precis när jag postat. I och med att det denna gången handlade om att han ska köpa aktier i mitt namn så blev jag lite förvillad och la det här dock. Moderatorn får gärna flytta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback