2025-07-28, 11:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror att en sådan här motsägelse uppstår för att en eller flera personer inte vill tala sanning och /eller vill distansera sig från BO.

Alla kriminella missbrukare som förhördes, gjorde nog en snabb överslagsräkning i huvudet, varefter de "tog en position", dvs de tänkte: "Vad är taktiskt rätt för mig att påstå?"

Missbrukare är så korrupta och lögnaktiga att de alltid resonerar såhär.

De sätter aldrig sanningen främst, utan frågan är vilken version av sanningen som är bäst.

Ett exempel är personalen på E-vägen 25. Om jag får kontakt med flera fd anställda som uppger att de lämnade E-vägen 25 året innan BO dog, drar jag slutsatsen att en eller flera av dessa personer ljuger.

Att snacka om da Costa-fallet var och är som en fotbollsmatch för missbrukre.

Den stora frågan för dem är: "Var på planen bör jag vara?"

Den grundläggande inställning som missbrukarna har, är viktig att komma ihåg.

Därför är det mycket intressant när en icke-missbrukare dyker upp på planen.
Beppans syster blir ju ett problem för missbrukarna, eftersom hon är 100% ärlig.

Hon blir en spegel, som reflekterar deras lögner, så att säga.
Ja, och vad som ytterligare komplicerar bilden är att missbrukarna runt Catrine hade mängder att skäl att ljuga. Dessa behöver inte ha varit relaterade till fallet.

Om man hittar sådana här motsägelser - som hur Beppans och NK:s historier inte går ihop eller att SS dolde den storvuxne mannen som TÅ villigt berättade om - är det lätt att tänka att det ljögs och mörkades på grund av att man ville dölja något angående Catrines död.

Men det kan lika gärna ha handlat om att skydda sig själva och sin egen brottslighet, utan att det per automatik handlade om Catrine.

Jag har tjatat om att NK i sitt första förhör vill ge sken av att vara ovetande om vem som ursprungligen stal bandspelaren som Catrine köpte. Det kan ju fungera som exempel på hur idiotiska, orelaterade lögner och undanhållanden förvirrar skeenden. Stölden av bandspelaren hade rimligtvis inget med Catrines död att göra, men NK ville väl inte i onödan lämna information till polisen.

Beppans syster är så klart intressant, i och med sin utomstående position, och även om jag inte tror att TÅ var fullständigt sanningsenlig uppfattar jag honom som en liknande figur. Om inte annat verkar han inte ha vetat vad han borde hålla tyst om.
Citera
Igår, 16:30
Medlem
Materialet som rör Beppans syster är svårt att citera och kommentera, eftersom det är hoppigt och fragmentariskt, så jag skriver av texten och lägger in den i detta inlägg. Beppans syster (Ingemansson) förhördes på telefon den 12/9 1984. Detta är det material som jag har tagit del av:

Ingemansson är syster till Beppan (...) och förhör med henne per tfn tid som ovan till USA - finns upptaget på band - utvisar att hon anlände till Sverige och Stockholm den 7.6 1984. Hennes avsikt var att forska vid KB samt dessutom få kontakt med sin syster. Under hennes vistelse i Sverige bodde hon hos (...) Ludvigsbergsgatan 7 i Stockholm (...) förutom en kortare resa till Dalarna under midsommar. Hon lämnade Sverige 28.6 1984.

Fredagen den 8.6 1984 vid 19-tiden gick hon i trakterna av Hamngatan och försökte hitta sin syster. Hon kom till trakterna i närheten av Sverigehuset - i hennes sällskap var (...) och hon såg där personer tillsammans däribland en flicka som vid kontakt presenterade sig som Catrine samt att hon kände Beppan. De talades vid en stund och Catrine lovade framföra till Beppan att systern var i Stockholm. Hur Catrine var klädd är okänt och de talade icke om någonting som kan vidareutveckla utredningen. I Catrines sällskap var en man sannolikt Nille Korsvall - identifierad genom Beppan.

Månadagen den 11.6 vid 23-tiden ringde Beppan systern och då berättade hon att Nille för henne berättat om sammanträffandet med systern. Beppan sa ingenting om att hon även träffat Catrine. De två systrarna träffades senare vid 8 olika tillfällen dagtid med början 12.6 och någon av dessa påföljande dagar berättade även Beppan att Catrine omtalat samma förhållande som Nille. Ingemansson drar därav slutsatsen att Beppan måste ha träffat Catrine vid något tillfälle efter telefonsamtalet 11.6. Ingemansson är enligt egen uppfattning säker på dessa uppgifter.

Förhörsledaren vill poängtera som egen uppfattning i skrivande stund att sammanträffandet mellan Beppan-Catrine efter 11.6 med dessa förhörsuppgifter som grund är tveksamma med hänsyn till att såvitt vi vet ex. genom Åberg samt Korsvall har Beppan och Catrine träffats lörd 9.6 samt möjligen sönd 10.6 och det förefaller mig osannolikt att Catrine då inte skulle berättat om sitt möte med Ingemansson.

I Sones (?) protokoll nämnd person (...) torde hon vara identifierbar under namnet (...) samt nu intagen vårdhemmet Rörgrund och som är boende vid Thorildsplan med tfn nr 525950.

I (...) uppgifter nämnd (...) torde denne vara indentifierbar med (...) och som Beppan denna dag träffat och talat med om Catrine. (...) är nu en gammal narkoman under avtändning och hade kontakt-sällskap med Catrine för ett år sedan. Han uppgav för Beppan att han hade sista kontakten med Catrine för ett år sedan.

Beppan vill vidare omtala att hon träffat en person som kallas (...) och som i sin tur berättat att de tidpunkter som angivits i tidningarna är fel. Anledningen enligt honom skall vara att han efter tidningstidpunkterna sett när (...) gav Catrine "en smäll" i Kungsträdgården. Såvott Beppan förstår är vare sig (...) eller (...) intresserad av kontakt med polisen.

Tydligen var Nille/KOrsvall med när Finn-Pekka slog Catrine i Kungsträdgården. Men Nilles namn är inte maskat i materialet jag har. Personen som ansåg att tidningarnas uppgifter var felaktiga, bör alltså inte vara Nille. Det verkar finnas EN TILL person som sett Catrine misshandlas i Kungsträdgården.

I september 1984 var det en allmänt spridd uppfattning att Catrine dött/försvunnit under pingsten, så den här personens kritik mot tidningarnas uppgifter, är mycket intressant.

Precis när fallet var färskt, skrev ett par tidningar att Catrine setts sista gången kring 4/6 men denna uppgift justerades ganska omedelbart och ändrades till "kring pingsten".
Senast redigerad av Eremona2.0 Igår kl. 16:36.
Citera
Igår, 17:59
Medlem
Denna passage borde vi jobba vidare med:

Beppan vill vidare omtala att hon träffat en person som kallas (...) och som i sin tur berättat att de tidpunkter som angivits i tidningarna är fel. Anledningen enligt honom skall vara att han efter tidningstidpunkterna sett när (...) gav Catrine "en smäll" i Kungsträdgården. Såvitt Beppan förstår är vare sig (...) eller (...) intresserad av kontakt med polisen.

Jag förmodar att vittnet (vars namn är maskerat) syftar på en händelse efter pingsthelgen.

Händelsen som Beppan refererar till via vittnet (vars namn är maskerat), verkar inte ha involverat NK.
Vi borde starta en till tjatkampanj, för att få ut full information om händelsen som Beppan refererar till.
Citera
Igår, 22:01
Medlem
Men det är alltså Beppans syster som berättar att "Beppan vill vidare omtala"? Det är alltså inte uppgifter direkt från Beppan, om jag tolkar det rätt.
Citera
Idag, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Men det är alltså Beppans syster som berättar att "Beppan vill vidare omtala"? Det är alltså inte uppgifter direkt från Beppan, om jag tolkar det rätt.

Det är oklart om Beppans syster talar för Beppans räkning, eller om polisen lagt in Beppans uppgifter i systerns material. Det är iaf en intressant passage, eftersom Beppan umgick med BO i juni och var väl integrerad i BO:s umgängeskrets. Beppan var också heroinist och prostituerad och hon kände öronläkaren i flera år och hon kände även Korsvall. Beppan nämns i öronläkarens förhör, om jag minns rätt. Han ska ha träffat henne redan 1980 och hon har berättat utförligt om honom i ett av sina egna förhör.
Citera
Idag, 15:08
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Knepigt. Händelsen med Finn-Pekka och som NK bevittnade skedde den 6 juni och om det är Beppans indirekta ord via systern så kan hon syfta på något som Beppan berättade medan det fortfarande var den 4/6 som gällde i media. I så fall var det ju en händelse som skedde efter datumet som figurerade i tidningarna. Beppans syster hade också lämnat Sverige i september och följde kanske inte debatten i Sverige så noga (det var ju inte bara att kolla på nätet på den tiden om man ville hänga med).

Det är inte helt lätt att läsa med alla maskningar, men som jag förstår det så var det också en annan person med när NK såg Finn-Pekka "ge Catrine en smäll" den 6 juni. Det kan ju dock vara två olika händelser och Finn-Pekka kanske gav Catrine fler smällar i Kungsan.
Senast redigerad av Justiceforthe96 Idag kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in