Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 09:58
  #2461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Du har fel. Bara släpp det för det blir bara löjligt när du in i det sista försöker "rädda" ditt skinn.

Försöker rädda mitt skinn, är du helt störd?
Jag har redan erkänt mitt fel. Vad jag påtalar nu är att så var det inte förr för ett antal år sen!
Citera
2024-04-04, 12:30
  #2462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Försöker rädda mitt skinn, är du helt störd?
Jag har redan erkänt mitt fel. Vad jag påtalar nu är att så var det inte förr för ett antal år sen!

Jo, det har varit så åtminstone sedan 1998.

Måste vara jobbigt för dig att vara efterbliven. Hoppas du får mycket hjälp och stöd i din vardag.
Citera
2024-04-04, 12:51
  #2463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavidalooca
Hej!

Jag har bara en fundering. Jag har beställt hem mitt brottsregister dör jag har några få enstaka domar.

Jag har tänkt söka ett nytt jobb där dem kollar sånt och jag undrar bara vart man kan hitta någon som kan kolla och som vet när mitt register töms? Vet att vissa saker är 5år och andra 10. Men de har snart gått 5år från min senaste dom. Och när jag beställer hem pappren från polisen så finns de 2 domnar sen 2007/2008 kvar. Vet inte vad som syns och inte. Vet någon vart man kan vända sig möjligtvis?

Utöver att företagen kan begära utdrag ur polisens belastningsregister så tillhandahåller företaget Verifiera AB sin egen rättsdatabas, som många företag söker i under rekryteringsprocessen. Verifiera tillhandahåller också webbsajten lexbase.se där allmänheten kan söka i samma rättsdatabas (mot betalning). Jag tror att Verifieras rättsdatabaser gallras lika ofta, men är inte helt säker på det. Dom säger sig gallra Lexbase från uppgifter upp till 20 år efter domen, eller aldrig vid livstidsstraff. Brottstyper som inte är grova, utan kan ge påföljd högst 2 års fängelse på straffskalan, exempelvis fortkörning, gallras efter 5 år. Många företags HR-system (som används under rekrytering av nyanställda) är sammankopplade med Verifieras rättsdatabas och söker automatiskt där. Företaget nusvar AB tillhandahåller en liknande tjänst kallad Mrkoll. Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lexbase .

Man borde kunna begära registerutdrag om sig själv ur Verifieras och Nusvars rättsdatabaser gissar jag.
__________________
Senast redigerad av guru1966 2024-04-04 kl. 12:55.
Citera
2024-04-06, 00:06
  #2464
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Tråd med rubriken "Brottsregister?" infogad.

/Mod
Citera
2024-04-06, 08:20
  #2465
Avstängd
När en person fått uppgifterna i brottsregistret gallrade, är då dessa uppgifter verkligen borta? Eller är de bara dolda vid "öppen" sökning men polisen kan ändå se allt som funnits tidigare (även det som gallrats)?
Citera
2024-04-24, 04:55
  #2466
Medlem
Gardenhose88s avatar
Någon som vet hur man fejkar sig igenom? Så dom inte ser att man är dömd för brott?
Citera
2024-04-24, 16:44
  #2467
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardenhose88
Någon som vet hur man fejkar sig igenom? Så dom inte ser att man är dömd för brott?
Det går nog inte.
Citera
2024-04-24, 18:27
  #2468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
När en person fått uppgifterna i brottsregistret gallrade, är då dessa uppgifter verkligen borta? Eller är de bara dolda vid "öppen" sökning men polisen kan ändå se allt som funnits tidigare (även det som gallrats)?

Är något gallrat från belastningsregistret enligt konstens alla regler så ska inte polisanställda heller kunna få fram uppgifterna den vägen. Det finns dock andra register som polisen kan söka fram uppgifterna från, RAR exempelvis.
Citera
2024-04-25, 09:23
  #2469
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Är något gallrat från belastningsregistret enligt konstens alla regler så ska inte polisanställda heller kunna få fram uppgifterna den vägen. Det finns dock andra register som polisen kan söka fram uppgifterna från, RAR exempelvis.

Om det du säger stämmer så blir man ju i praktiken aldrig gallrad. Vad är RAR?
Citera
2024-04-25, 11:06
  #2470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Om det du säger stämmer så blir man ju i praktiken aldrig gallrad. Vad är RAR?

Det beror på vilken definition man använder sig av. Jag tror dessutom att Google har bättre svar åt dig angående RAR än vad jag kan ge.
Citera
2024-04-27, 13:28
  #2471
Medlem
Scrattys avatar
Vad syns om du begär utdrag ur belastningsregistret för att få arbeta som svetsare?
Citera
2024-05-10, 10:25
  #2472
Medlem
Vissa arbetsplatser har rätt att själv vända sig direkt till polisen och begära ett utdrag från belastningsregistret, t.ex företag som utför larminstallationer och psykiatrisk sjukvård.

Till min fråga. När en arbetsgivare gör detta, kommer brevet med belastningsregistret till den det handlar om eller till arbetsplatsen/arbetsgivaren?
__________________
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-05-10 kl. 10:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback