Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-27, 21:25
  #7093
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snart 58 år sedan Älvsborgsbron invigdes.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Enligt bild så ligger de tre bilarna väldigt nära varandra. Det är på sin höjd två meter mellan. Det tyder ju på att de blivit dumpade från samma ställe.

Dessutom ligger alla tre upp och ner vilket kan ses som lite märkligt med tanke på masscentrum och luftfickor som bildas vid en dumpning.

Vad är det för djup precis öster om bron där bilarna hittats? Muddras det aldrig där? Jag vet att det finns erosionsskydd på många ställen men inte om det finns just där.

Intressanta uppgifter ang. dessa tre dumpade bilar.

Inget av dessa tre fordon kan knappast vara den midnattsblå. Under hösten och vintern 1965/1966 gick ryktet i Haga att den hade blivit dumpad någonstans i vatten i trakterna av Göteborg. Jag tror att dessa tre handlar om försäkringsbedrägerier.

Har ingen aning om vad djupet kan vara öster om Älvsborgsbron. Det måste ha blivit muddrat där vid ett flertal tillfällen under årtiondernas lopp. I år blir 58 år sedan bron invigdes.
Citera
2024-03-31, 18:58
  #7094
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grunden för en hållbar falsk identitet var en äkta identitet.

Förra året utkom en mycket intressant bok som dock inte har med det här fallet att göra.

Under våren 1965 hittades en person som hade avlidit under minst sagt märkliga omständigheter. Det framkom att den här personen hade övertagit en annan persons identitet.

Några citat om hur detta gick till på den tiden.

"Man börjar med att söka rätt på en annan persons identitet. Att överta."

"Det måste vara en redan befintlig identitet. Som finns i systemet. Vårt svenska system. Folkbokföringen. I alla fall om man skall göra det ordentligt. Hållbart. En identitet som går att spåra. Att leva med. Ett namn på någon som redan har blivit född och folkbokförd. Inskriven, så att säga. I vårt samhälle. I ... gemenskapen."

Bytet underlättades betydligt om personen i fråga var avliden. Ibland kunde det räcka med ett enda papper för att byta till en ny legal identitet. Formulär till t. ex. hemlandspass och sjömansböcker stals också. Dylika handlingar var mycket eftertraktade. Grunden för en hållbar falsk identitet var alltså en äkta identitet.

Ytterligare ett citat:

"Det knixiga är att få ett personbevis eller åldersbetyg från ett pastorsämbete. Har man väl lyckats med det så är det raka spåret sen."

Helt klart är att Kjell-Åke hade goda möjligheter att kunna skaffa sig en hållbar "äkta" identitet. Själv kunde han säkert inte ha klarat av detta på eget bevåg men med hjälp från t. ex. en kristen kurator så fanns det alla möjligheter till att detta skulle lyckas.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-03-31 kl. 19:03.
Citera
2024-03-31, 22:47
  #7095
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Förra året utkom en mycket intressant bok som dock inte har med det här fallet att göra.

Under våren 1965 hittades en person som hade avlidit under minst sagt märkliga omständigheter. Det framkom att den här personen hade övertagit en annan persons identitet.

Några citat om hur detta gick till på den tiden.

"Man börjar med att söka rätt på en annan persons identitet. Att överta."

"Det måste vara en redan befintlig identitet. Som finns i systemet. Vårt svenska system. Folkbokföringen. I alla fall om man skall göra det ordentligt. Hållbart. En identitet som går att spåra. Att leva med. Ett namn på någon som redan har blivit född och folkbokförd. Inskriven, så att säga. I vårt samhälle. I ... gemenskapen."

Bytet underlättades betydligt om personen i fråga var avliden. Ibland kunde det räcka med ett enda papper för att byta till en ny legal identitet. Formulär till t. ex. hemlandspass och sjömansböcker stals också. Dylika handlingar var mycket eftertraktade. Grunden för en hållbar falsk identitet var alltså en äkta identitet.

Ytterligare ett citat:

"Det knixiga är att få ett personbevis eller åldersbetyg från ett pastorsämbete. Har man väl lyckats med det så är det raka spåret sen."

Helt klart är att Kjell-Åke hade goda möjligheter att kunna skaffa sig en hållbar "äkta" identitet. Själv kunde han säkert inte ha klarat av detta på eget bevåg men med hjälp från t. ex. en kristen kurator så fanns det alla möjligheter till att detta skulle lyckas.

Har det framkommit något mer om ifall det fanns en personlig relation mellan en kurator och Kjell-Åke eller hans familj? Någon släkting eller nära vän till familjen exempelvis? För personen tog ju en mycket stor personlig risk, även om det var en 'kristlig gärning'.
Citera
2024-04-02, 13:25
  #7096
Medlem
Skaraborg2s avatar
En helt annan tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har det framkommit något mer om ifall det fanns en personlig relation mellan en kurator och Kjell-Åke eller hans familj? Någon släkting eller nära vän till familjen exempelvis? För personen tog ju en mycket stor personlig risk, även om det var en 'kristlig gärning'.

Nej det har det inte.

Åtminstone känner inte hans syster till detta. Om det fanns skolkuratorer på 1950-talet och tills dess Kjell-Åke slutade skolan 1964 vet jag inte. Om så fanns kan han ev. ha haft kontakt med en sådan under sin skoltid.

Den här kvinnligs kristna kuratorn vet vi inte var hon var anställd. I första hand skulle jag gissa på Frälsningsarmén eller Svenska kyrkan. Jag anser inte att hon tog någon större risk i en tid då mycket fortfarande gjordes för hand och i bästa fall med en skrivmaskin. En sådan person hade tillgång till viktiga handlingar och myndigheterna litade till fullo på henne.

Själv skulle Kjell-Åke aldrig ha klarat av att göra detta.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-04-02 kl. 13:28.
Citera
2024-04-03, 07:19
  #7097
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det har det inte.

Åtminstone känner inte hans syster till detta. Om det fanns skolkuratorer på 1950-talet och tills dess Kjell-Åke slutade skolan 1964 vet jag inte. Om så fanns kan han ev. ha haft kontakt med en sådan under sin skoltid.

Den här kvinnligs kristna kuratorn vet vi inte var hon var anställd. I första hand skulle jag gissa på Frälsningsarmén eller Svenska kyrkan. Jag anser inte att hon tog någon större risk i en tid då mycket fortfarande gjordes för hand och i bästa fall med en skrivmaskin. En sådan person hade tillgång till viktiga handlingar och myndigheterna litade till fullo på henne.

Själv skulle Kjell-Åke aldrig ha klarat av att göra detta.


Snälla "Skaraborg2"; nu måste jag få ha synpunkter igen. Du gör dina antaganden till sanningar.
"En sådan person hade tillgång till viktiga handlingar"
"Myndigheterna litade till fullo på henne".
Vad har du för belägg för dessa två antaganden?

Och återigen: Vi vet överhuvudtaget inte om det fanns någon kurator med i bilden. Och om det gjorde det; hur närmade sig K-Å henne?
Citera
2024-04-09, 22:20
  #7098
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 9 april 2024.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Snälla "Skaraborg2"; nu måste jag få ha synpunkter igen. Du gör dina antaganden till sanningar.
"En sådan person hade tillgång till viktiga handlingar"
"Myndigheterna litade till fullo på henne".
Vad har du för belägg för dessa två antaganden?

Och återigen: Vi vet överhuvudtaget inte om det fanns någon kurator med i bilden. Och om det gjorde det; hur närmade sig K-Å henne?

Naturligtvis får du ha synpunkter här precis som alla andra.

Jag vet redan i förväg när jag ser ditt användarnamn vad dessa synpunkter kommer att vara. Det är totalt meningslöst att besvara dina frågor. Jag vet redan innan vad resultatet skulle bli.

Idag är det den 9 april 2024 och skulle Kjell-Åke ev. fortfarande vara i livet så fyller han 75 år idag. Hur det förhåller sig med den saken har vi ingen som helst aning om.
Citera
2024-04-14, 19:30
  #7099
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Här är en länk som jag inte kände till tidigare om detta fall som nyligen har publicerats.

https://www.msn.com/en-us/news/world...lsosW#image=35

Framkommer inget nytt men visar på hur intressant den 29 juli 1965 är. De flest andra fall i länken är amerikanska.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-04-14 kl. 19:32.
Citera
2024-04-16, 11:27
  #7100
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Idag är det den 9 april 2024 och skulle Kjell-Åke ev. fortfarande vara i livet så fyller han 75 år idag. Hur det förhåller sig med den saken har vi ingen som helst aning om.


Hej "Skaraborg2"!

Det är riktigt, det har vi inte.

Intressant länk här ovanför, som du delar med oss.

M v h
Citera
2024-04-20, 22:55
  #7101
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fortsätter att fascinera.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Hej "Skaraborg2"!

Det är riktigt, det har vi inte.

Intressant länk här ovanför, som du delar med oss.

M v h

Jag tycker i o f s att innehållet i själva länken inte är så intressant.

Däremot tycker jag att den är intressant ur den aspekten att efter 15 år sedan tråden startades och efter nästan 59 år sedan den här ödesdigra dagen inträffade fortsätter att vara av intresse.

Intresset för den här udda och märkliga dagen fortsätter att fascinera och förbrylla människor runt om i världen. Som t. ex. på udda ställen som Vietnam och Japan.
Citera
2024-04-27, 22:46
  #7102
Medlem
kraksparks avatar
Utförligt vart de var o hur de rörde sig från gamlestan till Göteborg
Grodmansrånet där allt gick fel. Ligger på youtube

https://youtu.be/69XO6h7P2Lk?si=hdsYzgEUTSBnxXSq
__________________
Senast redigerad av krakspark 2024-04-27 kl. 22:48.
Citera
2024-05-01, 20:00
  #7103
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blivit uppmärksammat i hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Utförligt vart de var o hur de rörde sig från gamlestan till Göteborg
Grodmansrånet där allt gick fel. Ligger på youtube

https://youtu.be/69XO6h7P2Lk?si=hdsYzgEUTSBnxXSq

Ja produktionsförlaget Holger Hund har producerat en video om detta välkända bankrån.

Lade själv ut länken för ett tag sedan i tråden om detta fall. Jag önskar vi hade lika utförliga uppgifter gällande "grabbarna". Egentligen skulle datumet den 29 juli 1965 klistras in med tanke på bl. a. den stora uppmärksamhet som fallet har rönt runt om i världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback