Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-06, 03:19
  #9817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Hur funkar behörighet på universitet? Läser just nu 1 kurs som krävs inför nästa termin. Ungefär 50% kuggar första tentan, så känner mig inte superpositiv över att klara den första omgången. Omtentan skulle isf vara någon gång i juni, men antagningsbeskedet kommer ju runt då? Och kommer dessutom ha en annan pågående kurs runt då, bör jag hoppa av den? Och toksatsa på eventuell omtenta?.
Blir jag nekad plats om jag inte klarar av första tentan, slutet av maj? Får jag inte gå kursen under hösten så är jag heller inte behörig till den under våren. Blir det studieuppehåll 1 år då? Ligger sömnlös och superorolig

Jag hade en tenta i juni med omtenta i augusti, godkänt krävdes för antagning inför kurser i september och beslutet gjordes i juli. Fick F på tentan i juni, blev inte antagen i juli, men godkänd på omtentan i slutet av augusti, skickade mail till studievägledaren och de sa "inga problem vi lägger till dig till kurserna med start september".

Men du bör kontakta studievägledare och fråga specifikt hur det gäller för att läsa vidare, vilka kurser man faktiskt måste ha klarat. Min uppfattning är att många "krav" till framtida kurser inte riktigt är krav utan snarare rekommendationer, medans vissa faktiskt är hårda krav som måste klaras.

Om du inte får läsa vissa specifika kurser så kan du väl alltid läsa andra kurser istället? Alltså har du inte behörighet för kurserna som läses under andra året kan du ju kolla om du har behörighet för kurserna du skulle läsa 3:e året, eller 4:e året, eller kolla om du kan läsa dina valfria kurser under den perioden istället, och läsa 2:ans obligatoriska kurser ditt 3:e år när dina kursare läser sina valfria kurser, osv. Att man alltså bara skiftar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback