Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-17, 18:08
  #1
Medlem
rallysallys avatar
En lunchkollega går in i en tobaksaffär och ägaren säger:¨Jag visste att du skulle komma, jag ser kamerorna från SL i min dator.¨ Enligt uppgift har han betalat för att kunna se övervakningskamerorna live. Kan detta stämma? Har sökt både här o där... Har min matglade vän blivit blåst eller finns det underlag? Har jag missat något? Om detta inte finns på nätet, vem har han betalat? (jaja, jag vet)
Citera
2008-09-17, 19:55
  #2
Medlem
rallysallys avatar
Kom igen alla FB! Här finns det väl någon som borde veta något om detta!
Citera
2008-09-17, 20:01
  #3
Medlem
skalman1973s avatar
Rent praktiskt så finns det massor av sidor på nätet som visar övervakningskameror på olika platser ? Så visst det finns säkert något ljushuvud som tom tar betalt för tjänsten
Citera
2008-09-17, 20:25
  #4
Medlem
rallysallys avatar
Ja, det var väl ungefär så jag funderade.
Citera
2008-09-17, 21:32
  #5
Medlem
hanumans avatar
Det låter inte riktigt troligt är min spontana reaktion. Reglerna för SL:s kameror borde inte möjliggöra en sån grej... Jag kan ha fel, men mitt bet ligger på att polaren blivit dragen vid norsen.
Citera
2008-09-18, 00:53
  #6
Medlem
Naturligtvis inte. Reglerna kring SL:s (och andras) kameror omöjliggör det, och med all rimlighet pysslar inte ett offentligt bolag som SL med svartförsäljning av materialet.

Inget kvar att diskutera alltså.

Tråd låst.
Citera
2008-09-18, 00:54
  #7
Medlem
Antagligen har lunchkollegan kollat en vanlig webbkamera. Sådana finns ju uppsatta lite varstans. Det handlar alltså inte om en riktig övervakningskamera.

Exempel:
http://www.webbkameror.se/webbkameror/sergelstorg/index.php
Citera
2008-09-21, 18:46
  #8
Medlem
Jag är tämligen säker på att SLs kameror sitter på ett eget separat säkrare nät än vad de kör sina "vanliga" applikationer på, så att en random gubbe skulle ha tillgång till dessa finner jag tämligen osannolikt.
Citera
2008-09-22, 21:40
  #9
Medlem
Realizts avatar
Nån tidnignsartikel för ca en månad sen uppmärkasammade att många organisationer använder internetuppkopplade webkameror, och att de är tillgängliga för vem som helst som skriver in rätt url. Som exempel angavs övervakningskameror i badhus (i Tyskland tror jag), vars url:er hade spridits.

Jag är inte så insatt, men jag skulle inte på förhand utesluta att SL gör på liknande sätt. Det är väl enklast och billigast. Fast just SL har väl redan interna kommunikationsnät i spåren.
Citera
2008-10-12, 01:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Nån tidnignsartikel för ca en månad sen uppmärkasammade att många organisationer använder internetuppkopplade webkameror, och att de är tillgängliga för vem som helst som skriver in rätt url. Som exempel angavs övervakningskameror i badhus (i Tyskland tror jag), vars url:er hade spridits.

Jag är inte så insatt, men jag skulle inte på förhand utesluta att SL gör på liknande sätt. Det är väl enklast och billigast. Fast just SL har väl redan interna kommunikationsnät i spåren.

SL's kameror går på ett vanligt internt nätverk. Alla kameror på en station är kopplade till ett/flera skåp med en switch i genom vanliga nätverkskablar, från denna går fiberkablar till SLs "övervakningscentral". Inget går i spåren, men mycket under plattformarna och biljetthallarna och en del i tunnlar.
Citera
2008-10-12, 18:45
  #11
Medlem
hnkehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallysally
En lunchkollega går in i en tobaksaffär och ägaren säger:¨Jag visste att du skulle komma, jag ser kamerorna från SL i min dator.¨ Enligt uppgift har han betalat för att kunna se övervakningskamerorna live. Kan detta stämma? Har sökt både här o där... Har min matglade vän blivit blåst eller finns det underlag? Har jag missat något? Om detta inte finns på nätet, vem har han betalat? (jaja, jag vet)

Men vadå? Hur svårt är det att säga så? Man kan ju inte direkt veta om han ljuger eller inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback