Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-24, 20:34
  #397
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag anstränger mig med att ge pistolskyttar så mycket hjälp och stöd som möjligt när de är nya på klubben. Då blir de kvar som medlemmar och klubben växer. De talar positivt om pistolskytte med släkt och vänner. Deras vänner kommer och prövar på skytte, osv. Genom att få en växande andel av befolkningen att se pistolskytte som något positivt läggs grunden för en vapenvänlig opinion. Majoriteten är positivt inställd till att det finns många jaktgevär i landet. Det gäller att få samma inställning till handeldvapen.

Bra jobbat !
Citera
2015-10-25, 00:38
  #398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Bra jobbat !
Tackar, vi är många som drar åt samma håll. (Det är inte direkt något som jag gör ensam...) Och det fungerar. Jag tittade just på listan över de som vill bli invalda som medlemmar. Där står ett dussin namn och nästa styrelsemöte är först om ett par veckor, så vem vet? Vi kanske sätter nytt rekord och väljer in mer än 20 personer nästa styrelsemöte? Faktum är att klubben växer så fort att vi börjar få problem med för få skjutbås och för få klubbvapen. Det löses än så länge med att licensierade medlemmar avstår från eget skytte och istället lånar ut vapen. Det gjorde jag själv under viss tid idag, så nu har ännu en medlem uppfyllt kraven för pistolskyttekortet. Men snart är det dags att införa tidsbokning för dem utan eget vapen. Polismyndighetens handläggningstider hjälper inte direkt heller... Men sens moralen är att nya skyttar skall tas väl om hand.
Citera
2015-10-25, 14:53
  #399
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tackar, vi är många som drar åt samma håll. (Det är inte direkt något som jag gör ensam...) Och det fungerar. Jag tittade just på listan över de som vill bli invalda som medlemmar. Där står ett dussin namn och nästa styrelsemöte är först om ett par veckor, så vem vet? Vi kanske sätter nytt rekord och väljer in mer än 20 personer nästa styrelsemöte? Faktum är att klubben växer så fort att vi börjar få problem med för få skjutbås och för få klubbvapen. Det löses än så länge med att licensierade medlemmar avstår från eget skytte och istället lånar ut vapen. Det gjorde jag själv under viss tid idag, så nu har ännu en medlem uppfyllt kraven för pistolskyttekortet. Men snart är det dags att införa tidsbokning för dem utan eget vapen. Polismyndighetens handläggningstider hjälper inte direkt heller... Men sens moralen är att nya skyttar skall tas väl om hand.

I hear you....

Det var en imponerande tillströmning av nya skyttar ni har.... Väldigt bra !

Vi gör samma sak med nya medlemmar gällande brist på lånevapen... men, det drabbar ju oss "äldre" då vi är lika mycket beroende av att nyttja våra vapen själva....speciellt på tävling (ytterligare ett problem för oss som bor i Län där licenshanteringen inte fungerar är ju att det krävs tävlingsresultat in absurdum för nyförvärv samt förnyelse).

Fler som börjar med skytte & jakt betyder fler vapenägare.... det i kombination med en samlad lobbyverksamhet.... från individnivå & upp hela vägen skulle förhoppningsvis gynna oss i längden.
Citera
2015-10-29, 13:31
  #400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Frågan är enkel, vad gör du för att tillskansa svenska medborgare rätten att äga och bära effektiva vapen för självförsvar, hemförsvar och etablering av folkmilis?

Alla individer har rätten att försvara sitt eget eller andras liv vid fara, samt egendom, därför har alla rätten att beväpna sig med eldvapen, knivar och dylikt för att ha möjlighet att försvara sig.
Att endast staten ska få bära vapen är befängt då den trampar på oss titt som tätt och inte lyckas uppfylla sin funktion i att försvara folket från kriminella.
Kriminella kommer bära vapen oavsett vad som gäller så de tär hög tid att gemene man och kvinna får beväpna sig. Skulle eldvapen vara lagligt att bära civilt så kan jag garantera att andel våldsbrott skulle sjunka dramatiskt.
Vem vågar råna en bank när man vet att det kan finnas beväpnade människor där inne? Vem vågar råna eller våldta någon om det tänkta offret kanske bär på en pistol?

Det är vad jag som sann liberal tycker åtminstone.

Värt att tillägga är att jag själv bär kniv i detta syftet, jag kommer alltid göra det om jag känner för det oavsett vad lagen säger.

Det man kan göra för att få detta verkligt är ju att rösta på rätt parti(Liberala partiet, kanske radikalisera center-falangarna?), bedriva demonstrationer (har det någonsin förekommit en riktigt liberal demonstration i Sverige?), spamma insändare och väcka upp folk mer och mer genom allmän debatt, delta i debattprogram etc.

Det jag tänker göra är att iallafall rösta på rätt parti, sen får vi se vad tiden bestämmer, kanske blir man politiker själv?
__________________
Senast redigerad av Kissedbyfire 2015-10-29 kl. 13:45.
Citera
2015-11-19, 21:33
  #401
Medlem
Sextiopluss avatar
Ett, i lagens mening, illegalt vapeninnehav är snart det enda sättet att känna trygghet.
Speciellt efter Paris men även rasistdåd mot svenskar som ikea - mordet är en oroande tendens.
En kontakt via jobbet påstår sig kunna ordna vapen för 5000-15000:- exklusive ammunition. Han visste inte exakt var ammunition kunde köpas och till vilket pris.
Citera
2015-11-20, 03:55
  #402
Medlem
Kluven i frågan. Jag ogillar själv tanken att vanligt folk går beväpnade. Men å andra sidan så krävs det i så fall att staten hanterar sitt våldsmonopol på ett vis som gör att medborgarna känner sig trygga. Som det är nu, åtminstone där jag bor, så förstår jag att somliga vill beväpna sig.
Citera
2015-11-20, 07:35
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wolot
Jag håller med! Man ser ju bara hur de går för USA

Och hur är det det går för USA ?

I USA sker strax under 9000 mord pr år , under 1500 sker med skjutvapen, mindre än 50 av dom med s.k assaultrifles

Samtidigt förhindrar lagligt ägda skjutvapen mellan 800000 och 2mio grova våldsbrott/mord/våldtäkter ....

Samtidigt är det ju så att dom staterna med mest liberala vapeblagar är dom med mindst violent crimes , och dom med tuffaste lagar har mest ..

Så förklara igen exakt hur det är du menar att lagligt ägda vapen är problemet vara sig USA eller sverige ...


Jag gör ingenting för legalt vapenägande , för mig är rätten att ha o bära vapen for självförsvar självklar . O ingen lag kan ändra på det ... att bry sig om lagen är samma som att anerkänna den ...
__________________
Senast redigerad av jagarmeisteren 2015-11-20 kl. 07:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback