Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-01, 22:14
  #745
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Så dömdes min väninna till rättspsykiatrisk vård med särskilt utskrivningsprövning...

Hur länge sitter man i genomsnitt där? Är det speciella institutioner typ Karsudden? Hur ska hon kunna betala skadeståndet hon även dömdes till?

Jag läste att vid särskilt utskrivningsprövning, så ska förvaltningsrätten avgöra, det räcker inte med en psykiater anser en frisk? Hur kan en förvaltningsrätt avgöra det bättre?
Har läst snitt 7 år.
Citera
2024-05-01, 23:01
  #746
Medlem
AntonioCassanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Så dömdes min väninna till rättspsykiatrisk vård med särskilt utskrivningsprövning...

Hur länge sitter man i genomsnitt där? Är det speciella institutioner typ Karsudden? Hur ska hon kunna betala skadeståndet hon även dömdes till?

Jag läste att vid särskilt utskrivningsprövning, så ska förvaltningsrätten avgöra, det räcker inte med en psykiater anser en frisk? Hur kan en förvaltningsrätt avgöra det bättre?
Ge det 2-6 år kanske mer beroende på brott. Skadestånd kommer gå galant om hon blir sjukskriven och får ersättning av FK annars blir det knepigt och hon hamnar lite i den sitsen jag var i med försörjningsstöd för att täcka vårdsvgiften och ~1k till övrigt.
Citera
2024-05-01, 23:24
  #747
Medlem
Gretathugbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Brinkåsen vuxenpsykiatrisk slutenvård, svårt att hitta träffar på i Goggle, skumt.
https://www.nusjukvarden.se/

Har gått förbi och de har en vägg av glas så man ser allt. Med strandstolar, paraplyer och "medelhavskänsla" som tema.

Fråga:
Varför finns detta rum?
Fungerar det?
Varför mot gatan så alla ser in?
Och tusen frågor till.

Det är utrymme för personalen där dom kan ha rast.
Citera
2024-05-02, 12:08
  #748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Låter väldigt långsökt. Kan inte se att det bör ge vård.

Jag äter mediciner ska tilläggas.
Citera
2024-05-02, 17:55
  #749
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostG
Jag äter mediciner ska tilläggas.
Och är fungerande på så vis att du varken är manisk eller djupt deprimerad till till den grad att du kan skilja rätt från fel ( eller var, vid tidpunkten för brottet?). Varför ska man då få vård istället för fängelse.
Jag är långt ifrån en expert men jag tror att det ärnungeför så de resonerar. Diagnosen i sig ganska oväsentlig ( nåja inte helt, men i ett neutralt läge trots diagnos i bakgrunden så torde den vara oväsentlig) , däremot är funktionen viktig, dvs ett aktivt skov så allvarligt att man kan tänk sig att din förmåga att tänka klart och riktigt med en realistisk verklighetsförankring var påtagligt påverkad pga av sjukdomens skov- brottet genomfördes alltså under inverkan av en allvarlig psykisk störning ur juridisk aspekt: rpv.
Citera
2024-05-02, 21:22
  #750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Och är fungerande på så vis att du varken är manisk eller djupt deprimerad till till den grad att du kan skilja rätt från fel ( eller var, vid tidpunkten för brottet?). Varför ska man då få vård istället för fängelse.
Jag är långt ifrån en expert men jag tror att det ärnungeför så de resonerar. Diagnosen i sig ganska oväsentlig ( nåja inte helt, men i ett neutralt läge trots diagnos i bakgrunden så torde den vara oväsentlig) , däremot är funktionen viktig, dvs ett aktivt skov så allvarligt att man kan tänk sig att din förmåga att tänka klart och riktigt med en realistisk verklighetsförankring var påtagligt påverkad pga av sjukdomens skov- brottet genomfördes alltså under inverkan av en allvarlig psykisk störning ur juridisk aspekt: rpv.

Vid brottet hade jag ett drogutlöst tillstånd men inte nu. Sen kan jag få skyddstillsyn också. Det tror min advokat.
__________________
Senast redigerad av GhostG 2024-05-02 kl. 21:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback