Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-05, 10:32
  #493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Att ändra mellan radianer och grader åstadkommer inget i ditt fall, du ändrar vilken enhet räknaren använder för vinklar. Det du skall titta på är Normal/Sci(entific)/Eng(ineering) och Float. På min egen TI84+ kunde jag dock inte hitta någon inställning som gav ett svar formaterat enligt dina önskemål.

Testade detta men inget hände. Men stort tack ändå för att du tog dig din tid att komma med tips!
Citera
2019-04-13, 17:46
  #494
Medlem
Requakes avatar
Jag har en grafräknare av modellen TI-82. När jag försöker rita grafer så får jag följande felmeddelande: "ERR: WINDOW RANGE".

Jag sökte lite på internet och tydligen så kan problemet avhjälpas genom att återställa räknaren, vad det nu innebär. Min fråga är alltså, hur återställer jag min TI-82?
Citera
2019-04-13, 18:16
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Requake
Jag har en grafräknare av modellen TI-82. När jag försöker rita grafer så får jag följande felmeddelande: "ERR: WINDOW RANGE".

Jag sökte lite på internet och tydligen så kan problemet avhjälpas genom att återställa räknaren, vad det nu innebär. Min fråga är alltså, hur återställer jag min TI-82?

Min spontana reaktion till det felmeddelandet, i det sammanhanget, är att du har angett galna gränser inom vilka grafen skall ritas. Jag har dock inte min miniräknare med mig just nu, så jag kan inte undersöka saken.
Citera
2019-04-13, 18:23
  #496
Medlem
Requakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Min spontana reaktion till det felmeddelandet, i det sammanhanget, är att du har angett galna gränser inom vilka grafen skall ritas. Jag har dock inte min miniräknare med mig just nu, så jag kan inte undersöka saken.

Tack, du hade helt rätt! Något jävla mongo (antagligen jag) hade ändrat "Ymin" till 3500, haha!

Om någon annan upplever samma problem som mig så löste jag det genom att trycka på "Window" och ändra samtliga värden till rimliga sådana.
Citera
2019-09-04, 19:24
  #497
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Hur tusan gör man ett tecken för vinkel på en Casio Fx-CG55? en uppgift inom fysik där värdet blir 2,1 m/s får jag ut 2,55 m/s hur jag än vrider och vänder på det.

Det står följande:

En båt färdas med en fart på 3,0 m/s i en riktning som visas på bilden. Den ska över en kanal som är
60m bred. Hur lång tid tar det?

Vi är intresserade av hastighetens y-komponent. Denna kan vi beräkna genom att använda sinus-funktionen.
vy = 3 * sin (45) = 2,1 m/s

men jag får som sagt ut 2,55271..... Har de avrundat ner till 2,1? I så fall varför ner till 2,1 och inte 2,56 eller 3,0?

Jag får hursom inte ut samma värde dvs 2,1. Testat slå samma på min mobil och får ut samma 2,55271... värde.

Vad gör jag fel?
Citera
2019-09-04, 19:34
  #498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggdunkaren
Hur tusan gör man ett tecken för vinkel på en Casio Fx-CG55? en uppgift inom fysik där värdet blir 2,1 m/s får jag ut 2,55 m/s hur jag än vrider och vänder på det.

Det står följande:

En båt färdas med en fart på 3,0 m/s i en riktning som visas på bilden. Den ska över en kanal som är
60m bred. Hur lång tid tar det?

Vi är intresserade av hastighetens y-komponent. Denna kan vi beräkna genom att använda sinus-funktionen.
vy = 3 * sin (45) = 2,1 m/s

men jag får som sagt ut 2,55271..... Har de avrundat ner till 2,1? I så fall varför ner till 2,1 och inte 2,56 eller 3,0?

Jag får hursom inte ut samma värde dvs 2,1. Testat slå samma på min mobil och får ut samma 2,55271... värde.

Vad gör jag fel?

Du har räknaren inställd på att använda radianer istället för grader som vinkelmått. Hur du ändrar detta vet jag dock inte, då jag har en annan räknare, men det lär vara enkelt, några få knapptryckningar bara.
Citera
2019-09-04, 20:01
  #499
Medlem
Ryggdunkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du har räknaren inställd på att använda radianer istället för grader som vinkelmått. Hur du ändrar detta vet jag dock inte, då jag har en annan räknare, men det lär vara enkelt, några få knapptryckningar bara.

Jag borde ha gått igenom manualen känner jag nu tack för svar.
Kommer att ta mig en titt i morgon, över hur jag ställer om från radianer till grader.
Citera
2021-09-01, 14:02
  #500
Medlem
Mogaku-sans avatar
Någon som kan lite roliga tricks med en Casio FX-82 ES Plus?
Citera
2021-12-06, 17:38
  #501
Medlem
kaptenhaddocs avatar
Vill lägga in en formel i TI82

Formeln beräknar diametern på en cirkel när man endast har cirkelarean. Total nybörjare!
Citera
2023-06-17, 22:15
  #502
Medlem
Har en TI Stats 82 som jag inte har använt på flera år. Ska försöka komma ihåg hur man ritar upp en graf mm, minns även att man kunde beräkna areor mellan kurvor. Går det att använda för att beräkna area under kurvan också för enskilda trapetser?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback