Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-01, 12:18
  #1
Medlem
Buttersss avatar
Hallå,

Igår var det ju valborg så det blev ju att man dränkte sig i sprit, och min vän gick in på en skola och förstörde en ruta, och full som man var stod man bara och kollade på. Jag antar att de har övervakningskameror där också, kan de identifiera oss? (han?) med hjälp utav dem?
Citera
2008-05-01, 12:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Hallå,

Igår var det ju valborg så det blev ju att man dränkte sig i sprit, och min vän gick in på en skola och förstörde en ruta, och full som man var stod man bara och kollade på. Jag antar att de har övervakningskameror där också, kan de identifiera oss? (han?) med hjälp utav dem?

Sitter förmodligen inte en kamera som kan identifiera er, om ni inte gick genom en entre eller liknande, däremot kan de säkert se hur många ni var, vad ni har för kläder på er, vem som gjorde vad av de personer som var där osv. Sen om polisen har lust och tid kan de slå två påsar ihop och identifiera er på annat sätt.
Citera
2008-05-01, 12:22
  #3
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Sitter förmodligen inte en kamera som kan identifiera er, om ni inte gick genom en entre eller liknande, däremot kan de säkert se hur många ni var, vad ni har för kläder på er, vem som gjorde vad av de personer som var där osv. Sen om polisen har lust och tid kan de slå två påsar ihop och identifiera er på annat sätt.


De skriver av det med "brott kan inte styrkas". De fulla gossarna kan nog vara lugna.
Citera
2008-05-01, 17:03
  #4
Medlem
Buttersss avatar
men jag är väldigt nojig, är det något att nojja för eller?
Citera
2008-05-01, 17:07
  #5
Medlem
Aahas avatar
Om det fanns kameror, och ni blev filmade.. så blir ni nog med största sannolighet kallade till förhör. Men fällda blir ni nog inte utan vittnen, eller att de filmat själva krossningen.
Citera
2008-05-01, 17:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Hallå,

Igår var det ju valborg så det blev ju att man dränkte sig i sprit, och min vän gick in på en skola och förstörde en ruta, och full som man var stod man bara och kollade på. Jag antar att de har övervakningskameror där också, kan de identifiera oss? (han?) med hjälp utav dem?

Det är nog liten risk. Var ni så nära kamerorna och i rätt vinklar så att de kunde se era ansikten tydligt?
Citera
2008-05-01, 17:09
  #7
Medlem
Aahas avatar
inget att noja sig för enligt mig iaf.
Citera
2008-05-02, 19:01
  #8
Medlem
avarices avatar
det är nog inget att vara orolig för som många sagt tidigare, antagligen så är det väl ingen kamera i, och om det är det så är det nog inte de bästa så att säga.

i vår skola har vi tre generationer kameror, tvekar på att många faktiskt används.

är det troligt, om man går på ett kommunalt gymnasium att man har drygt två dussin kameror på skolan som filmar hela tiden? låter rätt dyrt
Citera
2008-05-02, 22:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avarice

är det troligt, om man går på ett kommunalt gymnasium att man har drygt två dussin kameror på skolan som filmar hela tiden? låter rätt dyrt

De menar att kostnaden för kamerorna inte överstiger de eventuella utgifterna för skadegörelse, klotter och annat antar jag.
Citera
2008-05-03, 03:21
  #10
Medlem
Zomxs avatar
Man bör nog utgå från att om det finns kameror så används dessa.

Kamerorna på skolgårdarna som jag har erfarenhet av filmar dock bara intill fasaden och närområdet kring fasaden. (finns säkert undantag, men jag har då inte sett några... än)
Det är ju i första hand för att motverka skadegörelse och klotter som dessa monterats upp, inte för att filma folk som är ute och går med hunden på kvällen.
Så att ha kameror som riktas rakt ut i natten och då kanske fångar upp i stort sett vem som helst som råkar passera skolgården är ju inte helt vettigt.
Även aningen svårtmotiverat gentemot kommunens skattebetalare.

Men du vet väl själv kanske hur nära en kamera du stod? Eller kanske inte...

Vet inte riktigt hur reglerna är kring kamerorna på skolgårdar, men de är säkert uppstyrda på något liknande sätt som vanliga företag med övervakningskameror.
Dvs. att det är känsligt med vad eller vem som filmas, vad som sparas, tex. bandbyte var 14:e dag eller liknande intervall kring hur länge data finns kvar osv.

Kvalitén brukar inte vara något att hänga i julgranen, av de exempel jag sett iaf.
Om man lyckats fånga Polisens intresse kan de naturligtvis ta kopior på bilderna. Men då har man en ihärdig säkerhetschef.

Men du kan nog slappna av, känns inte som ett prioriterat ärende
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback