Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2009-12-22, 15:33
  #109
Medlem
Battery6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Vad sägs om att ta det i nån tråd som handlar om muskotnöt?
Muskotnöt innehåller andra ämnen som ger ganska obehagliga biverkningar, och %en myristicin i palsternacka verkar ju vara aningen högre än hos muskotnöt

Jaha, då vet jag.
Det var ju en fråga angående varför man skulle vilja ha en palsternacka istället för en muskotnöt och nu fick jag svaret, tack.
Citera
2011-05-25, 21:37
  #110
Medlem
hexdoktorns avatar
har jag missförstått eller kan man genom någon process omvandla detta ämne "myristicin" till det som ger MMDA-effekt?

Effekten som beskrevs tidigare i tråden lät ju inte alls som MMDA (förutsätter att MMDA-rus är som ett ungefär som ett MDMA?)
Citera
2011-05-26, 00:14
  #111
Medlem
PhineasTFreakearss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexdoktorn
har jag missförstått eller kan man genom någon process omvandla detta ämne "myristicin" till det som ger MMDA-effekt?

Effekten som beskrevs tidigare i tråden lät ju inte alls som MMDA (förutsätter att MMDA-rus är som ett ungefär som ett MDMA?)
Bajskorv och Majskolv är väldigt lika som ord men har ytterst få likheter med varandra i övrigt.
Drogernas liknande namn är antagligen orsaken till att MMDA överhuvudtaget finns i folks medvetande.
MMDA och MDMA är två helt olika droger.
Du kan tillverka MMDA av myristicin utvunnet ur palsternackor ja. Om du är så pass driftig att du lär dig att göra det så finns det bättre droger att börja med.

Här är en beskrivning på ett MMDA-rus vid 100mg
Jag kände mig helt avslappnad i en timme. Nästan som om jag svävade. Jag var avslappnad och en bestående känsla är ungefär som på en liten dos LSD. Mitt tillstånd i ungefär två timmar verkade vara ett av empati och passivitet, medkänsla av en opersonlig form. Musiken lät konstgjord och burkig, i motsats till röster, som lät omfattande och fullt och fint ledade och melodiös. På kvällen var jag lite rastlös och trött. Jag sov gott, och vaknade pigg och glad.
Citera
2023-12-12, 10:51
  #112
Avstängd
GaranteratMangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vådka
Vi tar muskotnöt som exempel, ämnet som är aktivt är säkerligen en fenetylamin prekursor, antingen myristicin eller elemicin eller safrol. (Jag gissar på att elemicin är de aktiva ämnet, eftersom tester med myristicin visat att det nte har samma effekt som muskotnöt.)

Det går inte förneka att muskotnöt har effekt så det jag vill komma till är att hur man än vrider och vänder på det har de naturliga fenetylamin prekursorerna effekt, även om vi inte vet hur den uppstår.

Växter som innehåller elemicin
Nangai-nötter 0,85% (finns med i en lista över giftiga/psykoaktiva växter som jag har)
Muskotnöt 0,35%
Morot (frö) 0,2%
Dill (frö) 0,2%
Kalmus 0,065 % (Kanske bidrar kalmusens lätt psykedeliska effekt utöver asaron och beta-asaron?)
Rent elemicin finns hos shoppar. Används väl främst som prekursor till meskalin men kanske ger ett rus på egen hand med?
Citera
2024-02-04, 23:40
  #113
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INT3L
Verkligen intressant. Det är alltså samma ämne (myristicin) som återfinns i muskotnötter fast i högre koncentration?

http://www.odla.nu/forums/lofiversio...hp?t41243.html
Myristicin och MMDA (5-Methoxy-MDA) är inte samma substans.

Myristicin har en dubbelbindning på kolsvansen samt myristicin är ingen amfetamin öht. Och MMDA är ingen naturlig produkt, så hur fan kan ni ens tro att palsternackor innehåller detta?

EDIT
Sorry, läste fel.. Men nej, Myristicin metaboliseras inte till MMDA, inte ens i närheten Visst, finns vissa källor som påstår detta, men dom flesta "reputable" källor säger "allegedly" eller "probable metabolite".

Myristicins huvudmetabolite är väl snarare en hydroxylerad variant och en demetylerad. Nu är jag inte en biokemist, men jag kan inte se hur Myristicin kan bli aminerad i kroppen. Dubbelbindningen kan brytas o forma en metylgrupp, men den måste fortfarande amineras för att bli en amfetamin.
__________________
Senast redigerad av Jaggermeister 2024-02-04 kl. 23:45.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback