Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 21:46
  #9841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyponny21
Precis. RM kommer bli högre medan BE kommer gå ner. Helt sjukt egentligen hur handels har tänkt gällande detta. Vill de inte ha in ekonomistudenter eller? Kanske inte, naturarna pluggar 1000x hårdare, det vet vi alla. Någon borde skicka in en insändare till Svd eller Dn...

Såg att du också ska plugga upp men till 22,5. Så skönt att höra att man inte är ensam. Gick inte heller vidare t intervju. Jag har mer än 6 betyg att plugga dock ”bara” från B till A.. man får ju hoppas att man blivit smartare sedan man läste kurserna

Tänker du lägga till matte 4 för att få meriten eller skippar du det?
Citera
Igår, 21:59
  #9842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyponny21
Precis. RM kommer bli högre medan BE kommer gå ner. Helt sjukt egentligen hur handels har tänkt gällande detta. Vill de inte ha in ekonomistudenter eller? Kanske inte, naturarna pluggar 1000x hårdare, det vet vi alla. Någon borde skicka in en insändare till Svd eller Dn...

Värt att notera är att ca. 50% av alla svenska studenter på BE idag utgörs av teknik-, natur- och IB-studenter. Utöver dessa har många som kommer från ekonomiprogrammen läst både matte 4 och moderna språk 4 eftersom åtminstone MOS4 är ett grundläggande krav för att bli antagen till ett kandidatprogram på CBS, vilket många har som reservplan.

BE ht-23 utgörs till ca. 30% av internationella studenter. Mig veterligen är målet att 40% skall vara internationella till ht-24 och hela 50% till ht-25. Således tror jag inte att handels kommer tillåta att antagningspoängen sjunker. Man kommer in i det sista att försöka justera de olika kvoterna för att fortsätta se en ökning av antagningspoängen. Ju högre antagningspoäng som krävs, ju fler duktiga elever kommer söka in. Ju närmare 22,5 vi kommer, ju fler elever med 22,5 som vill visa upp sina fina betyg kommer söka in...
Citera
Igår, 22:14
  #9843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haaaaaajsan
Värt att notera är att ca. 50% av alla svenska studenter på BE idag utgörs av teknik-, natur- och IB-studenter. Utöver dessa har många som kommer från ekonomiprogrammen läst både matte 4 och moderna språk 4 eftersom åtminstone MOS4 är ett grundläggande krav för att bli antagen till ett kandidatprogram på CBS, vilket många har som reservplan.

BE ht-23 utgörs till ca. 30% av internationella studenter. Mig veterligen är målet att 40% skall vara internationella till ht-24 och hela 50% till ht-25. Således tror jag inte att handels kommer tillåta att antagningspoängen sjunker. Man kommer in i det sista att försöka justera de olika kvoterna för att fortsätta se en ökning av antagningspoängen. Ju högre antagningspoäng som krävs, ju fler duktiga elever kommer söka in. Ju närmare 22,5 vi kommer, ju fler elever med 22,5 som vill visa upp sina fina betyg kommer söka in...

Var får man tag på denna statistik?
Citera
Igår, 22:25
  #9844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotstar123
Tror ni jag kommer in med 22,1 i RM då? Eller ska man passa på att läsa till matte 4 och söka BE? Har också enbart 2 meritpoäng nu i och med nya kraven. Vet nån hur det funkar, om jag löser matte 4 på komvux måste jag få A i det eller bara typ C? Vill inte att det sänker min merit

Personligen tror jag definitivt att 22,1 räcker i RM. Men om du vill gå BE skulle jag nog välja att läsa till matte 4.
Citera
Igår, 22:28
  #9845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1111Adaam
Var får man tag på denna statistik?

Stod utanför varje morgon i en vecka och intervjuade studenter till mitt GA! Nej, skämt åsido.

Eftersom du frågar förutsätter jag att du inte är elev. Interner hittar annars delvis sådan här statistik i diverse årliga rapporter som publiceras i nyhetsflödet i inloggat läge på hemsidan.
Citera
Igår, 22:39
  #9846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haaaaaajsan
Stod utanför varje morgon i en vecka och intervjuade studenter till mitt GA! Nej, skämt åsido.

Eftersom du frågar förutsätter jag att du inte är elev. Interner hittar annars delvis sådan här statistik i diverse årliga rapporter som publiceras i nyhetsflödet i inloggat läge på hemsidan.

Du som går där är man äldst om man börjar när man e 23?
Citera
Igår, 22:42
  #9847
Medlem
Ska man fortsätta gå jurist eller satsa på RM? Tycker inte juridik är så kul som jag trodde. Nån som har några tankar?
Citera
Igår, 23:11
  #9848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotstar123
Såg att du också ska plugga upp men till 22,5. Så skönt att höra att man inte är ensam. Gick inte heller vidare t intervju. Jag har mer än 6 betyg att plugga dock ”bara” från B till A.. man får ju hoppas att man blivit smartare sedan man läste kurserna

Tänker du lägga till matte 4 för att få meriten eller skippar du det?

Tänkte läsa Engelska 7 på komvux vilket skulle ersätta Italienska 1 och ge mig +1 i merit. Skulle gärna också läsa Matte 4 men vet ej hur det funkar då. Skulle den då ersätta Moderna språk 4? För då vore det bara sämre för mig. Skulle det däremot ersätta någon skitkurs som UF skulle det vara toppen.
Citera
Igår, 23:32
  #9849
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HHS2024
Är det någon som har koll på hur AU intervjun är? Har sett dessa testfrågor:
If time and money wasn't a problem, what would you do for the next 24 hours and why?
If you were the first person on earth to get into contact with an extraterrestrial culture, what would you say and why?
If you could have any superpower, which would it be and why?
What would be your dream vacation and why?
Do you prefer coffee or tea, and why?
Tell me about your favorite game. (Sport, board game, card game etc.)

Är det bara denna typen av "filosofiska" frågor som kommer? Eftersom att intervjun är 30 minuter lång kanske man skall förbereda sig för mer klassiska intervjufrågor också.

Bumpar! Undrar också
Citera
Idag, 06:43
  #9850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robotstar123
Du som går där är man äldst om man börjar när man e 23?

Tror den senaste statistiken visar att snittåldern över alla tre åren på BE är 21 och att sittåldern vid examinering är 23. Du kommer alltså tillhöra den övre kvartilen åldersmässigt, men absolut inte vara äldst då ett dussintal personer är över 30. Är du någorlunda normal med normala intressen kommer du snabbt hitta personer med liknande intressen som gärna umgås med dig. Kommer du in ska du absolut inte låta åldern sätta stopp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback