Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-05, 12:41
  #1
Medlem
Laevateinns avatar
Ett tydligt tecken på att det svenska samhället håller på att falla sönder inifrån är den senaste trenden att kameraövervaka utsatta platser. Miljontals kronor läggs på att installera och underhålla ett framväxande storebrorssamhälle, som om vi inte hade nog med funktionalistisk byråkrati. Människors rädsla och oro stillas för stunden - nu blir i alla fall vandalisterna och misshandlarna filmade innan de begår sina brott. Vilken tur!

När Platon beskrev hur demokratier alltid utvecklas till smygtotalitära regimer, dokumenterade han samma förlopp som alla västerländska samhällen just nu går igenom. På grund av att vi saknar konsensus över hur samhället ska ordnas och styras, kommer vi endast fram till att vi samtycker till att inte samtycka. Den etnokulturella sammanhållningen förnekas och bryts systematiskt ner till atomiserad individualism, som ytterligare föder social distansering mellan människor. Där spricker bubblan.

LÄS MER
Citera
2008-02-05, 16:44
  #2
Medlem
hanumans avatar
Jag instämmer i stort. En intressant sak att notera är hur okontroversiellt det tycks vara att kränka integriteten. Lagförslag om kameraövervakning, buggning, sparande av epostkommuikation, FRA:s övervakning av internationell trafik, etc hörs om inte varje vecka så varje månad.

Man kunde ju tänka sig att det skulle uppröra litegrann, men icke. Debatt blir det lite av. Den största debatten dök upp i samband med FRA-dealen, men den debatten kom igång först när nån remissinstans yttrade sig negativt (minns tyvärr inte vilken instans det var) och istället för att ta debatten så bordlade riksdagen frågan ett år med den effekten att debatten kom av sig i och med att beslut inte var aktuellt i dagsläget. Nu i år ska frågan upp igen och då kommer ingen debatt att äga rum i och med att det inte är en nyhet längre.

Det känns som om vi kollektivt är alltför bekväma för att värna om vår individuella frihet. Allt som ofta hör man dessutom idiotins bräkande: "Jag har då inget att dölja, så för mig får dom gärna filma var som helst så att dom där brottslingarna åker dit"

Det som gör mig mest brydd av allt detta är inte att dagens myndigheter får mer insyn i våra liv, visst det är obehagligt, men inte det värsta. Det riktigt läskiga är att vi förser framtida myndigheter, vars avsikter och eventuella godhet vi idag inte har en aning om, med ett komplett system för övervakning av dess medborgare - oss och våra barn.

Äckligt, onödigt och jävligt dumt att gå med på av lättja.
Citera
2008-02-06, 10:06
  #3
Medlem
JackBlacks avatar
Problemet ligger i grund och botten i attityderna i samhället. Sverige var länge ett solidariskt land men pga maktmissbrukande sossar och högervindar så har drömmen om folkhemmet försvunnit. Förutom detta så har en misslyckad integrationspolitik och öppna gränser bidragit till att organiserad brottslighet fått ett allt starkare fotfäste i vårat land.

Roten till problemet ligger dock främst på ett ställe: Våra föräldrar.

Det är föräldrarnas plikt att uppfostra barnen till vettiga medborgare. Tyvärr så skiter många i sina barn och när det förvärras i generation efter generation så får vi stora problem.

Nu försöker man rätta till problemet genom att övervaka befolkningen vilket är en väldigt dålig lösning imo.
Citera
2008-02-06, 10:18
  #4
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Roten till problemet ligger dock främst på ett ställe: Våra föräldrar.

Det är föräldrarnas plikt att uppfostra barnen till vettiga medborgare. Tyvärr så skiter många i sina barn och när det förvärras i generation efter generation så får vi stora problem.
Det där är en sak jag alltid propagerar för när jag diskuterar med folk, företrädesvis äldre stofiler, som gnäller över dagens unga. Det är ju för i helvete vi vuxna som skapar ungdomarna genom den uppfostran, attityder och värderingar som vi själva har och förmedlar till dem.

Att först skita i ungdomarna, dra ner på fritidsgårdar, skolor och daghem och dessutom jobba mer och sedan klaga på att dom blir sneda i huvudet och kräva mer övervakning är så jävla imbecillt att man baxnar!
Citera
2008-02-14, 05:07
  #5
Avstängd
INT3Ls avatar
Jag brukar förstöra alla övervakningskameror jag ser. Jag blir så ledsen när dom inte respekterar min integritet. Jag tycker alla borde göra detta, på det sättet visar vi staten att vi inte gillar deras big-brother fasoner.
Citera
2008-02-14, 05:14
  #6
Medlem
skalman1973s avatar
Haha Gestapo lyckades inte och nkvd/kgb lyckades inte Stasi lyckades inte ............Man kan nog inte stävja tänkade individer men man lär nog fånga en djävla massa oskyldiga ........sen har man sitt folkuppror
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback