Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-01-26, 18:02
  #1
Medlem
Upp baklängess avatar
Först av allt; Dom 2 andra forums på flashback som denna tråd skulle sitta bättre i gick inte o skapa nya inlägg i :/
Så detta e bästa ställer jag kunda hitta att posta på om detta.
Det e helt okej om en mod vill flytta denna tråd till dit den ska sitta för jag hittade inget bättre ställe själv.

Säkerhetskameror finns överallt.
På gatorna, affärer, ATMs.

Om ett rån skulle anmälas och en polis kollar säkerhetskamerorna och hittar en bra bild av rånarens asikte. Vad gör han med den för att hitta rånaren?

Jag antar att polisen försöker matcha bilden med alla i deras databas.
Så jag undrar hur man hamnar med en bild i deras databas?

Är det bara ifall man blivit tagen förut eller finns de andra sätt att hamna i deras databas som att skaffa en pass?

Om dom inte hittar dig i databasen finns inget dom kan göra väll?

Jag frågar för att min vänn blev rånad framför en ATM och hon nöjjer sig inte med polisens svar "lita på oss, vi tar fast rånaren!"
Citera
2008-01-28, 00:05
  #2
Medlem
Upp baklängess avatar
Är det verkligen ingen som vet?
Ingen som är en polis lr jobbar inom säkerhet branshen eller nåt?
Eller nån annan som helt enkelt vet?

Verkar konstigt att denna info ska vara så svårt komma åt :/
Citera
2008-01-28, 08:18
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp baklänges
Det e helt okej om en mod vill flytta denna tråd till dit den ska sitta för jag hittade inget bättre ställe själv.
Och "Organiserad brottslighet" verkade rätt?

OB -> Ö&I

/Mod
Citera
2008-01-28, 16:03
  #4
Medlem
Bilden kan dyka upp pa efterlyst eller nagot annat program pa TV.

Det gar att identifiera en person genom att analysera gang/spring-stilen. Men jag vet inte om svenska polisen gor det.

Men om dom inte har fingeravtryck eller DNA och inte kan hitta nagon misstankt sa antar jag att en bild inte hjalper sa mycket.
Citera
2008-01-28, 16:23
  #5
Medlem
Upp baklängess avatar
Så dom försöker inte matcha bilden i deras databas? Sånt ser man ju mycket i filmer från usa :P
Tänkte också på de dära me Internationella ID kort och Pass (dom nya) så måste man ju till polisen och fotografera sig och ge dom alla uppgifter. Läggs inte det in i deras databas?

Annars låter det ju som säkerhetskameror e nästan onödiga ju.
Citera
2008-01-30, 08:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upp baklänges
Så dom försöker inte matcha bilden i deras databas? Sånt ser man ju mycket i filmer från usa :P
Tänkte också på de dära me Internationella ID kort och Pass (dom nya) så måste man ju till polisen och fotografera sig och ge dom alla uppgifter. Läggs inte det in i deras databas?

Annars låter det ju som säkerhetskameror e nästan onödiga ju.
Bilden kommer jämföras mot andra bilder i en databas, detta görs med dataprogram som mäter ansiktet på olika sätt. Bilderna i databasen kommer från olika register, t ex passregistret. Polisen kommer därför få upp ditt namn bara det har en bild på dig.

Jag såg att du varit inne i forum andra än Flashback med din fråga. Du verkar verkligen angelägen om att få reda på hur det här fungerar.
Citera
2008-02-13, 01:19
  #7
Medlem
Nu var det ju din tjejkompis som blivit rånad då kanske det inte görs så mycket. Men annars har lokalpolisen rätt bra och stor koll på förbrytare.
är han därifrån brottet begås och har varit förbrytare ett tag så vet polisen direkt vem han är när dom ser bilden annars blire väl att dom håller upp ögonen. Men tro mig kameror funkar mycket bra, Alla som inte blir rädda för dom åker dit snarast, resten har torskat eller bangat ur
Citera
2008-02-14, 05:00
  #8
Avstängd
INT3Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp baklänges
Så dom försöker inte matcha bilden i deras databas? Sånt ser man ju mycket i filmer från usa :P
Tänkte också på de dära me Internationella ID kort och Pass (dom nya) så måste man ju till polisen och fotografera sig och ge dom alla uppgifter. Läggs inte det in i deras databas?

Annars låter det ju som säkerhetskameror e nästan onödiga ju.
Detta är inte CSI, detta är verkligheten. Hörde dock om att dom i england hade nån sorts ansikts igenskännings-mojäng.
Sökte på lite länkar och hittade detta:

http://news.zdnet.com/2100-1009_22-6027631.html
Citat:
The U.K.'s police force is investigating how to incorporate facial-recognition software into a new national mugshot database so it can track down criminals faster.

http://epic.org/privacy/facerecognition/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback