Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-08, 16:46
  #10873
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Sökte ersättning för 3 år men har inte fått svar på hur länge de beviljar ännu.
Ansökan om daglig verksamhet har kommit in men har inte fått återkoppling ännu.
Jag håller tummarna för att hitta en bra sysselsättning som inte involverar mongon.
Sökte du för 3 år bakåt i tiden eller hur menar du?

Sysselsättning kan du få hjälp att hitta om du vill vara ute på en vanlig arbetsplats . Till det får du hjälp av en Arbetsanpassare.

De platser som kommunerna driver tar ofta upp en del mongon. Så du får nog satsa att komma til nåt vanligt företag.

Ersättningen för att ha sysselsättning är symbolisk. Det är väl en 50 lapp om dagen eller nåt. Så det finns ingen anledning gå till nåt sånt om det inte är stimulerande för dig.
__________________
Senast redigerad av st33r 2024-06-08 kl. 16:51.
Citera
2024-06-08, 16:55
  #10874
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Sökte du för 3 år bakåt i tiden eller hur menar du?

Nej, framåt såklart.
Du tror på allvar att jag har ansökt pengar för 3 år bakåt i det förflutna?
Det är bara nu och framöver det finns ekonomiska behov.
Citera
2024-06-08, 16:57
  #10875
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Idag ringde de från kommunen ang sysselsättning. De vill att jag provar på en sysselsättning via socialstyrelsen och se om jag taktvis kan röra mig ut i arbetslivet.

Gällande detta finns ett stort problem då jag kommit på att det är specialarbete för utvecklingsstörda de vill skicka mig på.

Via hemsidan finns ex information om att det finns utbildad personal på plats och möjlighet till tolk om man saknar tal och skrivförmåga.

Anledningen till att detta sker är att jag ljög och överdrev vissa grejer vid förra ansökan till fk ( som även står på läkarintyg).

Nu är jag rädd att det kommer framkomma att jag egentligen är arbetsför så bidraget ryker. Vet ni om personal på såna platser rapporterar till styrelsen eller drivs de utan inblandning av myndigheter?

Har du sett till att du har fått lss?

Om kommunen försöker styra in dig på att ha sysselsättning via sociala omsorgsförvaltningen får du inte något bidrag per dag. Får du det via lss får du däremot pengar.

När man är vuxen kan det ha vissa fördelar att ha en lss-åtgärd även om man tycker man är för högfunktionerande för att behöva det.
Citera
2024-06-08, 17:00
  #10876
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Nej, framåt såklart.
Du tror på allvar att jag har ansökt pengar för 3 år bakåt i det förflutna?
Det är bara nu och framöver det finns ekonomiska behov.

När man söker sjukersättning och bostadstillägg kan man dock söka det från och med några månader bakåt i tiden, om man gått ett tag utan nånting.

Då får man sjukersättning från och med då om man beviljas. När jag fick sjukersättning fick jag alltså första gången för 6 månader i klumpsumma. Så mycket pengar har jag aldrig fått på bankkontot tidigare.
Citera
2024-06-08, 20:09
  #10877
Medlem
Muppetys avatar
Sysselsättning tycker jag är viktigt. Trivs bäst själv, men isolerar jag mig helt så mår jag sämre. Går på en sysselsättning för folk som har psykiska problem, ej med intellektuell funktionsnedsättning, o ser det mer som en mötesplats där man kan växla några ord med andra. Inte för att få HAB-ersättningen, men det blir ändå ca 500 kr i månaden.

Jag letar dock deltidsjobb. Kjell & Company efterlyste en tjänst på 30%. Försäljning är kanske inte mitt område, men tekniknörd är jag ju. Gick vidare i första steget, men tyvärr, inte längre.

Har även boendestöd som peppar mig till att hålla det någorlunda hyfsat hemma. Sköter hygien o låter inte saker ligga o ruttna o så. Det är bara att jag har det stökigt.

Hade under ca 10-12 år en god man för jag struntade i min ekonomi för jag mådde så dåligt. Skuldsatte mig. Men efter det har jag lärt mig att hantera min ekonomi numera o det funkar fint.

Har kontakt med Habiliteringen för att försöka ändra mina matvanor, eller egentligen ätstörningar.

Samt går till psykiatern 4 ggr om året för att stämma av läget o att medicinerna funkar.

Det finns säkert fler saker man kan få hjälp med inom kommunens LSS eller från psykiatrin. Men nu känner jag att livet flyter på fint. Är det lite allvarligare kan man säkert få hjälp med t.ex. en gruppbostad.

När jag inte skötte min ekonomi så lämnade jag inte ens in pappren till Försäkringskassan i tid, så jag var tvungen att söka försörjningsstöd o leva på existensminimum. Men det ordnade sig när gode man hjälpte mig. Fick pengar retroaktivt men fick dock betala tillbaka försörjningsstödet.
Citera
Igår, 10:00
  #10878
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Har du sett till att du har fått lss?

Om kommunen försöker styra in dig på att ha sysselsättning via sociala omsorgsförvaltningen får du inte något bidrag per dag. Får du det via lss får du däremot pengar.

När man är vuxen kan det ha vissa fördelar att ha en lss-åtgärd även om man tycker man är för högfunktionerande för att behöva det.

Citat:
Ursprungligen postat av st33r
När man söker sjukersättning och bostadstillägg kan man dock söka det från och med några månader bakåt i tiden, om man gått ett tag utan nånting.

Då får man sjukersättning från och med då om man beviljas. När jag fick sjukersättning fick jag alltså första gången för 6 månader i klumpsumma. Så mycket pengar har jag aldrig fått på bankkontot tidigare.

Ja, viktigt att sökandet sker via LSS så jag kan ha kvar bidraget. Jag har haft aktivitetsersättning från det att jag var 19 vilket är det tidigaste möjliga.
Förra handläggaren krånglade och ville först inte godkänna men sedan fick jag meddelandet i december att de kommer betala ut 90 000 retroaktivt.
Nu gjorde jag nästa ansökan ett halvår i förväg för att undvika att liknande sker.
Citera
Igår, 10:12
  #10879
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Sysselsättning tycker jag är viktigt. Trivs bäst själv, men isolerar jag mig helt så mår jag sämre. Går på en sysselsättning för folk som har psykiska problem, ej med intellektuell funktionsnedsättning, o ser det mer som en mötesplats där man kan växla några ord med andra. Inte för att få HAB-ersättningen, men det blir ändå ca 500 kr i månaden.

Jag letar dock deltidsjobb. Kjell & Company efterlyste en tjänst på 30%. Försäljning är kanske inte mitt område, men tekniknörd är jag ju. Gick vidare i första steget, men tyvärr, inte längre.

Har även boendestöd som peppar mig till att hålla det någorlunda hyfsat hemma. Sköter hygien o låter inte saker ligga o ruttna o så. Det är bara att jag har det stökigt.

Hade under ca 10-12 år en god man för jag struntade i min ekonomi för jag mådde så dåligt. Skuldsatte mig. Men efter det har jag lärt mig att hantera min ekonomi numera o det funkar fint.

Har kontakt med Habiliteringen för att försöka ändra mina matvanor, eller egentligen ätstörningar.

Samt går till psykiatern 4 ggr om året för att stämma av läget o att medicinerna funkar.

Det finns säkert fler saker man kan få hjälp med inom kommunens LSS eller från psykiatrin. Men nu känner jag att livet flyter på fint. Är det lite allvarligare kan man säkert få hjälp med t.ex. en gruppbostad.

När jag inte skötte min ekonomi så lämnade jag inte ens in pappren till Försäkringskassan i tid, så jag var tvungen att söka försörjningsstöd o leva på existensminimum. Men det ordnade sig när gode man hjälpte mig. Fick pengar retroaktivt men fick dock betala tillbaka försörjningsstödet.

Jag letar också efter en vettig sysselsättning. Det kanske inte var via LSS du hade din sysselsättning men jag är ju som redan framgått i tråden väldigt rädd för att hamna på ett ställe med folk som har intellektuell funktionsnedsättning.
Men om man har för avsikt att kunna gå på ersättning bör man vara försiktig med att söka jobb. Ser fk minsta kapacitet till arbete så kan de använda den detaljen och ge avslag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback