Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-20, 19:44
  #1
Medlem
Citat:
Fingeravtryck vid resa till Japan
Av TT-Reuters
Först publicerad: 20 november 2007 13:54
Senast uppdaterad: 20 november 2007 14:23


Alla utlänningar som reser in i Japan måste lämna fingeravtryck från och med tisdagen, som ett led i en ny anti-terror policy i landet.

Narita. På flygplatsen måste utlänningar lämna avtryck från båda sina pekfingrar och får även ansiktet fotograferat. Uppgifterna jämförs sedan med internationella och nationella listor.

Den som anses vara terrorist - eller som vägrar att samarbeta - nekas inträde i landet.
- I en tid då terrorismen uppträder över hela världen vill vi att utlänningar som kommer till Japan samarbetar och förstår att det är bättre även för dem om Japan är säkert, säger Hisashi Toshioka, chef för migrationsmyndigheten vid flygplatsen Narita utanför Tokyo.

De nya riktlinjerna har fått kritik från såväl människorättsaktivister som affärsresande och utlänningar bosatta i Japan. Kritikerna menar bland annat att det bakom policyn ligger en djupt rotad föreställning om att utlänningar är mer benägna att begå brott och att Japan bagatelliserar förekomsten av inhemska terrorister.

Policyn liknar den som USA införde efter attackerna 11 september 2001.
Av hänsyn till historien så undantas personer av koreansk och kinesiskt ursprung som har särskilda uppehållstillstånd i Japan. Många av dem har förfäder som fördes till Japan för tvångsarbete. Även diplomater och barn under 16 år undantas.

http://sydsvenskan.se/resor/article281206.ece

Fråga: Personligen finner jag det gravt integritetskränkande att ge någon mina fingeravtryck. Ska de göra det kan de lika gärna ta mitt DNA direkt och placera mikrosändaren under min hud. Men det är på gång även i Sverige med de nya passen (från 2009) att man måste lämna sitt fingeravtryck. Kommer det bli debatt? Eller kommer folk bara konstatera att det är så och sen går livet vidare?
Citera
2007-11-20, 19:49
  #2
Medlem
Gubbens avatar
Har du något att dölja?
Citera
2007-11-20, 19:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Har du något att dölja?

Ja.

Förutom det är jag mån om min personliga integritet, och misstror myndigheter i den mån att jag inte kan lita på att de behandlar uppgifterna korrekt.
Citera
2007-11-20, 19:51
  #4
Medlem
Dan-Banans avatar
Får man fråga varför just fingeravtryck är så känsligt?
Jag ser det bara som ännu ett steg för att bekräfta att du är den du uppger dig vara, det är inte precis som om man kan se vilket parti du röstar på eller om du i hemlighet tänder på tyska äldre herrar i nerbajsade Lederhosen genom att undersöka ditt fingeravtryck.

En annan sak vore ju om de tog din DNA och undersökte ifall du bär ärftliga anlag för någon sjukdom och du nekas inträde av någon sådan anledning, men fingeravtryck är väl ändå ingen big deal? Du är väl ändå den du uppger dig att vara, så det är väl inte värre än att visa ditt pass (om än lite mer tidskrävande)?
Citera
2007-11-20, 19:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Kommer det bli debatt? Eller kommer folk bara konstatera att det är så och sen går livet vidare?
Det blir säkert någon liten lönlös debatt. Sen går vi alla runt lite "säkrare" och "lyckligare".

Jag tyckte det kändes väldigt olustigt att lämna fingeravtryck och bli fotograferad när jag reste in i USA. Men vad ska man göra, liksom?
Citera
2007-11-22, 23:23
  #6
Avstängd
Fingeravtryck och DNA-provsinsamling är mycket illa. Biometrisk information är inte bra det heller men inte lika allvarligt. Om alla medborgares fingeravtryck finns lagrade i en databas så kan detta användas i alla möjliga otrevliga sammanhang, om regimen som kontrollerar databasen går från dagens onda till riktigt otrevlig.
Citera
2007-11-22, 23:25
  #7
Avstängd
Hur lätt eller svårt är det förresten att fejka fingeravtryck inför t.ex. en USA-resa? Kan man inte limma på en gummiyta med ett annat fingeravtryck? Eller är det bara sånt man ser på film? Hur noga kontrolleras sånt månntro?
Citera
2007-11-25, 01:24
  #8
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Har du något att dölja?
Helt irrelevant. Skulle du tycka det var ok att blir övervakad i bild och ljud, din post och din dator, överallt och hela tiden, även fast du inte har något att dölja? Poängen är att data missbrukas, vilket tyvärr är ofrånkomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Det blir säkert någon liten lönlös debatt. Sen går vi alla runt lite "säkrare" och "lyckligare".

Jag tyckte det kändes väldigt olustigt att lämna fingeravtryck och bli fotograferad när jag reste in i USA. Men vad ska man göra, liksom?
Ptja, inte åka dit?
Citera
2007-11-25, 03:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ptja, inte åka dit?

Det är ett fungerande alternativ än så länge. Men snart kommer fingeravtryck i EU-passen (för Sveriges vidkommande under 2009 om jag förstått saken rätt). Vill man ha ett nytt pass för att kunna resa till exempelvis Thailand får man snällt lämna sina fingeravtryck.

Alternativ kommer man fortfarande ha, man kan ju resa inom Schengenområdet utan pass. Men det lär bara vara en tidsfråga innan det blir obligatoriskt att lämna fingeravtryck även vid anskaffande av andra handlingar (exempelvis körkort).
Citera
2007-11-25, 10:06
  #10
Medlem
När jag åkte från Kallax till Stockholm under sommaren så tog de fingeravtryck.
Citera
2007-11-25, 10:21
  #11
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Helt irrelevant. Skulle du tycka det var ok att blir övervakad i bild och ljud, din post och din dator, överallt och hela tiden, även fast du inte har något att dölja? Poängen är att data missbrukas, vilket tyvärr är ofrånkomligt.

Kameraövervakning på offentliga platser tycker jag är förträffligt!

Jag förstår dock inte hur fingeravtrycksdata skulle kunna missbrukas. Så länge det används i brottsförebyggande och utredande syfte om t.ex illegala invandrare tycker jag inte att det är något problem. Hur skulle det kunna kränka min integritet att myndigheter har tillgång till mina fingeravtryck!?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback