Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-03, 20:50
  #2605
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doran-sthlm
Hej!

Jag har länge känt mig nedstämd och har genom en vän blivit erbjuden att microdosera svamp. Någon som vet om jag kan testa och samtidigt ta min adhd medicin Elvanse?

Hej,

Ja, det är absolut inga problem att kombinera Elvanse med psilocybinsvampar.
Citera
2024-02-03, 20:53
  #2606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Hej,

Ja, det är absolut inga problem att kombinera Elvanse med psilocybinsvampar.

Tack!!!
Citera
2024-02-23, 20:56
  #2607
Medlem
jonte500s avatar
Hej, jag undrar om psilocybin syns på drogtest? Jag mikrodoserar nämligen (och mår kanon av det), men på jobbet förekommer slumpmässiga drogtester!
Citera
2024-02-23, 21:08
  #2608
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Hej, jag undrar om psilocybin syns på drogtest? Jag mikrodoserar nämligen (och mår kanon av det), men på jobbet förekommer slumpmässiga drogtester!
Psiloc(yb)in ger ej utslag på vanliga multistickor.
Citera
2024-02-23, 21:10
  #2609
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Psiloc(yb)in ger ej utslag på vanliga multistickor.
Tusen tack för ett snabbt och utförligt svar!
Citera
2024-03-23, 22:42
  #2610
Medlem
Någon som vet om det är ok för kvinnor som är gravida att käka lite svamp? Påverkar det barnet på samma sätt som exempelvis alkohol skulle göra?
Citera
2024-03-25, 11:44
  #2611
Medlem
TrippyMommos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckingalex
Någon som vet om det är ok för kvinnor som är gravida att käka lite svamp? Påverkar det barnet på samma sätt som exempelvis alkohol skulle göra?

Tror inte det är en bra idé
Citera
2024-04-20, 13:50
  #2612
Medlem
Kukloskans avatar
Istället för att starta en ny tråd kör jag lite frågor här.
Jag har massor av psykiatriska diagnoser som är svårbehandlade. Jag har en form av bipolär som heter ultra ultra rapid cycling som innebär hypomana skov varje månad och resterande tid har jag dysfori och depression..
Jag har ångestsyndrom, cptsd, ätstörningar (svält och hetsätning) och känslomässig sårbarhet.
Med cptsd har jag svårt att reglera mina känslor och går ofta runt med en känsla av tomhet eller overklighetskänslor. Det är något allvarligt fel på hjärnans kemi och mina endokrina system är helt fucked.

Nu till min fråga: vågar jag testa psilocybin? Kan microdosering va ett sätt att behandla psykisk ohälsa?
Finns det risker vid bipolärt syndrom?
Kan man ta högre doser?
Har tänkt att min pojkvän ska va babysitter och dj och settingen kommer göra mig redo tror jag.

Det som kan lugna mig är nog att läsa på vad forskning säger så om ni har intressanta studier om psykisk läkning och svamp så tar jag gärna emot det.

🙏🏽🍄🍄‍🟫
Citera
2024-04-20, 14:31
  #2613
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Istället för att starta en ny tråd kör jag lite frågor här.
Jag har massor av psykiatriska diagnoser som är svårbehandlade. Jag har en form av bipolär som heter ultra ultra rapid cycling som innebär hypomana skov varje månad och resterande tid har jag dysfori och depression..
Jag har ångestsyndrom, cptsd, ätstörningar (svält och hetsätning) och känslomässig sårbarhet.
Med cptsd har jag svårt att reglera mina känslor och går ofta runt med en känsla av tomhet eller overklighetskänslor. Det är något allvarligt fel på hjärnans kemi och mina endokrina system är helt fucked.

Nu till min fråga: vågar jag testa psilocybin? Kan microdosering va ett sätt att behandla psykisk ohälsa?
Finns det risker vid bipolärt syndrom?
Kan man ta högre doser?
Har tänkt att min pojkvän ska va babysitter och dj och settingen kommer göra mig redo tror jag.

Det som kan lugna mig är nog att läsa på vad forskning säger så om ni har intressanta studier om psykisk läkning och svamp så tar jag gärna emot det.

🙏🏽🍄🍄‍🟫

Ifall jag hade varit läkare så skulle jag inte rekommendera dig att prova svamp, utifrån din text skriven här.
Att redan går runt med overklighetskänslor och en eventuell microdosering på det, njaaa låter inte helt bra i mina öron..

Det är mycket snack om psykedelika och dess läkande kraft i medierna nu för tiden, och ja, tror absolut att det kan hjälpa en djup deprimerad individ att få en nytändning i livet genom - låt oss kalla det - ett andligt uppvaknande som en tripp kan ge. Det vill säga få ett nytt perspektiv på livet, att det finns något utanför sig själv, se det vackra i det lilla.
Sedan har vi även dess neuroplactiska egenskaper som gör det enklare att bryta en vana, tex. avsluta ett missbruk.

Har för mig att SVTplay har ett par dokumentärer kring ämnet, här är en av dem frisk av magiska svampar
Citera
2024-04-20, 15:24
  #2614
Medlem
Kukloskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiraeth
Ifall jag hade varit läkare så skulle jag inte rekommendera dig att prova svamp, utifrån din text skriven här.
Att redan går runt med overklighetskänslor och en eventuell microdosering på det, njaaa låter inte helt bra i mina öron..

Det är mycket snack om psykedelika och dess läkande kraft i medierna nu för tiden, och ja, tror absolut att det kan hjälpa en djup deprimerad individ att få en nytändning i livet genom - låt oss kalla det - ett andligt uppvaknande som en tripp kan ge. Det vill säga få ett nytt perspektiv på livet, att det finns något utanför sig själv, se det vackra i det lilla.
Sedan har vi även dess neuroplactiska egenskaper som gör det enklare att bryta en vana, tex. avsluta ett missbruk.

Har för mig att SVTplay har ett par dokumentärer kring ämnet, här är en av dem frisk av magiska svampar

Ja det är ju en risk. Vad jag vet så har man inte vågat testa svamp, LSD och Keta (de medel man ofta diskuterar som potentiella nya behandlingar) på bipolära patienter.
Jag känner till folk (bekantas bekanta) som idag sitter på psykiatriboenden tack vare droger kroniska psykoser och behov av tung och gammaldags psykofarmaka resten av livet.

Jag är nyfiken på medel som skulle kunna läka min hjärna.
Jag kan inte sätta ut SSri, samtidigt som detta gör mig instabil.
Citera
2024-04-20, 15:36
  #2615
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Ja det är ju en risk. Vad jag vet så har man inte vågat testa svamp, LSD och Keta (de medel man ofta diskuterar som potentiella nya behandlingar) på bipolära patienter.
Jag känner till folk (bekantas bekanta) som idag sitter på psykiatriboenden tack vare droger kroniska psykoser och behov av tung och gammaldags psykofarmaka resten av livet.

Jag är nyfiken på medel som skulle kunna läka min hjärna.
Jag kan inte sätta ut SSri, samtidigt som detta gör mig instabil.

Att kombinera SSRI och serotonerga droger så som LSD/Svamp är ett big no no.
Har du provat meditation? Är ingen quick fix, men kanske kan få dig att kunna minska på medicineringen.

Men om du tvunget ska ta något psykedeliskt så välj ketamin, det är lätt doserat och inte lika stor risk för en full blown psykos.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback