Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2007-08-14, 10:24
  #61
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
Huruvida jag är medborgare i en republik eller monarki är för mig en "faktisk" fråga. Att kunna välja statschef snarare än att få en obligatorisk är även det något "faktiskt" fritt. Dessutom är inte det ställningstagandet frikopplat från mina åsikter om vad statschefen ska ha för makt.
Jag försöker bara ta reda på dina argument för avskaffandet, vad du pratar om är upplevd frihet inte faktisk frihet. Jag är för övrigt för ett avskaffande av monarkin men inte bara av principer, det handlar om att göra det på ett sätt som gagnar Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
Om statschefen endast är ceremoniell så är det en fråga om:
1. Statschefens lämplighet. Kungen sköter sig helt Ok, hittills, och Victoria har väl goda förutsättningar att klara sig. Vi har dock ingen demokratisk möjlighet att påverka detta, förutom att byta statsskick. (eventuellt rösta fram en kung)
2. Principfrågan att inte ha en statschef som är född till sin position.
Som du säger så är statschefen idag enbart ceremoniell, kungen har ingen reell makt alltså skulle ett statschefsbyte vara rent kosmetiskt utan egentligt värde. Det blir alltså en rätt meningslös reform.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
Folket får mer makt av att själva tillsätta sin statschef. Riksdagen förlorar ingen. Dock i mitt hypotetiska fall där statschefen får ansvar och befogenheter så får riksdagen rätta sig efter folkviljan (det är väl tanken med demokrati).
Hur får svenska befolkningen större makt genom att rösta fram en ceremoniell statschef? Det enda som ändrar sig är att vi får ytterligare ett val men om statschefen skall vara ceremoniell så är riskerna överhängande att statschefen kommer att väljas av parlamentet, då blir det knappast ens en upplevd större frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
Med den inställningen är det klart att man misslyckas. Sträck på dig människa.
Ifrågasättandet av historierna grundar sig på att det är anledningen till deras vurmande för kungen som inte är klarlagt. Se mer nedan.
Jag har själv varit med och även haft nära kollegor som varit med när kungen har varit på statsbesök, primärt i Asien. Hans insatser där som dörröppnare är något som en eventuell president knappast skulle kunna leva upp till.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
Jag kan direkt medge en sak med kungens marknadsvärde (förutom trams om kunglig glans, historia och dylikt) och det är att det är en och samma person som åker runt och representerar år ut och år in. Det får man troligtvis inte med en vald statschef pga
1. Ceremoniell statschef --> Folk väljer någon annan efter ett tag
2. Statschef med makt --> Brukar vara tidsbegränsat ämbete
Precis, värdet av en dylik statschef är alltså kraftigt begränsad och detta är ett av de stora övervägande skälen till varför jag är mot en ändring av statsskicket just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
1. Utländska bolag vill många saker. Vi varken kan eller vill uppfylla allt det.
2. En president med makt kan åstadkomma mer än bara att sprida majestätisk lyster över företagsledarna. Således bör de vilja träffa denne i syfte att göra sin stämma hörd.
3. Om vi får betydande internationella ekonomiska fördelar av att utländska bolagsstyrelser bländas av kungens karisma så vill jag se siffror på det och om så är fallet är det inte sunt för svensk konkurrenskraft att vara beroende av hans charm.

Den eventuella ofrånkomliga fördel av kungen som finns kvar efter det att ovanstående räknats bort är jag villig att offra för principen att få välja min statschef.
Jag tror att du har missuppfattat Kungens roll i dessa sammanhang, det handlar om att Kungen är en dörröppnare inte en avslutare.
Att ens få utländska bolag till sammankomster av detta slag är svårtm, det läggs ner enorma pengar för att få beslutsfattare att komma, det vet vi alla som jobbar att det svåraste är att få in foten i dörren, att hitta rätt person som vi kan pitcha till efteråt. Det är detta Kungen gör, hans närvaro attraherar beslutsfattare att komma till sammankomsterna.


Vad gäller Kungens värde har tidigare undersökningar hänvisats till i tråden.

Så oavsett vad du personligen anser om monarker så är det ställt bortom allt rimligt tvivel att Kungen är en starkt bidragande orsak till att svenskt näringsliv får träffa beslutsfattare vid statsbesök.

Du har inte heller någon som helst garanti för att du får väljha din statschef och en svensk president skulle knappast ha mer makt än dagens kung, vi skulle i stort sett bara byta namn på ämbetet och möjligtvis lägga till en valsedel var fjärde år. Jag anser att nackdelarna vida överstiger fördelarna och avvaktar med att kräva ett byte av statschef.

Republikanerna har också en enorm svaghet i det faktum att de inte presenterar ett realistiskt alternativ, det mesta som kommer fram är argumentet att Kungen är odemokratisk, vilket är ett argument som är tveksamt.
Citera
2007-08-14, 19:18
  #62
Medlem
Sentrys avatar
1. Faktisk frihet
Begreppet frihet går det analysera hur länge som helst. Det orkar jag inte. Däremot vill jag bara konstatera att en formell benämning inte är något som bara upplevs. Det är något faktiskt hur litet det än må tyckas. Således påverkas den faktiska friheten åtminstone något. Hur mycket mer kan diskuteras.

2. Statschefens roll
Du verkar totalt ignorera det faktum att jag anser att vi inte endast ska byta till en ceremoniell president. Kungen hade makt för inte så länge sedan, så en statschef med makt går att skaka fram. Sen att oddsen för detta är extremt låga med tanke på att riksdagen vill försvara sin makt och folket är både flata OCH kungatrogna, det håller jag med om.

3. Hur många miljarder i uteblivna exportintäkter skulle kungens frånvaro ge upphov till?
Jag är nog villig att betala priset. Där jag jobbar ser vi till att vara konkurrenskraftiga utan att kung. Det kan de andra också vara.
Citera
2007-08-14, 19:35
  #63
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
1. Faktisk frihet
Begreppet frihet går det analysera hur länge som helst. Det orkar jag inte. Däremot vill jag bara konstatera att en formell benämning inte är något som bara upplevs. Det är något faktiskt hur litet det än må tyckas. Således påverkas den faktiska friheten åtminstone något. Hur mycket mer kan diskuteras.
Visst är det så men rent konkret skulle inget i din vardag ändras av att Sverige byter statschef, däremot kan vi ge negativa konkreta exempel på ett byte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
2. Statschefens roll
Du verkar totalt ignorera det faktum att jag anser att vi inte endast ska byta till en ceremoniell president. Kungen hade makt för inte så länge sedan, så en statschef med makt går att skaka fram. Sen att oddsen för detta är extremt låga med tanke på att riksdagen vill försvara sin makt och folket är både flata OCH kungatrogna, det håller jag med om.
Även om jag räknar med mig själv som smygrepublikan, jag har haft duster med strix i denna fråga, så är jag även pragmatiker, det finns helt enkelt idag inga godtagbara skäl att byta ut kungahuset.
Detta är även republikanernas akilleshäl, inte nog med att de inte har folket med sig i denna fråga utan de har inte heller presenterat ett realistiskt alternativ för oss att ta ställning till. Det närmaste är, vi ska ha en president.
Jag tycker att det är dags för republikanerna att gå hem till kammaren och komma fram med ett konstitutionellt och realistiskt alternativ till ändring, tänk på att detta är en stor omvälvning av Sverige, inget som du skiter ur näven direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentry
3. Hur många miljarder i uteblivna exportintäkter skulle kungens frånvaro ge upphov till?
Jag är nog villig att betala priset. Där jag jobbar ser vi till att vara konkurrenskraftiga utan att kung. Det kan de andra också vara.
Jag ställer mig väldigt frågande till detta uttalande...
Antingen jobbar du inte direkt med sälj eller så jobbar du inom ett företag som inte är beroende av export.
Citera
2007-08-14, 19:49
  #64
Medlem
Daevass avatar
Så trialbyerror du menar att vi bara betalar räntan på lånet och att själva beloppet vi lånade fortfarande är kvar att betala av? Det vore ju jättebra, ett härligt argument när rödgardisterna snackar om hur onödig och dyr kungen är!
Citera
2007-08-14, 19:56
  #65
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Så trialbyerror du menar att vi bara betalar räntan på lånet och att själva beloppet vi lånade fortfarande är kvar att betala av? Det vore ju jättebra, ett härligt argument när rödgardisterna snackar om hur onödig och dyr kungen är!
Nej, Guadaluperäntan betalas visserligen fortfarande men den är bara 300.000, hela apanaget är på 87 miljoner mig veterligen. Apanaget är ett avtal mellan staten och Karl XIII där kungen sålde slott och gårdar till staten mot dispositionsrätt samt det årliga apanaget....
Citera
2007-08-14, 19:59
  #66
Medlem
Linkerts avatar
Jag tycker vi tvingar kungen att fixa jobb på ica. Han åker runt i landet och tycker bra saker om Sverige. Behöver vi det?
Citera
2007-08-15, 09:38
  #67
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Han åker runt i landet och tycker bra saker om Sverige. Behöver vi det?

...det behöver vi. Behöver vi Dig?
Citera
2007-08-15, 09:59
  #68
Medlem
Hompos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkert
Jag tycker vi tvingar kungen att fixa jobb på ica. Han åker runt i landet och tycker bra saker om Sverige. Behöver vi det?

För mig fyller kungen ett viktigt värde i form av tradition, historia och nationalism. Han fyller också ett värde i form av good will (politisk och ekonomisk) i vår utrikespolitik. Jag uppskattar detta värde till några hundralappar om året... låt oss säga 300:-.

Eftersom 60% av Sveriges befolkning (enligt någon undersökning jag läste) är rojalister så gör jag antagandet att alla dessa delar exakt min åsikt... dvs lågt räknat 5 miljoner medborgare.

5 000 000 * 300:- = 1 500 000 000:-

Mao är kungen värd 1,5 miljarder SEK för Sverige varje år. Detta får vi till det löjliga priset av 55 miljoner SEK.
Citera
2007-08-15, 11:45
  #69
Moderator
Strix m/94s avatar
Tja...

Citat:
Ursprungligen postat av Hompo
För mig fyller kungen ett viktigt värde i form av tradition, historia och nationalism. Han fyller också ett värde i form av good will (politisk och ekonomisk) i vår utrikespolitik. Jag uppskattar detta värde till några hundralappar om året... låt oss säga 300:-.

Eftersom 60% av Sveriges befolkning (enligt någon undersökning jag läste) är rojalister så gör jag antagandet att alla dessa delar exakt min åsikt... dvs lågt räknat 5 miljoner medborgare.

5 000 000 * 300:- = 1 500 000 000:-

Mao är kungen värd 1,5 miljarder SEK för Sverige varje år. Detta får vi till det löjliga priset av 55 miljoner SEK.

...så kan man räkna om man vill. Främst tycker jag monarkin är viktig för att det är ett riktigt och bra styrelseskick. Sedan får man ta de kostnader detta kräver. Men, 55 miljoner är ju bara småpengar i det stora hela. Aldrig att en republik blir billigare. Men oaktat detta är det vad som är rätt som är viktigast.
Citera
2007-08-15, 13:04
  #70
Medlem
Silvanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...mycket så är det. Dagens monarkiska läge grundar sig i en kompromiss inför införandet av 1974 års regeringsform: http://sv.wikipedia.org/wiki/Torekovkompromissen

Min uppfattning är att vi skall ha en parlamentarisk demokrati, med konstitutionell monarki, men den bör förstärkas en aning, enligt nedan:

1. Istället för att som idag talmannen leder regeringsbildandet efter ett val, så bör kungen, som statschef, vara den som gör detta. Det är ju i praktiken en opolitisk uppgift och är inget demokratiskt problem, men har ett högt signalvärde.
2. Kungen bör vara den formelle överbefälhavaren, medan regeringen som idag leder den politiska ledningen, och en militär är, säg försvarsstabschef. Detta är viktigt för då är det kungen som formellt utnämner officerare och det är till kungen = staten som all militär personal har sin trohet. idag är denna trohet tämligen otydlig, vilket är ett demokratiskt problem.
3. För att lagar skall vinna laga kraft skall så klart statschefen skriva under dem. Så är det i de allra flesta länder. Självklart bör kungen ha denna formalitetsfunktion.
4. Utnämningsmakten bör återknytas till kungen. Den som utnämns till ämbetsman i en viss nivå, skall så klart utnämnas av Konungen, för att det skall vara tydligt vartåt troheten skall gå.

Skulle detta vara ett demokratiskt sammanbrott? Nej, och bevisen ligger nära till hands. I länder som Danmark, Norge, Storbritannien, Belgien och Nederländerna har man både en grundmurad demokrati och ett monarkiskt innehåll som påminner om det jag skissar här.

En dylik reformering av den svenska monarkin tror jag skulle kunna hjälpa till att stärka den svenska identiteten, förbättra det politiska systemet och göra såväl politiker som tjänstemän mera medvetna varför de finn - för att tjäna staten = land och folk!

Hear, hear! Mer borde inte behöva sägas. Presidentval är dyrt och leder till presidenter som antingen polariserar folket (G. W. Bush, ett övertydligt exempel) eller ingen bryr sig om (Tysklands president, hur ofta hör man denne nämnas?). I Sverige, med den konstitutionella tradition vi har här, kommer naturligtvis den senare situationen att gälla, presidenten blir en sorts uppgraderad talman. Det republikanerna i praktiken jobbar för är en ytterligare förgråande sossifiering och politrukisering av Sverige.
Citera
2023-09-13, 17:35
  #71
Medlem
Den svenska kungen är efterbliven!
Citera
2023-10-15, 17:56
  #72
Avstängd
many99s avatar
Längesedan kungen hade makten.

Politik tog över monarkins makt 1968.

Rasisterna har inte makt idag.

Kungen är rasist.
__________________
Senast redigerad av many99 2023-10-15 kl. 18:39.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback