Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-10-07, 16:13
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Nåja, hör honom på radio i skrivande stund. Verkar inte alls senil utan lika härligt nördig som alltid.

Jo, han håller ju på som vanligt, har mycket svårt att tro att han flera år ska ha gått mot senilitet. Har för mig att han från början höll på med motorsport själv, och det var där han blev vän med Gunnar Nilsson, kan dock ha fel. Hursomhelst gör han ett utmärkt jobb när han rapporterar om F1-loppen, finns knappast någon som skulle göra det lika bra.
Citera
2022-05-30, 00:17
  #14
Medlem
outback4s avatar
Hörde Farbror Fredrik på radiosporten förut ang Marcus Ericssons bedrift.
Helt otroligt att han lämnar rapporter ännu till radion.
Minns han var bisittare till Jan Svanlund på Monza när Ronnie Peterson kraschade 1978.
1978 alltså! Inte igår direkt...
Han låter ju likadan idag af Petersens. Still going strong.
Citera
2022-11-17, 11:25
  #15
Medlem
Generalanderssons avatar
Fredrik af Petersen är 10x mer kunnig än vad idioten Janne Blomqvist är.
Citera
2022-11-17, 11:50
  #16
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Fredrik af Petersen är 10x mer kunnig än vad idioten Janne Blomqvist är.

Håller med
Han var dessutom på plats på alla lopp vilket Blomman sällan är. Han sitter på Viasat i STHLM
Citera
2022-11-17, 13:16
  #17
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Fredrik af Petersen är 10x mer kunnig än vad idioten Janne Blomqvist är.

Jag har väldigt svårt för Blomqvist. Känns stundom som att han är mer mån om att prata om sin egen excellens än om loppet/sporten.
Lyssnade sporadiskt på F1-podden innan den blev en betalpodd men skulle aldrig i min vildaste fantasi betala pengar för drabblet. Det blev lite komiskt när Blomqvist blev så uppenbart stött av att folk inte vill betala för att lyssna på honom.
Numera lyssnar jag nästan enbart på "The Race" och ser F1 sändningarna via F1 TV. Mycket bättre kommentatorer som har substans i vad de förmedlar.
Citera
2023-05-04, 06:59
  #18
Medlem
horomhebs avatar
Att denna person fortfarande får skriva sina F1-krönikor i DN är märkligt. Att han har kunskap och ett stort kontaktnät är en annan sak, men skriva kan han inte: svammel och syftningsfel, personer nämns omväxlande med för- och efternamn, en meningsbyggnad som är, för att uttrycka det milt, en katastrof.
Sergio [...] kommer in och byter mens de andra kör sakta runt på banan. Tack vare att alla körde in klättrade Max upp till tredje mens Checo kunde behålla ledningen.
Så körde alla sakta runt eller "körde in"? Mens? Det brukar fertila kvinnor ha. Att nämnda Max heter Verstappen och är världsmästare nämns inte överhuvudtaget. Vem Checo är har jag ingen aning om, och jag följer ändå med lite förstrött på avstånd.
Och så här håller det på - och detta stycke var taget på måfå. Att Ferrari benämns omväxlande så, eller Scuderia, eller den slöa svarta hästen från Maranello, och att Red Bull benämns den energiladdade röda tjuren måste få en mindre insatt något förvirrad.
Ferrarin var lite snabbare på den långa rakan och trots att Lewis [...] kunde öppna bakvingen kom han nära men aldrig förbi innan han tvingades stänga den igen. Kanske berodde det på att man kortat sträckan, som man får använda DRS systemet, hade med 100 m.
För en icke initierad måste det vara obegripligt. Dessutom obegriplig kommatering, och ett märkligt hade.
Varför ingen på DN granskar och redigerar texten är konstigt - det känns som en mindre språkbegåvad gymnasist knåpat ihop eländet.
Citera
2023-05-06, 08:05
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Att denna person fortfarande får skriva sina F1-krönikor i DN är märkligt. Att han har kunskap och ett stort kontaktnät är en annan sak, men skriva kan han inte: svammel och syftningsfel, personer nämns omväxlande med för- och efternamn, en meningsbyggnad som är, för att uttrycka det milt, en katastrof.
Sergio [...] kommer in och byter mens de andra kör sakta runt på banan. Tack vare att alla körde in klättrade Max upp till tredje mens Checo kunde behålla ledningen.
Så körde alla sakta runt eller "körde in"? Mens? Det brukar fertila kvinnor ha. Att nämnda Max heter Verstappen och är världsmästare nämns inte överhuvudtaget. Vem Checo är har jag ingen aning om, och jag följer ändå med lite förstrött på avstånd.
Och så här håller det på - och detta stycke var taget på måfå. Att Ferrari benämns omväxlande så, eller Scuderia, eller den slöa svarta hästen från Maranello, och att Red Bull benämns den energiladdade röda tjuren måste få en mindre insatt något förvirrad.
Ferrarin var lite snabbare på den långa rakan och trots att Lewis [...] kunde öppna bakvingen kom han nära men aldrig förbi innan han tvingades stänga den igen. Kanske berodde det på att man kortat sträckan, som man får använda DRS systemet, hade med 100 m.
För en icke initierad måste det vara obegripligt. Dessutom obegriplig kommatering, och ett märkligt hade.
Varför ingen på DN granskar och redigerar texten är konstigt - det känns som en mindre språkbegåvad gymnasist knåpat ihop eländet.

Mens är en subjunktion som finns med i SAOL

https://svenska.se/tre/?sok=Mens&pz=1
Citera
2023-05-07, 21:53
  #20
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Mens är en subjunktion som finns med i SAOL

https://svenska.se/tre/?sok=Mens&pz=1

Må så vara, men en erfaren och mindre obegåvad skribent har tillräcklig känsla för texten genom att undvika vissa ord eller uttryck. Som om man skulle beskriva en tidigare olycksdrabbad kapten på en kapsejsad färja med flera dödsoffer för att "ha många lik i lasten".
Citera
2023-07-29, 10:26
  #21
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Jag har väldigt svårt för Blomqvist. Känns stundom som att han är mer mån om att prata om sin egen excellens än om loppet/sporten.
Lyssnade sporadiskt på F1-podden innan den blev en betalpodd men skulle aldrig i min vildaste fantasi betala pengar för drabblet. Det blev lite komiskt när Blomqvist blev så uppenbart stött av att folk inte vill betala för att lyssna på honom.
Numera lyssnar jag nästan enbart på "The Race" och ser F1 sändningarna via F1 TV. Mycket bättre kommentatorer som har substans i vad de förmedlar.
Ett ”lite” sent svar men.. Det är exakt så som jag oxå känner kring Janne B. Tror att han är mer kunnig än vad han egentligen är, även om det märks klart o tydligt att hans kunskaper om F1 och motorsport i övrigt inte är de största - tycker faktiskt att det är stor skillnad på kunskapen/expertisen till Janne mot de norska o danska kommentatorerna/experterna. Jag fattar bara inte hur han har fått kommentera F1 i Sverige i över 20 år.

Annars så tycks han vara, precis som du skriver, en självgod liten jäkel.. tycker även att han har en tendens till att bli otrevlig på den SK F1 bloggen som han hade i flera år, och på sociala medier om ngn säger emot han eller ifrågasätter saker o ting som han påstår.

Ja, vi får tacka oss till att det finns andra alternativ än JB.
Citera
2023-07-29, 10:29
  #22
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Att denna person fortfarande får skriva sina F1-krönikor i DN är märkligt. Att han har kunskap och ett stort kontaktnät är en annan sak, men skriva kan han inte: svammel och syftningsfel, personer nämns omväxlande med för- och efternamn, en meningsbyggnad som är, för att uttrycka det milt, en katastrof.
Sergio [...] kommer in och byter mens de andra kör sakta runt på banan. Tack vare att alla körde in klättrade Max upp till tredje mens Checo kunde behålla ledningen.
Så körde alla sakta runt eller "körde in"? Mens? Det brukar fertila kvinnor ha. Att nämnda Max heter Verstappen och är världsmästare nämns inte överhuvudtaget. Vem Checo är har jag ingen aning om, och jag följer ändå med lite förstrött på avstånd.
Och så här håller det på - och detta stycke var taget på måfå. Att Ferrari benämns omväxlande så, eller Scuderia, eller den slöa svarta hästen från Maranello, och att Red Bull benämns den energiladdade röda tjuren måste få en mindre insatt något förvirrad.
Ferrarin var lite snabbare på den långa rakan och trots att Lewis [...] kunde öppna bakvingen kom han nära men aldrig förbi innan han tvingades stänga den igen. Kanske berodde det på att man kortat sträckan, som man får använda DRS systemet, hade med 100 m.
För en icke initierad måste det vara obegripligt. Dessutom obegriplig kommatering, och ett märkligt hade.
Varför ingen på DN granskar och redigerar texten är konstigt - det känns som en mindre språkbegåvad gymnasist knåpat ihop eländet.
Jag vet inte ju inte, men på mig så verkar det som att åldern har hämtat in Fredrik af Petersen på senare år, tycker att han mer eller mindre framstår som dement när man lyssnar på han i dag.

Kanske på tiden att pensionera sig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback