Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-05, 21:03
  #5713
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det låter väl som en bra plan. Basmodellen av Mini M2 har 8 GB RAM, även om 8 GB räcker mycket längre i en M2 än i en Intel-Mac så undrar jag om det är tillräckligt? Kanske 16 GB vore bättre att satsa på redan från början?

Jag håller nog med. Jag vet inte så mycket om Mac nu för tiden iofs. Jag hade en Mac mini 2011(?) när jag höll på att utveckla till ios. Sen hade jag den som server för mindre grejer, typ git osv, och det funkade väldigt bra då den var tyst och liten, tryckte in den i bokhyllan bara. Var tvungen att öppna upp och ta bort damm någon gång för den blev skitvarm en gång dock, men den hade samlat på sig rejält med damm över åren. Det kanske har fixats med nya versioner. Det var enkelt att snurra upp och ta bort, jag hade bara inte gjort det på många år.

I alla fall - 8gb låter väldigt lite idag. Möjligen var det lite lite för 10 år sedan? Å andra sidan beror det ju på vad du ska göra med den, men 16 känns väl som lägstanivå idag?

Kikade på Inet och Webhallen - allt färdigbyggen är minst 16, de mesta är 32 eller till och med 64 GB Ram. Det enda jag hittade med 8GB var en raspberry pi, vilket i mina öron låter löjligt men då förstår man vad man jämför med.

Såklart är det inte M2 som du säger och det är inte Mac heller. Det beror kanske lite på vad som ska köras iofs.

Ska man bara ha tre tabbar safari och inget annat så är det säkert helt OK med 8?
__________________
Senast redigerad av IRME 2024-04-05 kl. 21:05.
Citera
2024-04-06, 00:43
  #5714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det låter väl som en bra plan. Basmodellen av Mini M2 har 8 GB RAM, även om 8 GB räcker mycket längre i en M2 än i en Intel-Mac så undrar jag om det är tillräckligt? Kanske 16 GB vore bättre att satsa på redan från början?

Hur menar du att du ska koppla in paddan? Apple har nånting som heter Sidecar:

https://support.apple.com/sv-se/guid...hlf3c6f7ae/mac

Här finns nånting också för att använda en iPad som skärm till Mac Mini:

https://astropad.com/getting-started...-luna-display/

Kikat på reviews på tuben och konsensus är att såvida man inte kör mååånga tracks så fixar M2an appen. Jag tror att det bör räcka. Sen är frågan hur framtidssäker den är, men å andra sidan går det att kränga av den om 1-2 år och uppgradera. Kostar 7200 om jag köper den helt ny via en student. Den billigaste avslutade annonsen via Tradera har varit 5100:-. Men mer vanligt att auktionerna brukar sluta på 6000. Även Blocket ligger kring de priserna. Så att använda en dator i kanske ett till två år och backa en tusenlapp för att sedan uppgradera är inte jättefarligt.

Det finns även Camostudios appen så det alternativet fungerar också.

Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag håller nog med. Jag vet inte så mycket om Mac nu för tiden iofs. Jag hade en Mac mini 2011(?) när jag höll på att utveckla till ios. Sen hade jag den som server för mindre grejer, typ git osv, och det funkade väldigt bra då den var tyst och liten, tryckte in den i bokhyllan bara. Var tvungen att öppna upp och ta bort damm någon gång för den blev skitvarm en gång dock, men den hade samlat på sig rejält med damm över åren. Det kanske har fixats med nya versioner. Det var enkelt att snurra upp och ta bort, jag hade bara inte gjort det på många år.

I alla fall - 8gb låter väldigt lite idag. Möjligen var det lite lite för 10 år sedan? Å andra sidan beror det ju på vad du ska göra med den, men 16 känns väl som lägstanivå idag?

Kikade på Inet och Webhallen - allt färdigbyggen är minst 16, de mesta är 32 eller till och med 64 GB Ram. Det enda jag hittade med 8GB var en raspberry pi, vilket i mina öron låter löjligt men då förstår man vad man jämför med.

Såklart är det inte M2 som du säger och det är inte Mac heller. Det beror kanske lite på vad som ska köras iofs.

Ska man bara ha tre tabbar safari och inget annat så är det säkert helt OK med 8?

Apple silicon chipen swapar och som vanligt är Apple sjukt duktiga på att optimera OS:et med sin hårdvara. Finns många videos på Youtube där kreatörer lastar på basmodellerna med uppgifter och de klarar sig fint. Hade inte telefonerna 4GB fram tills nyligen?
__________________
Senast redigerad av Momika 2024-04-06 kl. 00:50.
Citera
2024-04-07, 12:02
  #5715
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ska man bara ha tre tabbar safari och inget annat så är det säkert helt OK med 8?
Jag har en M1 med 8GB. Om jag idag skulle köpa en ny skulle jag välja 16GB, men 8GB räcker förvånansvärt långt på M1, mycket längre än på motsvarande Windows-burk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback