Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-23, 16:06
  #25
Medlem
Har hört om en gruva i avesta där det tydligen ska spöka rätt mkt, och ett tecken på att det spökar där när man kommer dit ska det tydligen hänga en vit trasa i ett träd vid gruvan. är det någon som känner till detta?
Citera
2008-05-23, 16:26
  #26
Medlem
Har nog vart på alla platser man kan vara på som är intressanta i avesta
Citera
2008-08-04, 06:19
  #27
Medlem
hiphopopotamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_freak
Har hört om en gruva i avesta där det tydligen ska spöka rätt mkt, och ett tecken på att det spökar där när man kommer dit ska det tydligen hänga en vit trasa i ett träd vid gruvan. är det någon som känner till detta?

Kan det vara långgruvan? Det är rätt kusligt där.
Citera
2008-08-11, 17:50
  #28
Medlem
Möjligt att det var ett par UEare som gjorde fyndet?

http://www.dt.se/nyheter/avesta/article340372.ece

Och vart ska de fraktas i falun? Möjligt att de ska till "ryggen"?
Citera
2008-08-31, 12:47
  #29
Medlem
tänkte försöka få liv i den här tråden igen å undra om någon vet nå mer om kulverterna i koppardalen? har ni vart ner? vart går dom? risker? bilder? är fett sugen på att gå ner där men trotts att vi har letat så värkar det omöjligt att hitta.
Citera
2008-08-31, 13:14
  #30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefonstolpe
Detta låter onekligen som en omformarstation. De har just dessa delar som du beskriver.




Låter inte helt orimligt men oftast ligger dessa ledningscentraler ganska nära staden i sig, det måste gå lätt och snabbt att flytta dit de styrande.

Civilförsvaret hade en berganläggning i Krylbo/Bjurforsområdet, dom stängde den för att den var för dyra att underhålla, avfukta mm.
Jag har för mig att den har ersatts av en byggnad ovanjord.

Luftvärnstornen vid Krylbo var bestyckade med Lvkanoner, fanns en lite mer seriös variant 3 mil norr om Avesta vid Krånghede transformatorstation, 5-6 bunkertorn även de med lv kanoner i, även dessa är rivna.

Finns en stängd gruva i Garpenberg, smältarmossgruvan.
http://www.bergsbruk.se/Dalarna/dala...s_smaltarm.htm
Citera
2008-08-31, 14:55
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Civilförsvaret hade en berganläggning i Krylbo/Bjurforsområdet, dom stängde den för att den var för dyra att underhålla, avfukta mm.
Jag har för mig att den har ersatts av en byggnad ovanjord.

Luftvärnstornen vid Krylbo var bestyckade med Lvkanoner, fanns en lite mer seriös variant 3 mil norr om Avesta vid Krånghede transformatorstation, 5-6 bunkertorn även de med lv kanoner i, även dessa är rivna.

Finns en stängd gruva i Garpenberg, smältarmossgruvan.
http://www.bergsbruk.se/Dalarna/dala...s_smaltarm.htm


Har du vart in i den där gruvan? kan man komma ner i sälvaste gruvan eller bara in i gruvbyggnadena?
Citera
2008-08-31, 15:42
  #32
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mus92
Har du vart in i den där gruvan? kan man komma ner i sälvaste gruvan eller bara in i gruvbyggnadena?

Nix pix har inte varit in där,komma ner i gruvan är nog svårt, tror inte den länspumpas längre, dvs vattenfylld.
Citera
2008-08-31, 16:22
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nix pix har inte varit in där,komma ner i gruvan är nog svårt, tror inte den länspumpas längre, dvs vattenfylld.

okej är det nått specielt i byggnaderna tror du? nån som har vart där?
Citera
2008-08-31, 19:13
  #34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mus92
okej är det nått specielt i byggnaderna tror du? nån som har vart där?

Tja det är maskinerier, dvs spel för gruvhissen osv.
Ja men det var flera år sedan, det är stängsel runt området, du åker in mitt emot där hyreshusen som HA skulle bygga om till sitt kvarter men som Boliden köpte in och rev.
Citera
2008-08-31, 21:30
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Tja det är maskinerier, dvs spel för gruvhissen osv.
Ja men det var flera år sedan, det är stängsel runt området, du åker in mitt emot där hyreshusen som HA skulle bygga om till sitt kvarter men som Boliden köpte in och rev.

okej, låter värt ett besök, brukar securitas eller nå andra vakt bolak va där å kika eller?
Citera
2008-08-31, 23:58
  #36
Medlem
Svithjods avatar
Tror inte det är någon större bevakning där..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback