Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-03, 14:34
  #325
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ok, då är vi förmodligen överrens om att eventuella svårigheter vid regeringsbildning inte är avgörande för ett lands politiska utveckling eller funktionssätt.

Därmed ser jag inga bra argument för att ha en riksdagsspärr.

Att argumentera kring riksdagsspärren blir nog lite som att argumentera kring om årorna på en båt ska vara röda eller blåa, det förändrar inget vad det gäller funktionen.
Citera
2024-03-04, 10:34
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ok, då är vi förmodligen överrens om att eventuella svårigheter vid regeringsbildning inte är avgörande för ett lands politiska utveckling eller funktionssätt.

Därmed ser jag inga bra argument för att ha en riksdagsspärr.

Argumented for en Riksdagsspärr har ju alltid varit att säkerställa att vissa extrema politiska rörelser inte får politisk representation. Just nu garanterar ju 4% spärren främst att Tokfeministerna inom (F!) inte kommer in. Samtidigt skapar det ett behov av att taktik rösta inom blocken vilket gör att (L) och (MP) nästan säkert kommer att klara sig nästa gång också och därmed kunne fortsätta arbeta för att förstöra landet...

Tror rent taktiskt vore det bättre om 4% spärren skulle tas bort. Det skulle ta bort behovet av taktikröstande och både (L) och (MP) kunde fortsätta krympa ända tills det endast var ett mandat som förlorades när de åkte ut. Då skulle ingen bry sig om dem...
Citera
2024-03-04, 12:09
  #327
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag vidhåller att man avskaffar spärren, men också minskar till 199 mandat istället.
Citera
2024-03-05, 06:06
  #328
Medlem
Redan de gamla babylonierna räknade tamigfan med rentav irrationella tal; det är närmast obegripligt att denna uråldriga grottfolksmagi fixerad vid heltalen fortfarande kringkretsar så många ting i vardagslivet!

Varför skulle inte en ledamot i riksdagen kunna ha, typ, 1,0305732 röster?
Citera
2024-04-13, 23:26
  #329
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Argumented for en Riksdagsspärr har ju alltid varit att säkerställa att vissa extrema politiska rörelser inte får politisk representation. Just nu garanterar ju 4% spärren främst att Tokfeministerna inom (F!) inte kommer in. Samtidigt skapar det ett behov av att taktik rösta inom blocken vilket gör att (L) och (MP) nästan säkert kommer att klara sig nästa gång också och därmed kunne fortsätta arbeta för att förstöra landet...

Tror rent taktiskt vore det bättre om 4% spärren skulle tas bort. Det skulle ta bort behovet av taktikröstande och både (L) och (MP) kunde fortsätta krympa ända tills det endast var ett mandat som förlorades när de åkte ut. Då skulle ingen bry sig om dem...

Ett annat argument är att om ett parti inte har ett visst antal mandat. kan man inte delta i utskottsarbetena. De skulle då reduceras till knapptryckare, och inte kunna påverka/delta i det vardagliga arbetet. Det finns 16 utskott. (tror jag)
Citera
2024-04-14, 11:53
  #330
Medlem
Höj till 6 %.
Citera
2024-04-17, 09:27
  #331
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Jag tycker absolut att spärren ska avskaffas och också att inslaget av personval borde stärkas. Demokratin skulle må bra av det. Jag tänker mig ett preferensvalssystem liknande det som irländarna har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback