Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-14, 09:30
  #1
Medlem
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men ibland när jag har sovit dåligt/har dålig sömn så får jag som "drömmar" så fort jag stänger ögonen. Ta inatt t.ex. har sovit dåligt sista veckan p.g.a. medicinering. Igår somnade jag, sedan två timmar senare vaknar jag, jag är vaken, men fortf. trött, stänger jag ögonen så skenar tankarna iväg, drömliknande. Men öppnar jag ögonen är jag tillbaka i "verkligheten". Men så fort jag stänger så börjas det igen. Sker ofta när jag är sjuk också, när man har feber o.s.v. Även värre om jag sett någon film eller så precis innan jag somnat, då kan "drömmarna" ha med filmen att göra.

Vad är detta? Är det att kroppen är vaken men skallen fortf. är i något halv-sovande tillstånd?
Citera
2024-05-14, 10:40
  #2
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men ibland när jag har sovit dåligt/har dålig sömn så får jag som "drömmar" så fort jag stänger ögonen. Ta inatt t.ex. har sovit dåligt sista veckan p.g.a. medicinering. Igår somnade jag, sedan två timmar senare vaknar jag, jag är vaken, men fortf. trött, stänger jag ögonen så skenar tankarna iväg, drömliknande. Men öppnar jag ögonen är jag tillbaka i "verkligheten". Men så fort jag stänger så börjas det igen. Sker ofta när jag är sjuk också, när man har feber o.s.v. Även värre om jag sett någon film eller så precis innan jag somnat, då kan "drömmarna" ha med filmen att göra.

Vad är detta? Är det att kroppen är vaken men skallen fortf. är i något halv-sovande tillstånd?

Du beskriver sömbrist och hallucinationer. Har troligtsvis med varandra att göra.

Samt, du skriver att du tar medicin nu också? Vad för medicin? Läs på biverkningarna.

Låter inte som något att oroa sig över hur som helst.
Citera
2024-05-14, 10:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Du beskriver sömbrist och hallucinationer. Har troligtsvis med varandra att göra.

Samt, du skriver att du tar medicin nu också? Vad för medicin? Läs på biverkningarna.

Låter inte som något att oroa sig över hur som helst.

Det är en SSRI (Escitalopram). Insomnia är en vanlig bi-effekt.
Citera
2024-05-14, 10:48
  #4
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Det är en SSRI (Escitalopram). Insomnia är en vanlig bi-effekt.

Då har du ju allt på svart och vitt, men är det ett stort problem ska du be om att få byta medicin, eller testa annan dosering. Dom flesta bikverningar från SSRI försvinner i regel snabbt. Viktuppgång är dock en som sällan försvinner.
Citera
2024-05-14, 10:59
  #5
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Då har du ju allt på svart och vitt, men är det ett stort problem ska du be om att få byta medicin, eller testa annan dosering. Dom flesta bikverningar från SSRI försvinner i regel snabbt. Viktuppgång är dock en som sällan försvinner.

Då vet du väl också att det är vanligt att det kan vara tungt i början oavsett vilken sorts SSRI du än tar? Visst finns undantag, men nästan bättre att rida ut. Trist som fan att börja om på nytt om och om igen. Sömnstörningar är den vanligaste biverkningen tillsammans med nedstämdhet. Vanligare än viktuppgång.

Tror viktuppgång är lika vanligt som aptitlöshet. Så.. men folk blir mer skrämda av viktuppgång.
Jag har ätit ett tiotal olika SSRI under mitt liv och enbart rasat i vikt av alla. Är nog mer individuellt än sömnstörningar som drabbat de flesta.
Citera
2024-05-14, 10:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Då har du ju allt på svart och vitt, men är det ett stort problem ska du be om att få byta medicin, eller testa annan dosering. Dom flesta bikverningar från SSRI försvinner i regel snabbt. Viktuppgång är dock en som sällan försvinner.

Ja troligtvis hallucinationer säger du, kan de vara det även fast jag inte "ser" någonting? Det är egentligen mest att när jag stänger ögonen så känns det som jag är i något drömscenario i tankarna. T.ex. igår så såg jag någon kass komedi innan jag somnade, hade med bröllop att göra. Då gick tankarna när jag stängde ögonen likt "Måste göra klart den här bröllopsplaneringen innan jag kan somna", d.v.s. alla tankarna rör sig mot filmen jag såg. Öppnar jag ögonen så släpper de tankarna, stänger jag igen så skenar det iväg igen. Har ofta liknande vid feber. Troligtvis helt normal mest intresserad av om det kallas något specifikt/går att läsa om.

Men ja någon form av hallucinationer kanske stämmer.
Citera
2024-05-14, 11:02
  #7
Medlem
Gjuteriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men ibland när jag har sovit dåligt/har dålig sömn så får jag som "drömmar" så fort jag stänger ögonen. Ta inatt t.ex. har sovit dåligt sista veckan p.g.a. medicinering. Igår somnade jag, sedan två timmar senare vaknar jag, jag är vaken, men fortf. trött, stänger jag ögonen så skenar tankarna iväg, drömliknande. Men öppnar jag ögonen är jag tillbaka i "verkligheten". Men så fort jag stänger så börjas det igen. Sker ofta när jag är sjuk också, när man har feber o.s.v. Även värre om jag sett någon film eller så precis innan jag somnat, då kan "drömmarna" ha med filmen att göra.

Vad är detta? Är det att kroppen är vaken men skallen fortf. är i något halv-sovande tillstånd?

Kan flika in med att jag ofta upplever samma sak. Det händer oftast när jag är väldigt trött, som du nämner, men jag går inte på några mediciner eller droger. Antar att gränsen mellan sömn och vakenhet blir lite suddig för en del ibland.
Citera
2024-05-14, 11:19
  #8
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Då vet du väl också att det är vanligt att det kan vara tungt i början oavsett vilken sorts SSRI du än tar? Visst finns undantag, men nästan bättre att rida ut. Trist som fan att börja om på nytt om och om igen. Sömnstörningar är den vanligaste biverkningen tillsammans med nedstämdhet. Vanligare än viktuppgång.

Tror viktuppgång är lika vanligt som aptitlöshet. Så.. men folk blir mer skrämda av viktuppgång.
Jag har ätit ett tiotal olika SSRI under mitt liv och enbart rasat i vikt av alla. Är nog mer individuellt än sömnstörningar som drabbat de flesta.

Viktuppgång är klart vanligare än viktnedgång, sen är det enklare att gå upp i vikt än att förlora det, så klart det är mer skrämmande. Kan ta år att bli av med vikten. Sen inte för att nämna alla 100st biverkningar som finns, varav dom flesta försvinner dock.

Aptislöshet kan också vara av andra anledningar, likaså hetshätning. Men kanske anledningen till att man börjar med SSRI till att börja med. Ex depression.

Säger inte att han ska sluta med sin medicin nu, bara om det är ett stort problem. Det är upp till TS själv att bedömma, eller i hjälp med sin läkare.

Kan man inte sova under flera veckors tid och börjar halllucinera så ser jag inte hur det är värt att fortsätta med under några omständigheter. För långvarig sömnbrist har permanenta konsekvenser så småningom. Nu är TS knappast inte närheten av det än.
Citera
2024-05-14, 11:24
  #9
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Ja troligtvis hallucinationer säger du, kan de vara det även fast jag inte "ser" någonting? Det är egentligen mest att när jag stänger ögonen så känns det som jag är i något drömscenario i tankarna. T.ex. igår så såg jag någon kass komedi innan jag somnade, hade med bröllop att göra. Då gick tankarna när jag stängde ögonen likt "Måste göra klart den här bröllopsplaneringen innan jag kan somna", d.v.s. alla tankarna rör sig mot filmen jag såg. Öppnar jag ögonen så släpper de tankarna, stänger jag igen så skenar det iväg igen. Har ofta liknande vid feber. Troligtvis helt normal mest intresserad av om det kallas något specifikt/går att läsa om.

Men ja någon form av hallucinationer kanske stämmer.

Du förklarar sömnbrist tillfullo! När du drömmer kan du med 99% säkerhet dra paralleler till vad du gjort under dagen, eller dom senaste dagarna. Som hjänans sätt att sortera och skapa minnen.

Ett annat exempel är om du sitter och maniskt spelar ett spel, eller utför en arbetsuppgift under många timmar under en dag eller flera, så kan man uppleva precis det du beskriver. Har själv även uppleft detta men det kommer gå över om du börjar sova bättre.

Läs om sömnbrist. Om just detta har ett annat namn är jag osäker på. Ett förslag är att googla på Engelska, då hittar du mycket mer.
Citera
2024-05-14, 11:25
  #10
Medlem
Permafloxs avatar
Eller helt enkelt en tråkig biverkning av din medicin och inget mer. Majoritetet bivkerningar rapporteras ju inte tyvärr.
Citera
2024-05-14, 11:39
  #11
Medlem
Brukade hamna i det tillståndet när jag höll på med meditation för att lyckas klardrömma, även fast jag sov bra osv. Tror det är hjärnan som försöker sova (även om kroppen är pigg). Brukade försöka sova på rygg (det går inte för mig), när bilderna dök upp framför ögonlocken brukade jag rycka till och så försvann de. I detta läge har man klardrömmar nära till hands, och fortsätter du drifta bort kan du somna och vara medveten i dina drömmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback