Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-14, 10:59
  #13
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är ett aktieföretag, ett mejl där de säger nej med hänvisning till hur du överklagar är nog.
Det är bara för myndighetsbeslut du har rätt till ett skriftligt beslut.
Ett beslut av ett kommunalt aktiebolag eller någon anställd i sagda bolag är inte ett myndighetsbeslut.

Tar det med kommunalråden. Tack för svar!
Citera
2024-05-14, 18:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Tar det med kommunalråden. Tack för svar!

Vad har kommunalråden med det att göra?
Ta det med politikerna i bolagets styrelse eller med kommunfullmäktige (som tillsätter styrelsen).

Bolaget är ju kommunägt så eventuellt kompensation till alla abonnenter hade ju betalats av kommunens skattebetalare dvs abonnenterna själva.
Citera
2024-05-15, 08:14
  #15
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad har kommunalråden med det att göra?
Ta det med politikerna i bolagets styrelse eller med kommunfullmäktige (som tillsätter styrelsen).

Bolaget är ju kommunägt så eventuellt kompensation till alla abonnenter hade ju betalats av kommunens skattebetalare dvs abonnenterna själva.

Du har ju rätt, Uppsala Vattens bedrifter behöver många gånger lyftas upp till ytan. Själv ser jag det som ETT sätt att runda skattehöjningar Man bildar kommunala ABn och kan tricksa med avgifterna…
Det är en viktig principsak, förorsakar de abonnenterna kostnader skall dom kompensera för det. ARN eller KO kanske är en annan väg…
Citera
2024-05-15, 16:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Du har ju rätt, Uppsala Vattens bedrifter behöver många gånger lyftas upp till ytan. Själv ser jag det som ETT sätt att runda skattehöjningar Man bildar kommunala ABn och kan tricksa med avgifterna…
Det är en viktig principsak, förorsakar de abonnenterna kostnader skall dom kompensera för det. ARN eller KO kanske är en annan väg…

Vet inte om man kan hävda att de orsakat kostnader/skada. Däremot är det ett såpass långt avbrott att det helt klart motiverar avdrag på den fasta avgiften.
Citera
2024-05-17, 04:28
  #17
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Vet inte om man kan hävda att de orsakat kostnader/skada. Däremot är det ett såpass långt avbrott att det helt klart motiverar avdrag på den fasta avgiften.

Eftersom jag själv arbetat inom området vet jag mycket väl att skilja på akutjobb eller ej! Däremot har man själva erkänt att man förorsakat ”skadan” vid reparation av en läcka, ca tre månader innan de höga halterna av PAH upptäcktes! Detta aktualiserar även vad som det kan tänkas komma att innebära att det finns så många gjutjärnsledningar för vatten invändigt målade med Bitumen! Förfallet av VA-ledningarna kommer att medföra ofantliga kostnader inom en snar framtid…
Citera
2024-05-17, 04:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longlake
Eftersom jag själv arbetat inom området vet jag mycket väl att skilja på akutjobb eller ej! Däremot har man själva erkänt att man förorsakat ”skadan” vid reparation av en läcka, ca tre månader innan de höga halterna av PAH upptäcktes! Detta aktualiserar även vad som det kan tänkas komma att innebära att det finns så många gjutjärnsledningar för vatten invändigt målade med Bitumen! Förfallet av VA-ledningarna kommer att medföra ofantliga kostnader inom en snar framtid…

Jag syftade till om de orsakat dig skada. Det är det du skulle kunna få ersättning för och det kan jag inte se att de gjort.
Däremot så har du inte haft tillgång till dricksvatten under en såpass lång period att det är motiverat med en reducerad avgift.
Citera
2024-05-17, 14:32
  #19
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag syftade till om de orsakat dig skada. Det är det du skulle kunna få ersättning för och det kan jag inte se att de gjort.
Däremot så har du inte haft tillgång till dricksvatten under en såpass lång period att det är motiverat med en reducerad avgift.

Jag föreslog för enkelhetens skull att de skulle göra ett avdrag på 100 m3 på varje abonnents faktura!
Sedan verkar hela storyn knepig, lagades läckan i mitten på december, och halten var otjänlig i mitten på mars, hur hög var den inte då precis efter att läckan lagades? Normalt spolar man ur närliggande brandposter i samband med att vattnet släpps på för mycket jox ligger i botten ledningarna! Nu håller man på och ”panikbyter” vissa ledningar… Så omständigt som det är idag så tar det evigheters evighet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback