Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-13, 08:24
  #1
Medlem
Odd3lishs avatar
Hej!
Jag lämnade in min bil förra fredagen för felsökning, alltså för 10 dagar sedan nu. Jag bytte generator på samma verkstad i Januari, nu fick jag beskedet att jag behöver byta den igen. Jag sa ”kör på”, det dröjer 2 dagar sedan ringer jag och frågar hur det går varpå han säger att han försökt ringa mig flera gånger och att han hade försökt med två olika generatorer från skroten men ingen funkade, han sa då att vi borde beställa en ny, kör på sa jag. Nu ringer jag igen och han påstår att den nya generatorn (från Skruvat) inte heller funkade och han måste beställa en ny igen. Jag fattar ju att det är något annat som spökar, jag sa därför till honom att stoppa i den gamla så hämtar jag bilen.

Har alltså stått utan bil i 10 dagar för ingenting, vet inte vad han tänker ta betalt för men felsökning skulle kosta 800:-.

Kan han kräva något annat än felsökningskostnaden?

Mvh
Citera
2024-05-13, 10:42
  #2
Medlem
pMTqs avatar
Räkna med att betala för flera arbetstimmar än det egentligen tagit och platsen i garaget om det är en blatte. Är det en reko verkstad så lär du bara behöva betala för felsökning och kanske 1-2 timmar arbete.

Beror helt enkelt på vilken typ av verkstad och person du lämnat bilen till. Som regel ska du aldrig ta bilen till kedjor eller blattar.
Citera
2024-05-13, 10:45
  #3
Medlem
Vad är det för en tomtebloss verkstad? antagligen drar han ut på det för han använder din bil, jag hade aldrig betalt, en generator måste va en av de simplaste reparationerna.
Citera
2024-05-13, 12:31
  #4
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Vad är det för en tomtebloss verkstad? antagligen drar han ut på det för han använder din bil, jag hade aldrig betalt, en generator måste va en av de simplaste reparationerna.

... och att få en generator att fungera, begagnad som ny, räcker det med simplaste "underhuvenkännedom".
Möjligen kan det vara ett annat fel, typ, lös kabel i andra ändan, men det är basic att kolla när man felsöker.
Citera
2024-05-13, 13:24
  #5
Medlem
UppsalaMILFs avatar
Arbetstid och frakter kommer du stå för.
Citera
2024-05-13, 13:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyAbbekos
Vad är det för en tomtebloss verkstad? antagligen drar han ut på det för han använder din bil, jag hade aldrig betalt, en generator måste va en av de simplaste reparationerna.

Det är det också. Verkar vara en sån verkstad som ger andra verkstäder dåligt rykte.
Citera
2024-05-13, 14:01
  #7
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odd3lish
Hej!
Jag lämnade in min bil förra fredagen för felsökning, alltså för 10 dagar sedan nu. Jag bytte generator på samma verkstad i Januari, nu fick jag beskedet att jag behöver byta den igen. Jag sa ”kör på”, det dröjer 2 dagar sedan ringer jag och frågar hur det går varpå han säger att han försökt ringa mig flera gånger och att han hade försökt med två olika generatorer från skroten men ingen funkade, han sa då att vi borde beställa en ny, kör på sa jag. Nu ringer jag igen och han påstår att den nya generatorn (från Skruvat) inte heller funkade och han måste beställa en ny igen. Jag fattar ju att det är något annat som spökar, jag sa därför till honom att stoppa i den gamla så hämtar jag bilen.

Har alltså stått utan bil i 10 dagar för ingenting, vet inte vad han tänker ta betalt för men felsökning skulle kosta 800:-.

Kan han kräva något annat än felsökningskostnaden?

Mvh

I värst fall betalar du för alla timmars arbete, frakter, hittepå miljö påslag och felsökningen. Kan säkert bli några tusenlappar.

Eller om det är en seriös verkstad 1000kr för felökningen och inget mer. Men låter knappast som det.
Citera
2024-05-13, 14:02
  #8
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odd3lish
Hej!
Jag lämnade in min bil förra fredagen för felsökning, alltså för 10 dagar sedan nu. Jag bytte generator på samma verkstad i Januari, nu fick jag beskedet att jag behöver byta den igen. Jag sa ”kör på”, det dröjer 2 dagar sedan ringer jag och frågar hur det går varpå han säger att han försökt ringa mig flera gånger och att han hade försökt med två olika generatorer från skroten men ingen funkade, han sa då att vi borde beställa en ny, kör på sa jag. Nu ringer jag igen och han påstår att den nya generatorn (från Skruvat) inte heller funkade och han måste beställa en ny igen. Jag fattar ju att det är något annat som spökar, jag sa därför till honom att stoppa i den gamla så hämtar jag bilen.

Har alltså stått utan bil i 10 dagar för ingenting, vet inte vad han tänker ta betalt för men felsökning skulle kosta 800:-.

Kan han kräva något annat än felsökningskostnaden?

Mvh

Ni har ju inte heller kommit överrens om ett pris, för då finns det lagar som styr hur dyrt det kan bli utan att ni kommit överrens om något nytt.
Citera
2024-05-14, 19:12
  #9
Medlem
Odd3lishs avatar
Tack för alla inputs! Slapp betala en krona så slapp bli förbannad. Får ta mig till Fordverkstad för en felsökning istället
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback