Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-05-14, 15:51
  #13
Medlem
henrikos avatar
Idag gick SVT ut med reviderade uppgifter från FN, så från 15000 barn, som många palestinier och liknande skanderat på våra gator, så senaste budet nu är under 5000 barn.
__________________
Senast redigerad av henriko 2024-05-14 kl. 15:55.
Citera
2024-05-14, 15:54
  #14
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är pinsamt att läsa hur chipsfeta Svenskar sitter en kontinent bort och rapande skriker, skrattar och klappar händer åt TV'n när ett krig väller över två civilbefolkningar som inte gjort mer än att födas på fel sida av respektive taggtrådsgräns.

Det är pinsamt om du inbillar dig att den kulturella klyftan inte skulle ha existerat utan staketet. Tror du verkligen staketet kom först och konflikten efteråt?
Citera
2024-06-08, 11:50
  #15
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Redan tidigt under kriget uppgav myndigheterna i Gaza (dvs Hamas) att 30000 varav 14000 barn dödats av IDF. Den siffran tycks vara ganska konstant. Senaste siffran jag har hört låg på 34000. Enligt hamas var det således ett oerhört dödande i början men inte nu längre.

Är det nån som vet om det finns någon folkbokföring i Gaza? Hur beräknar man antalet döda?

I Sverige dör ca 100.000 personer varje år. Varje år! Fruktansvärt... och då är Sverige inte ens i krig. Hur kommer detta sig kan man undra? Tja, livet är en sjukdom med 100% dödlig utgång. Människor föds och människor dör. Sånt är livet och det kan vi inte göra så mycket åt. Så är det här i Sverige och så är det naturligtvis även i Gaza.

Jag kan inte hitta statistik över hur många som dör i Gaza per år. I alla fall ingen tillförlitlig statistik men om vi tänker oss att dödligheten i Gaza är som här i Sverige så dör ca 24.000 människor i Gaza varje år. Det blir ca 2.000 per månad vilket med enkel matematik blir ca 16.000 på 8 månader.

Den siffra jag sett över antalet personer som dött i Gaza sedan den 7:e oktober är ca 35.000. Den siffran kommer från Hamas. Bara det faktum att siffran kommer från terroristorganisationen Hamas gör att man starkt ifrågasätter siffrans validitet. Dock finns det en sak som är oerhört viktig att notera och ständigt påminna om; Hamas särskiljer inte på vem som dött utan 35.000 är en totalsiffra. Hamas räknar med att slöa och slappa media inte ska orka hålla på med att notera detaljer. Som vanligt, det viktiga är inte sanningen utan att man "vinner" informationskriget.

Om vi nu skulle tänka oss att det verkligen är ca 35.000 människor som dött så kan vi alltså börja med att dra bort de ca 16.000 människor som ändå skulle ha dött pga ålderdom eller åldersrelaterade sjukdomar. Då är vi nere på ca 19.000 personer.

IDF hävdar att ca 15.000 Hamasterrorister dödats. Jag vet naturligtvis inte hur väl den siffran stämmer överens med verkligheten men personligen sätter jag mycket högre tilltro till det Israel säger än det som Hamas säger. Räknar vi bort även dessa ca 15.000 personer är vi nere på ca 4.000 döda.

Ca 4.000 döda människor är ca 4.000 för många men det är ju nästan 90% mindre än vad Hamas försöker göra sken av. Vidare är frågan vem som är ansvarig för dessa ca 4.000 människors död. Vi vet att Hamas använder civila som mänskliga sköldar i kriget vilket är solklara krigsbrott. Vi vet även att en del av de raketer som Hamas tänkt skicka över mot Israel av olika anledningar har dimpt ned på Gaza och orsakat dödsfall. Även Islamiska Jihad har bombat Gaza med raketer menade för Israel. Vi kommer aldrig att få reda på exakt hur många människor som dött pga Hamas och Islamiska Jihads klantigheter men helt klart är att Hamas håller Israelisk gisslan och deras terroristattack den 7:e oktober är hela anledningen till det här kriget.

Någon folkbokföring finns inte i Gaza och vi kommer aldrig att veta hur många som dött men vi vet att Hamas har mycket att vinna på att blåsa upp siffrorna och vi vet att Hamas är en terroristorganisation utan skrupler. Vi vet att Hamas bestialiskt utförde sin terroristattack den 7:e oktober förra året och vi vet att Hamas tog många gisslan helt enligt deras planer. Vi vet även att Hamas vägrar släppa gisslan och använder mänskliga sköldar. Jag håller Hamas ensamt ansvarig för alla döda sedan den 7:e oktober 2023!

Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Senast idag antyds det i svenska media att IDF begraver palestinier levande, något jag finner väldigt osannolikt. Vad finns det för belägg för det?
Jag ser detta som planerad desinformation med syfte att väcka avsky mot Israel. För min del känns det uppenbart. Med rätta väcker blotta tanken på att begrava en människa avsky och illamående. En legitim fråga är varför IDF skulle begrava levande människor. Till skillnad från Hamas är Israel en demokrati där mänskliga rättigheter erkänns. Israel är som Sverige. Någon som skulle tro på att den svenska försvarsmakten begravde människor levande? Den här anklagelsen handlar dels om att smutsa ned Israel, dels om att väcka sympati för terroristorganisationen Hamas och dels att försöka dra ned synen på Israel till samma nivå som Hamas. Vad jag vet finns det inga belägg för dessa anklagelser. Föga förvånande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback