Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-10, 13:19
  #1
Medlem
mottagnings avatar
Jag ser enorm potential om jag kan lyckas vända bara en liten del av alla kriminella i Sverige att göra rent hus och hårdnackat sätta landet och regeringen i gungning. Jag undrar var gränsen går för hur exakta instruktioner om terror jag kan låta folk läsa och om det är lagligt med svensk yttrandefrihet.

Säpo bryr jag mig inte om eftersom antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi inte det. Det är lagen jag är intresserad av. Vilka brott kan jag dömas för under skydd av utgivningsbevis?
Citera
2024-05-10, 13:30
  #2
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mottagning
Jag ser enorm potential om jag kan lyckas vända bara en liten del av alla kriminella i Sverige att göra rent hus och hårdnackat sätta landet och regeringen i gungning. Jag undrar var gränsen går för hur exakta instruktioner om terror jag kan låta folk läsa och om det är lagligt med svensk yttrandefrihet.

Säpo bryr jag mig inte om eftersom antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi inte det. Det är lagen jag är intresserad av. Vilka brott kan jag dömas för under skydd av utgivningsbevis?
Vad i Helvete har en terrorhemsida med Satanism att göra?
Citera
2024-05-10, 13:31
  #3
Medlem
Betala avgiften på 2300:- för utgivningsbeviset och återkom. Satanism och terror är inte riktigt samma sak.
Citera
2024-05-10, 13:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vad i Helvete har en terrorhemsida med Satanism att göra?
Detta är den viktiga frågan
Citera
2024-05-10, 13:57
  #5
Medlem
mottagnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vad i Helvete har en terrorhemsida med Satanism att göra?
Häng inte upp dig på ett enskilt ord i rubriken som endast förklarade min drivkraft, dvs inte ekonomiska eller politiska intressen utan bara att sabotera och förstöra.

Att få snöbollen att börja rulla till laviner. Kanske, kanske inte, avkryptera gammal ISIS material och publicera det som kan tänkas tilltala flest.

Jämna Karlatornet och Kista Science Tower, start enorma tusentals bränder samtidigt, ödelägga landskap, lägga ut trampminor i skog och mark, förgifta, smitta Arlas mjölk med parasiter osv

Vilka brott kan jag dömas för?
Citera
2024-05-10, 14:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mottagning
Häng inte upp dig på ett enskilt ord i rubriken som endast förklarade min drivkraft, dvs inte ekonomiska eller politiska intressen utan bara att sabotera och förstöra.

Att få snöbollen att börja rulla till laviner. Kanske, kanske inte, avkryptera gammal ISIS material och publicera det som kan tänkas tilltala flest.

Jämna Karlatornet och Kista Science Tower, start enorma tusentals bränder samtidigt, ödelägga landskap, lägga ut trampminor i skog och mark, förgifta, smitta Arlas mjölk med parasiter osv

Vilka brott kan jag dömas för?

Uppvigling, anstiftan, involverande av en underårig i brottslighet, HMF, förledande av ungdom, uppror är de brott som ligger närmast till hands.
Men det går inte svara på utan att veta exakt vad du kommer skriva och publicera. Man kan gå väldigt långt med budskap utan att för den delen begå brott.
Citera
2024-05-10, 17:05
  #7
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mottagning
Jag ser enorm potential om jag kan lyckas vända bara en liten del av alla kriminella i Sverige att göra rent hus och hårdnackat sätta landet och regeringen i gungning. Jag undrar var gränsen går för hur exakta instruktioner om terror jag kan låta folk läsa och om det är lagligt med svensk yttrandefrihet.

Säpo bryr jag mig inte om eftersom antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi inte det. Det är lagen jag är intresserad av. Vilka brott kan jag dömas för under skydd av utgivningsbevis?
Så länge instruktionerna är rent teoretiska och inte innehåller någon hemligstämplad information eller uppmaning till brott, så är det egentligen fritt fram.

Men jag föreslår att du ger konkreta exempel så kan vi försöka bedöma dem, för i min erfarenhet så är det svårt för den som ställer såhär generella frågor att tolka svaren de får på sina frågor.
Citera
2024-05-10, 17:12
  #8
Medlem
Klart att du får släppa satanistiska böcker, finns 1000-tals redan så varför skulle där uppstå problem?
Hade du tänk sälja boken på din hemsida?
Vad har boken om Satanism med terrorism att göra?
Citera
2024-05-10, 18:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Så länge instruktionerna är rent teoretiska och inte innehåller någon hemligstämplad information eller uppmaning till brott, så är det egentligen fritt fram.

Men jag föreslår att du ger konkreta exempel så kan vi försöka bedöma dem, för i min erfarenhet så är det svårt för den som ställer såhär generella frågor att tolka svaren de får på sina frågor.

Exakt så.
Juridik är ofta väldigt precis och beror på de exakta omständigheterna. Generella frågor av den här typen kan nästan aldrig besvaras annat än med "det beror på".
Citera
2024-05-11, 22:47
  #10
Medlem
ekerilars avatar
Satanistisk litteratur kan du beställa hem från vilken nätbokhandel som helst så det är fritt fram. Frågan om terrorhemsida är så luddigt formulerad att jag blir svaret skyldig.
Citera
2024-05-12, 08:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mottagning
Jag ser enorm potential om jag kan lyckas vända bara en liten del av alla kriminella i Sverige att göra rent hus och hårdnackat sätta landet och regeringen i gungning. Jag undrar var gränsen går för hur exakta instruktioner om terror jag kan låta folk läsa och om det är lagligt med svensk yttrandefrihet.

Säpo bryr jag mig inte om eftersom antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi inte det. Det är lagen jag är intresserad av. Vilka brott kan jag dömas för under skydd av utgivningsbevis?


Det var väl inte så svårt att läsa lagen.nu?

5 § Som tryckfrihetsbrott anses uppvigling som innebär att någon uppmanar eller på annat sätt söker förleda till brottslig gärning, svikande av medborgerlig skyldighet eller ohörsamhet mot myndighet eller åsidosättande av vad som åligger krigsman i tjänsten. Lag (2018:1801).

10 § Som tryckfrihetsbrott anses uppror som innebär att någon, med uppsåt att statsskicket med vapenmakt eller annars med våldsamma medel ska omstörtas eller att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riks-dagen eller högsta domarmakten på så sätt ska framtvingas eller hindras, begår en handling som innebär en fara för uppsåtets förverkligande.

11 § Som tryckfrihetsbrott anses brott mot medborgerlig frihet som innebär att någon utövar olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom en politisk organisation eller en yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback